Την Τρίτη, εκτός απροόπτου, οι προσφορές για τις δύο ομάδες των 14 αεροδρομίων
-Μεγάλη «αερομαχία» Μπόμπολα-Κοπελούζου-Μυτιληναίου
– 4 τουλάχιστον φακέλους αναμένει το ΤΑΪΠΕΔ
Η ερχόμενη Τρίτη 30 Σεπτεμβρίου, εκτός απροόπτου, -καθώς οι διαρκείς αναβολές είναι «κανόνας» και οι συγκλίνουσες πληροφορίες λένε ότι κάποιο σχήμα ζήτησε και πέτυχε αναβολή- θα είναι η «D-day» για το μέλλον των 14 μεγαλύτερων περιφερειακών αεροδρομίων, οπότε και θα «κληρώσει» για ένα από τα πλέον σημαντικά projects του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων.
Έναν ολόκληρο χρόνο μετά την επιλογή των 7 επενδυτικών σχημάτων που πέρασαν στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού (10 Σεπτεμβρίου 2013) και μετά από διαδοχικές καθυστερήσεις, κυβέρνηση και ΤΑΪΠΕΔ αγωνιούν για την εξέλιξη από την οποία, πέραν του άμεσου τιμήματος, εξαρτάται η περαιτέρω αναβάθμιση της εγχώριας τουριστικής «βιομηχανίας», ως πυλώνα για την αναπτυξιακή προοπτική της χώρας.
Στο φόντο του διαγωνισμού εξελίσσεται μια από τις μεγαλύτερες επιχειρηματικές «αερομαχίες» καθώς τα περιφερειακά αεροδρόμια διεκδικούνται από τους ισχυρότερους ελληνικούς ομίλους, σε συνεργασία με ξένους κολοσσούς και, όπως όλα δείχνουν, οι υποψήφιοι θα «χτυπήσουν» και τις δύο ομάδες.
Στην τελική ευθεία έχουν μπει Μπόμπολας, Κοπελούζος, Μυτιληναίος, Ιωάννου, με το ΤΑΪΠΕΔ να αναμένει τουλάχιστον 4 προσφορές στο «τέλος της ημέρας», φιλοδοξώντας ότι μέχρι το Νοέμβριο θα έχουν ανακηρυχθεί οι δύο προτιμητέοι ανάδοχοι.
ΟΙ ΜΝΗΣΤΗΡΕΣ
Οι 4 που βρίσκονται σε «θέσεις μάχης», σύμφωνα με τις επίσημες δηλώσεις για την πρόθεσή τους να καταθέσουν δεσμευτική προσφορά, αλλά και τις σχετικές πληροφορίες, είναι η κοινοπραξία Fraport με τον όμιλο Κοπελούζου, το σχήμα Vinci Airports – ΕΛΛΑΚΤΩΡ, η ΜΕΤΚΑ με την Corporacion America και η αμερικανική επενδυτική εταιρία Advent. Στη sort list περιλαμβάνονται ακόμη η κοινοπραξία J&P Αβαξ – Zurich Airport, η γαλλική Aeroports De La Cote d’Azur και η «Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών» που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» και ελέγχεται από τους Καναδούς του PSP. Στην πρώτη φάση συμμετείχαν και οι Agrokor Novaport Development, Engelinvest Israel, Global Liman Isletmeleti- Flughafen Munchen (Αεροδρόμιο Μονάχου) και TAV.
Από την κινητικότητα που έχει καταγραφεί, ο όμιλος Κοπελούζου, έχοντας στο πλευρό του τη Fraport, με την οποία συνεργάζεται και στο project του ρωσικού αεροδρομίου Pulkovo, θεωρείται μεγάλο φαβορί. Ο γερμανικός κολοσσός που ελέγχει 14 αεροδρόμια, μεταξύ των οποίων και αυτό της Φρανκφούρτης, πρόσφατα επικράτησε στο διαγωνισμό για το αεροδρόμιο της Λουμπλιάνα στη Σλοβενία, καταβάλλοντας 177 εκατ. ευρώ για το 75% των μετοχών, ενώ παράλληλα ανέλαβε την εκμετάλλευση των εμπορικών καταστημάτων στα αμερικανικά αεροδρόμια της Βοστώνης, του Κλίβελαντ, της Βαλτιμόρης και του Πίτσμπουργκ. Η συμμετοχή της Fraport θεωρείται «κλειδωμένη» δεδομένης της στρατηγικής της για περαιτέρω επέκταση στο εξωτερικό στοχεύοντας σε μικρότερα αεροδρόμια. Ενδεικτική είναι και η δήλωση, πριν λίγες μέρες, του Ceo της εταιρίας Σ. Σούλτε ότι «εμείς θα υποβάλλουμε προσφορά στην Ελλάδα γιατί βλέπουμε μια καλή ευκαιρία να κερδίσουμε».
Δυνατά αναμένεται να παίξει και το σχήμα Vinci Airport-ΕΛΛΑΚΤΩΡ, με τον γαλλικό όμιλο, που διαχειρίζεται 23 αεροδρόμια (10 στην Γαλλία, 10 στην Πορτογαλία και 3 στην Καμπότζη) να αναδεικνύεται στον ισχυρότερο ανταγωνιστή των Γερμανών. Σημειώνεται ότι η Vinci δαπάνησε 3,08 δισ. ευρώ πέρυσι προκειμένου να αποκτήσει την εταιρία διαχείρισης αεροδρομίων της Πορτογαλίας (ΑΝΑ – Aeroportos de Portugal).
