Oι «Greeks» των θαλασσών που κατασκευάζουν 52 νεα πλοία με 2,5 δισ. δολάρια
«Βροχή» πέφτουν οι νέες παραγγελίες πλοίων από τους Έλληνες εφοπλιστές ενισχύοντας τους στόλους τους χωρίς να τους «τρομάζει» η υπερπροσφορά χωρητικότητας που παρατηρείται σε διεθνές επίπεδο.
Της Εύης Κατσώλη
Πολλοί εξ αυτών έχοντας εξασφαλισμένες γραμμές χρηματοδότησης των επενδυτικών τους πλάνων, είτε μέσω των τραπεζών και της άντλησης κεφαλαίων από τις χρηματαγορές ή από άλλες πηγές, θεωρούν πως υπάρχουν σημαντικά σημάδια ανάκαμψης και γι’ αυτόν τον λόγο σπεύδουν να «χτίσουν» όσο το δυνατόν πιο γερές θέσεις.
Πάνω από 9 δισ. δολ. επένδυσαν το πρώτο εξάμηνο του έτους οι «Greeks» των θαλασσών, τοποθετώντας στο orderbook των ναυπηγείων παραγγελίες για 206 νεότευκτα, δηλ. έριξαν 2,5 δισ. δολ. περισσότερα σε σχέση με το ίδιο χρονικό διάστημα του 2013 και 6,5 δισ. δολ. παραπάνω σε σχέση με το 2012.
Γεγονός το οποίο καταδεικνύει πως η επιφυλακτικότητα των περασμένων ετών που «γεννούσε» η έντονη τρικυμία των ναυλαγορών έχει μετριαστεί σε μεγάλο βαθμό.
Όπως επίσης έχει αποκατασταθεί και η ροή ρευστότητας, η οποία έλειπε προ διετίας λόγω της αυστηρότερης πολιτικής των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων για την αναδιάρθρωση ή χορήγηση νέων δανείων, αλλά και της διστακτικότητας επενδυτών να ρίξουν κεφάλαια σε ελληνικές εταιρίες, κάτι που πλέον δεν ισχύει στον ίδιο βαθμό.
Μόνο τον Ιούνιο, οι ελληνικές ναυτιλιακές «έγραψαν» παραγγελίες στις διεθνείς γιάρδες 29 νεότευκτων, συνολικής αξίας άνω του 1,2 δισ. δολ., όταν τον αντίστοιχο μήνα του 2013 ο αριθμός των παραγγελιών έφτανε τις 22 (αύξηση 32%).
Και μπορεί το δίμηνο Αυγούστου- Σεπτεμβρίου να παρατηρήθηκε μία κάμψη στη ναυπηγική τους δραστηριότητα, με 4 μόλις εταιρίες να προχωρούν στην κατασκευή ισάριθμων δεξαμενόπλοιων λόγω της πληθώρας του προσφερόμενου τονάζ που κρατά χαμηλά τη ναυλαγορά, σύμφωνα με τους αναλυτές, όμως, η συνολική «συγκομιδή» για το έτος ως τώρα κλείνει με θετικό πρόσημο.
Στις πρώτες επιλογές τους είναι τα bulk carriers λόγω και της έστω και φειδωλής ανάκαμψης του BDI με 102 πλοία στα βιβλία παραγγελιών, ενώ ακολουθούν τα δεξαμενόπλοια (59) και τα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου (33).
ΠΟΙΟΙ «ΧΤΙΖΟΥΝ»
«Πρωταγωνιστές» σε αυτό το… έργο της ανάπτυξης του ελληνόκτητου στόλου για το 2014 είναι μέχρι στιγμής 11 ηχηρά ονόματα του ελληνικού εφοπλισμού, οι οποίοι έχουν επενδύσει πάνω από 2,5 δισ. δολ για 52 νέα «σκαριά».
Επτά πλοία έχει παραγγείλει η Ceres Shipping του Πήτερ Λιβανού, τρία φορτηγά χύδην με τιμή 27 εκ. δολ. το καθένα (71 εκ. ευρώ συνολικά) η Blue Planet του Ν. Αποδιάκου, δύο πλοία μεταφοράς υγραερίου αξίας 104 εκ. δολ. η Stealthgas του Χάρη Βαφειά και 4 πλοία χωρητικότητας 158.000 τόνων και αξίας 65 εκ. δολ. έκαστο η Kyklades Maritime της οικογένειας Αλαφούζου.
