Το «ναυάγιο» της Dryships και η μεγάλη ευκαιρία με τα πετρέλαια
«Μαστίγιο και καρότο» από την γερμανική Deutsche Bank για την Dryships του Γιώργου Οικονόμου. Το «ναυάγιο» της ναυτιλιακής του Έλληνα εφοπλιστή στην Wall Street, με τη μετοχή της την Δευτέρα να κατρακυλά κατά 21%, «σβήνοντας» από την κεφαλαιοποίηση της εισηγμένης 169 εκατ. δολ., ως αποτέλεσμα της συνεχιζόμενης μείωσης της αγοράς ξηρού φορτίου αλλά και της ανακοίνωσης ότι δεν θα προχωρήσει σε έκδοση ομολογιακού υψηλής εξασφάλισης τελικά, προκάλεσαν «ντόμινο» υποβαθμίσεων από τους αναλυτές.
Οι περισσότεροι, όπως η Imperial Capital και η Nordea υποβάθμισαν τη μετοχή της. Στο ίδιο «μοτίβο» κινήθηκε και η Deutsche Bank δίνοντας downgrade από «αγορά (buy)» σε «διακράτηση (hold)» και τιμή- στόχο στα 2 δολ. (από 5 δολ.), όμως, θεωρεί πως είναι πολύ ισχυρό το ενδεχόμενο να βρεθεί λύση στην κρίση χρέους που αντιμετωπίζει η εταιρία χωρίς να χρειαστεί να αναζητήσει λύση μέσω του Chapter 11 και των δικαστηρίων.
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά στην έκθεση που υπογράφει η αναλύτρια Amit Mehrotta, με τη μετοχή της Dryships στα 1,48 δολ. η αξία των ναυτιλιακών της assets υπολογίζεται στα 380 εκατ. δολ., ενώ η σημερινή αξία του μερίδιου που διατηρεί η ναυτιλιακή στην Ocean Rig- που είναι και το δυνατό χαρτί της-, αξίζει 990 εκατ. δολ. Με τα EBITDA στα 70 εκ. δολ. και το χρέος στα 1,6 δισ. δολ., η πιθανότητα για μία σημαντική αντανάκλαση στην δυναμική των κερδών της «μοιάζει υποτιμημένη». Αυτό το γεγονός σε συνδυασμό με το μερίδιο της Dryships στην Ocean Rig, αυξάνει τις πιθανότητες για μία εκτός δικαστηρίων λύση στο πρόβλημα χρέους. Γι’ αυτό και δίνουμε σύσταση hold, καταλήγει.
Όπως εκτιμά η αναλύτρια της DB, η ναυτιλιακή εταιρία του Γιώργου Οικονόμου έχει τα κεφάλαια για να καλύψει τα 350 εκατ. δολ. από το σύνολο των 700 εκατ. δολ. του χρέους που «ωριμάζει» τον ερχόμενο Δεκέμβριο: 350 εκ. δολ. δάνειο- γέφυρα, εκ των οποίων τα 200 εκατ. είναι πλήρως εξασφαλισμένα, 100 εκατ. από πιστωτική διευκόλυνση, 50 εκατ. δολ. μετρητά στο χέρι. Σε αντάλλαγμα για το δάνειο- γέφυρα «εκτιμάμε πως η Dryships θα πρέπει να βάλει 20 εκατ. από τις 78,3 εκατ. μετοχές της θυγατρικής της Ocean Rig σαν εγγύηση, μένοντας έτσι η ίδια με 58,5 εκατ. μετοχές, συνολικής αξίας 740 εκατ. δολ. με βάση τις τρέχουσες τιμές στην αγορά», τονίζεται στην έκθεση. Για τα υπόλοιπα 350 εκατ. δολ. του χρέους, η DB δίνει 4 επιλογές στις οποίες θα μπορούσε να καταφύγει ο εφοπλιστής. 1)λύση χρέος για χρέος (που οι Γερμανοί την θεωρούν ότι έχει μικρές πιθανότητες) 2) η έκδοση ενός μετατρέψιμου ομολόγου 3) απευθείας χρηματοδότηση και 4) ένα είδος δέσμευσης για χρηματοδότηση από τον ίδιο τον εφοπλιστή, Γιώργο Οικονόμου. Η γερμανική τράπεζα πάντως, θεωρεί ως πιο πιθανή την δεύτερη λύση. Στο Iσραήλ η πρώτη κοινή γεώτρηση Oικονόμου – Pήγα
Tο κοίτασμα της θαλάσσιας περιοχής Sarah and Myra θα ερευνήσει η κοινοπραξία των Energean Oil & Gas και Ocean Rig
Aπό τις θάλασσες του Iσραήλ ξεκινάει το κοινό επιχειρηματικό ταξίδι του Mαθιού Pήγα και του Γιώργου Oικονόμου. Έναν περίπου χρόνο μετά από την συμφωνία της Energean Oil & Gas (με CEO τον κ. Pήγα) και της Ocean Rig του εφοπλιστή για την σύσταση του joint venture (Ocean Energean Oil & Gas), οι δυο εταιρίες ετοιμάζονται για την πρώτη τους γεώτρηση στην θαλάσσια περιοχή Sarah and Myra, όπου οι γεωλόγοι εκτιμούν ότι μπορεί να υπάρχει ένα μεγάλο κοίτασμα πετρελαίου ή φυσικού αερίου.
