Θα αποζημιώνει η ΔΕΗ τους οικιακούς και εμπορικούς καταναλωτές για τις ηλεκτρικές συσκευές τους που καίγονται ύστερα από διακοπές ρεύματος.
Η ανώτατη αποζημίωση θα είναι τα 500 ευρώ, ενώ ετοιμάζονται και ρυθμίσεις για αποζημιώσεις και των προϊόντων που χαλάνε έπειτα από βλάβες στο δίκτυο ηλεκτροδότησης.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Εθνους», ο πρόεδρος της ΔΕΗ, Αρ. Ζερβός, ύστερα από συστάσεις των προέδρων της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, Ν. Βασιλάκου, και του Συνηγόρου του Καταναλωτή Ευ. Ζερβέα, προχωρεί σε εθελοντική ρύθμιση και μέσα από σχετικά σύντομες διαδικασίες θα αναλαμβάνει την αποζημίωση των καταναλωτών για βλάβες στο δίκτυο χαμηλής τάσης της ΔΕΗ, ακόμη και την αντικατάσταση των συσκευών που υπέστησαν ζημιές λόγω της αυξομείωσης της τάσης του ρεύματος ή των διακοπών που δεν οφείλονται σε καιρικές συνθήκες.
Την ίδια στιγμή, η υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Τ. Μπιρμπίλη, με το νομοσχέδιο που παρουσίασε την περασμένη εβδομάδα στο Υπουργικό Συμβούλιο προχωρεί σε ανάλογες θεσμικές ρυθμίσεις και για τους υπόλοιπους (ιδιώτες) προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας.
Συγκεκριμένα και σύμφωνα με πληροφορίες του «Εθνους», ο κ. Βασιλάκος σε συνεργασία με τον κ. Ζερβέα ξεκίνησαν από την αρχή του χρόνου την αποστολή επιστολών προς τον κ. Ζερβό, προκειμένου η ΔΕΗ να αναλάβει συγκεκριμένες δεσμεύσεις, υποχρεώσεις και όρους αποζημίωσης των καταναλωτών. Μάλιστα, ο πρόεδρος της ΡΑΕ κατέστησε σαφές ότι ούτως ή άλλως αυτό θα το πράξει μέσα από τον Κώδικα Διαχείρισης Δικτύου, οπότε θα είναι και ουσιαστικά θεσμοθετημένη διαδικασία.
Ο πρόεδρος της ΔΕΗ ανταποκρίθηκε θετικά, αν και υπάρχει μια διάσταση απόψεων ως προς το ύψος της αποζημίωσης. Προτείνει για τις μονοφασικές παροχές ανώτατη αποζημίωση ανά συμβάν και καταναλωτή 300 ευρώ και για τις τριφασικές 400 ευρώ. Ο Συνήγορος του Καταναλωτή προτείνει τουλάχιστον 500 ευρώ, ποσό για το οποίο συμφωνεί και ο πρόεδρος της ΡΑΕ, καλώντας τον κ. Ζερβό να το υιοθετήσει. Ετσι οι προϋποθέσεις για τους καταναλωτές, προκειμένου να αποζημιωθούν, μεταξύ άλλων είναι:
* Οι βλάβες σε ηλεκτρικές συσκευές να έχουν προκληθεί εξαιτίας τυχαίας διακοπής του ουδετέρου του εναερίου ή υπόγειου δημόσιου δικτύου διανομής χαμηλής τάσης.
* Ο καταναλωτής να ενημερώσει τη ΔΕΗ το συντομότερο δυνατό μέσα σε τέσσερις ημέρες υποβάλλοντας αίτηση.
* Η ΔΕΗ να διερευνήσει τις αιτίες βλάβης ή αστοχίας υλικού για να χαρακτηρίσει «τυχαία» τη διακοπή. Θα παρέχει κάθε στοιχείο στον καταναλωτή.
* Αν χρειαστεί, ο καταναλωτής θα διαθέσει για δύο ημέρες τις συσκευές στη ΔΕΗ πριν από την επισκευή τους.
* Ο καταναλωτής μπορεί να προσκομίσει παραστατικό ηλεκτρολόγου που θα περιγράφει τη βλάβη και αν είναι δυνατόν ότι αυτή συνδέεται με υπέρταση, αλλά και το κόστος αποκατάστασης ή αντικατάστασης των συσκευών.
* Η ΔΕΗ υποχρεούται να απαντήσει στις αιτήσεις εντός 15 ημερών και θα αποζημιώνει μέσα σε έναν μήνα.
* Ο καταναλωτής θα υπογράφει δήλωση ότι θεωρεί πως το χρηματικό ποσό που εισπράττει είναι απολύτως εύλογο και σε αντιστοιχία με τη ζημιά που έχει υποστεί.
* Τα ποσά θα αναπροσαρμόζονται ετησίως ανάλογα με την πορεία του μέσου δείκτη τιμών καταναλωτή.
* Η ΔΕΗ θα προχωρήσει στην έκδοση ενημερωτικού υλικού γι’ αυτήν τη διαδικασία.
Σημειώνεται ότι μέχρι τώρα νοικοκυριά κι επιχειρηματίες, για να διεκδικήσουν αποζημιώσεις από τη ΔΕΗ, έπρεπε να προσφύγουν στα δικαστήρια. Οι καταγγελίες που έχει δεχτεί η ΡΑΕ και ο Συνήγορος του Καταναλωτή είναι εκατοντάδες κάθε χρόνο.
Θα αποζημιώνονται και επιχειρηματίες
Για εμπορεύσιμα προϊόντα που χαλάνε
Ρυθμίσεις ώστε να αποζημιώνονται και οι καταναλωτές, αλλά κυρίως οι επιχειρηματίες και για τα προϊόντα τους, ετοιμάζει σύμφωνα με πληροφορίες η ΡΑΕ. Πηγές αναφέρουν στο «Εθνος» ότι ο πρόεδρος της Αρχής, Ν. Βασιλάκος, στον Κώδικα Διαχείρισης Δικτύου, που ετοιμάζει, προχωρεί και στην πρόβλεψη καταβολής αποζημίωσης και για τα προϊόντα, τα οποία χαλάνε μετά τη διακοπή ηλεκτροδότησης ή την αυξομείωση της τάσης ρεύματος.
Είναι εκατοντάδες οι περιπτώσεις εκείνες επιχειρηματιών που ζημιώνονται από τις βλάβες στο δίκτυο ηλεκτροδότησης όχι μόνο λόγω της καταστροφής των συσκευών, αλλά κι επειδή τα νωπά φρούτα, λαχανικά, κρέατα, τυροκομικά κ.λπ. τρόφιμα που εμπορεύονται, αλλοιώνονται με αποτέλεσμα να μην μπορούν να τα διαθέσουν προς κατανάλωση. Η ΔΕΗ μέχρι τώρα δεν προχωρεί σε τέτοιες αποζημιώσεις.