Στο ίδιο… μοτίβο των νέων παραγγελιών κινούνται και η Polembros Shipping του Σπύρου Πολέμη, η οποία έχει βάλει στο orderbook παραγγελία δύο τάνκερ (χωρητικότητας 145.000 τόνων το καθένα) συνολικής αξίας 140 εκ. δολ. και η Thenamaris του Θανάση Μαρτίνου που τοποθέτησε παραγγελία δύο τάνκερ επίσης (115.000 τόνων έκαστο) σε ναυπηγεία της Κορέας.
Η τιμή τους ανέρχεται στα 110 εκατ. δολ. και η παράδοσή τους από τις κορεάτικες γιάρδες στη ναυτιλιακή εταιρία έχει προγραμματιστεί να γίνει εντός του 2016.
Νέες παραγγελίες έχουν πραγματοποιήσει όμως, και η Arcadia Shipmng του Κ. Αγγελόπουλου για δύο μεγάλα δεξαμενόπλοια με τιμή 101 εκ. δολ., η Equinox Maritime για δύο φορτηγά που θα τα παραλάβει τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο του 2016 αντίστοιχα, ο Θεόδωρος Βενιάμης για λογαριασμό της Golden Union 9 φορτηγά, αλλά και ο Γιάννης Αγγελικούσης αντίστοιχο αριθμό.
Στο… κομμάτι του φυσικού αερίου ένα από τα ναυπηγικά προγράμματα- μαμούθ υλοποιεί ο Γιώργος Προκοπίου με την Dynagas χτίζοντας περίπου 7 LNG πλοία αξίας κοντά στο 1 δισ. δολ.
Σύμφωνα με τους ναυτιλιακούς αναλυτές, τη «μερίδα του λέοντος» των ναυπηγήσεων έχουν οι κινέζικες γιάρδες, καθώς ένα στα πέντε ελληνικά εμπορικά πλοία «χτίζονται» εκεί.
Ένας από τους βασικούς λόγους είναι η γραμμή χρηματοδότησης πάνω από 1 δισ. δολ. που έχουν ανοίξει τα τελευταία χρόνια οι κινεζικές τράπεζες προς τους Έλληνες εφοπλιστές, με «αντάλλαγμα» τα πλοία τους να φτιάχνονται από τα ναυπηγεία της χώρας τους.
ΜΕ 33 ΝΕΑ «ΣΚΑΡΙΑ»:Η ελληνική «αρμάδα» στη μάχη του LNG
Τη δεύτερη πιο ισχυρή χώρα στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, πίσω από την Ιαπωνία αποτελεί η Ελλάδα, με τους Έλληνες εφοπλιστές να πρωταγωνιστούν και στον συγκεκριμένο κλάδο «χτίζοντας» 33 πλοία LNG χωρητικότητας 5,5 εκατ. κυβικών μέτρων, η αξία των οποίων υπερβαίνει τα 6,6 δισ. δολ.
Ήδη, ο ελληνόκτητος στόλος μετρά 31 πλοία και η ελληνική «αρμάδα» είναι έτοιμη να πρωταγωνιστήσει στον πόλεμο του φυσικού αερίου.
Μεταξύ των ισχυρών παικτών του κλάδου είναι ο Γ. Προκοπίου, ο Π. Λιβανός με την Gaslog, ο οποίος έχει βάλει στο orderbook 10 παραγγελίες συν 4 option με μερικά από αυτά να τα παραλαμβάνει το 2016, ο Γ. Αγγελικούσης, η οικογένεια Κανελλάκη κ.α.
Με δεδομένο μάλιστα, πως η ζήτηση του LNG θα υπερδιπλασιαστεί τις επόμενες δύο δεκαετίες, καθώς οι ΗΠΑ μετεξελίσσονται από εισαγωγέα σε καθαρό εξαγωγέα ενέργειας, οι ανάγκες εισαγωγών από Κίνα- Ινδία θα αυξηθούν, οι γεωπολιτικές ισορροπίες στην Ευρώπη μετά και την κρίση στην Ουκρανία αλλάζουν και νέα projects θα παράγουν αέριο από το 2016, οι αναλυτές τονίζουν ότι οι επενδύσεις σε πλοία LNG θα αυξηθούν κατά 10% τουλάχιστον το επόμενο διάστημα.