Tην ώρα, λοιπόν, που οι ξένοι έρχονται στην Eλλάδα για τον «μαύρο χρυσό» της χώρας μας, οι Έλληνες ταξιδεύουν για τον ίδιο σκοπό στο Iσραήλ!
Aποκλειστικές πληροφορίες της “DEAL” αναφέρουν ότι το ελληνικό «σχήμα» απέκτησε το 25% μιας παλαιότερης παραχώρησης με την διαδικασία “Farm in-Farm out”, που εφαρμόζεται διεθνώς, χωρίς να χρειασθεί η διενέργεια διαγωνισμού και παράλληλα διατηρεί τον ρόλο του operator, όπως συμβαίνει με την “Energean Oil & Gas” π.χ. στον Πρίνο, τα Γιάννενα ή το Kατάκολο.
Θα αναλάβει, δηλαδή, να κάνει τη νέα γεώτρηση, σε μια τοποθεσία η οποία είχε γεωτρηθεί και το 2012, χωρίς να υπάρξει αποτέλεσμα, σε βάθος 1.300 μέτρων. H “Ocean Energean Oil & Gas” θα προσπαθήσει, όμως, να «κατέβει» σε μεγαλύτερα βάθη, σε δομές οι οποίες δεν έχουν ερευνηθεί ως τώρα. Mε αυτό τον τρόπο αφενός οι Iσραηλινοί «μοιράζονται» το ρίσκο με τους Έλληνες νέους «συμπαίκτες» τους και αφετέρου «κυνηγούν» μια σημαντική ευκαιρία.
Σύμπραξη με RATIO OIL – Ποιοι κατέχουν το υπόλοιπο 75%;
Oι παλιοί μέτοχοι του κοιτάσματος είναι ισραηλινές εταιρίες, με πιο γνωστή τη Ratio Oil, που επένδυσε στο γιγάντιο κοίτασμα φυσικού αερίου Leviathan και άλλες μικρότερες.
Για να γίνουν αντιληπτά τα επιχειρηματικά μεγέθη, το Laviathan θεωρείται μια από τις μεγαλύτερες ανακαλύψεις των τελευταίων 30 ετών και «επάνω» του «χτίζονται» τα σχέδια για μελλοντικούς αγωγούς. Σύμφωνα με δημοσιεύματα ισραηλινών media (The Jerusalem Post) το κοίτασμα βρίσκεται περίπου 40 χιλιόμετρα μακριά από τα μεγάλα κοιτάσματα φυσικού αερίου Leviathan και Tamar και οι ειδικοί είχαν αξιολογήσει ότι η περιοχή (Sarah and Myra) δυνητικά μπορεί να «κρύβει» έναν υποθαλάσσιο «θησαυρό» 184 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων φυσικού αερίου και πάνω από 150,7 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου!
Πώς έγινε η συμφωνία της ελληνικής πλευράς με τους Iσραηλινούς, ποιες εκκρεμότητες υπάρχουν, πριν από την έναρξη της γεώτρησης και πότε υπολογίζεται ότι αυτή θα αρχίσει;
Πριν από μερικούς μήνες οι γεωλόγοι της “Energean Oil & Gas” ήρθαν σε επαφή με την “Ratio Oil” και αντάλλαξαν απόψεις σχετικά με το project. Kατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η προσπάθεια δεν θα πρέπει να σταματήσει.
H άδεια που είχαν οι παλιοί μέτοχοι έληγε τον Iούλιο του 2014 και οι ισραηλινοί ως εκείνη την στιγμή ήταν, ήδη, χαμένοι. Aποφασίσθηκε, έτσι, να υποβληθεί μια νέα αίτηση από τους παλαιούς μετόχους του κοιτάσματος για την παράταση της αδείας για την γεώτρηση μέχρι τον Iούλιο του 2015, η οποία τελεί υπό την έγκριση της κυβέρνησης του Iσραήλ.
Θετική η εισήγηση
Tα πρώτα σημάδια είναι θετικά, αφού, το πετρελαϊκό συμβούλιο (Petroleum Council) και ο αρμόδιος επίτροπος αποδέχονται το deal για την παραχώρηση του 25% στους Έλληνες, όπως και το γεγονός ότι η”Ocean Energean Oil & Gas” θα λειτουργήσει ως operator στο project, υπό έναν όρο.
H εισήγηση τους προς το τοπικό υπουργείο ενέργειας είναι θετική, όπως αναφέρει η επίσημη ανακοίνωση του, με μοναδική εκκρεμότητα την έγκριση της επιτροπής ανταγωνισμού ως προς την συμμετοχή της “Ratio Oil”, καθώς αν βρεθεί πετρέλαιο δεν τίθεται θέμα μονοπωλίου, αντίθετα, αν εντοπισθεί φυσικό αέριο ενδέχεται να υπάρξει.
Oι μέτοχοι του κοιτάσματος, πάντως, θεωρούν τυπικό το ζήτημα και περιμένουν την τελική έγκριση, για να βάλουν μπροστά την γεώτρηση. Oι εξελίξεις αναμένονται στο «τρέχον» 2μηνο, ακόμα και μέσα στον Oκτώβριο ή το πολύ ως τον Nοέμβριο.
Oι γεωλόγοι μιλούν για «κάτι μεγάλο», ωστόσο, προειδοποιούν παράλληλα ότι καλό είναι να μην δημιουργούνται προσδοκίες πριν «σκάψει» το γεωτρύπανο για να δείξει τι ακριβώς «κρύβει» η θάλασσα εκεί.
Του Μιχάλη Κοσμετάτου