Με μεγάλες πιθανότητες μπαίνει στη μάχη η ΜΕΤΚΑ, του ομίλου Μυτιληναίου, που φιλοδοξεί να ανοίξει ένα νέο πεδίο στη δραστηριότητα της εταιρίας. Η είσοδος της ΜΕΤΚΑ στην διαχείριση και εκμετάλλευση αεροδρομίων θεωρείται στρατηγικής σημασίας στο πλαίσιο της «ολικής επαναφοράς» της στο εγχώριο επιχειρηματικό σκηνικό, παράλληλα με την αξιοζήλευτη διεθνή παρουσία της στα ενεργειακά projects. Δυνατό χαρτί της η συμμαχία της με την Corporacion America, του Αργεντίνου δισεκατομμυριούχου Eduardo Eurnekian, η οποία διαχειρίζεται 49 αεροδρόμια σε Λατινική Αμερική και Ευρώπη
ΤΟ ΤΙΜΗΜΑ
Ο ανταγωνισμός μεταξύ των ισχυρότερων σχημάτων αναμένεται έντονος, δεδομένου του μεγέθους, της εμπειρίας και της τεχνογνωσίας τους στη διαχείριση και λειτουργία αερολιμένων, αλλά και των αναπτυξιακών προοπτικών που «κρύβουν» τα ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια. Έτσι, όπως διαμηνύεται και από πλευράς ΤΑΙΠΕΔ, το τίμημα είναι αυτό που θα κρίνει την έκβαση του διαγωνισμού. Τίμημα που θα ανέλθει σε αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια αποτελώντας βασικό τροφοδότη των εσόδων του Ταμείου.
Στην τελική λίστα περιλαμβάνονται 14 αεροδρόμια χωρισμένα σε δύο συστάδες, για τα οποία θα παραχωρηθεί η εκμετάλλευση για 40+10 χρόνια. Η πρώτη ομάδα αποτελείται από τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Χανίων, Κέρκυρας, Ζακύνθου, Κεφαλονιάς, Ακτίου και Καβάλας και η δεύτερη από τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σκιάθου, Μυκόνου, Σαντορίνης, Σάμου και Μυτιλήνης.
Δεν περιελήφθησαν τελικά, λόγω μειωμένου ενδιαφέροντος,τα επιπλέον 7 αεροδρόμια (Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Καλαμάτας, Λήμνου, Χίου, Καρπάθου και Νέας Αγχιάλου), τα οποία θα μπορούσαν οι υποψήφιοι να εντάξουν στις δύο ομάδες.
ΚΑΘΟΡΙΣΤΙΚΟ “CRASH TEST” ΓΙΑ ΤΑΪΠΕΔ
Έρχονται επενδύσεις 300 εκατ.
Η συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση αποκτά στρατηγική σημασία καθώς, μέσω των επενδύσεων, αλλά και του αναπτυξιακού σχεδίου των αναδόχων, θα συμβάλει στην αναβάθμιση της ανταγωνιστικότητας των περιφερειακών αεροδρομίων, ενισχύοντας το τουριστικό ρεύμα προς την Ελλάδα και κυρίως προς τα νησιά. Σε αυτό άλλωστε ποντάρουν και οι υποψήφιοι μνηστήρες. Για να καταστούν όμως οι υποβαθμισμένοι σήμερα περιφερειακοί αερολιμένες σε προσοδοφόρες «πύλες εισόδου» ξένων τουριστών οι επενδυτές θα βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη, καθώς υποχρεούνται να διαθέσουν περί τα 300 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό των σχετικών υποδομών. Κάτι που θα λειτουργήσει ως «φιλί της ζωής» στην αγορά λόγω και των άμεσων ή έμμεσων συνεργειών που θα υπάρξουν (υπεργολαβίες, εκμετάλλευση υποδομών, τουριστικές υπηρεσίες κ.α.),τονώνοντας αποφασιστικά και τις τοπικές οικονομίες.
Μετά την κατάργηση του «σπατόσημου» την 1η Νοεμβρίου, θα καθιερωθεί νέο τέλος ανά αναχωρούντα επιβάτη. Έτσι, οι χρεώσεις θα ανέρχονται σε 14,5 ευρώ το ανώτατο για τη φάση εκτέλεσης των επενδύσεων και σε 20 ευρώ μετά την ολοκλήρωσή τους. Το νέο «σπατόσημο» θα είναι 12 ευρώ μέχρι το 2014 που υπολογίζεται να ολοκληρωθούν τα έργα.
Το εμβληματικό project, πέραν των άλλων, θα λειτουργήσει και ως το πρώτο μεγάλο «crash test» για τη νέα διοίκηση του ΤΑΪΠΕΔ (Μ. Κονδύλης, Π. Μπουχώρης), καθώς αυτό μαζί με τον ΟΛΠ θα κρίνουν σε μεγάλο βαθμό την επίτευξη ή μη των οικονομικών στόχων του προγράμματος (1,5 δις φέτος και 2,3 δις το 2015). Οικονομικοί σύμβουλοι του Ταμείου είναι οι Citigroup και Eurobank EFG Equities, νομικοί οι Your Legal Partners και Δρακόπουλος & Βασαλάκης και τεχνικοί οι Lufthansa consulting, Γραφείο Δοξιάδη και Alanna Consulting Group.