Δυσφορία των Καναδών επενδυτών, αμετακίνητοι στις απαιτήσεις τους οι Κινέζοι
Η καθυστέρηση της ελληνικής κυβέρνησης και οι γενικότεροι χειρισμοί της στο ζήτημα της αποκρατικοποίησης του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» (επέκταση της διάρκειας της σύμβασης παραχώρησής του, καθώς και πώληση ποσοστού που βρίσκεται σήμερα στην ιδιοκτησία του ελληνικού Δημοσίου) έχουν προκαλέσει δυσαρέσκεια στους Καναδούς επενδυτές της PSP.
Θυμίζουμε ότι πέρυσι οι Καναδοί είχαν εξαγοράσει το ποσοστό της γερμανικής Hochtief, αναλαμβάνοντας πλήρως το management του μεγαλύτερου αεροδρομίου της Ελλάδας.
Απόσυρση ενδιαφέροντος για τα περιφερειακά
Ως πρώτη ένδειξη της δυσαρέσκειας των Καναδών εκλαμβάνεται η απόσυρση της εταιρείας τού Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών από την διαδικασία αποκρατικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων. Η εταιρεία επέλεξε να μην συνεχίσει στην διαδικασία και δεν κατέθεσε δεσμευτική προσφορά.
Ο Γενικός Διευθυντής του ΔΑΑ Γιάννης Παράσχης, κληθείς να σχολιάσει τους λόγους για την επιλογή της εταιρείας να μην συνεχίσει στον διαγωνισμό, σημείωσε χαρακτηριστικά ότι «όταν σε κάποιον απομένουν 10 χρόνια, αυτό περιορίζει τον ορίζοντα των αποφάσεών του».
Δυστοκία στις συζητήσεις
Σε δυσεπίλυτο γρίφο έχει εξελιχθεί η υπόθεση πώλησης του ποσοστού που κατέχει το ελληνικό Δημόσιο. Σύμφωνα με τον κ. Παράσχη, προτεραιότητα για τους μετόχους της εταιρείας αποτελεί η επέκταση της σύμβασης παραχώρησης και η απόκτηση αυτού του ποσοστού, αλλά κατά τα φαινόμενα οι διαβουλεύσεις «μπλοκάρονται» από τις… αμαρτίες του παρελθόντος. Από την πορεία των συζητήσεων προκύπτει ότι η ελληνική πλευρά «πληρώνει» τις λανθασμένες επιλογές του προηγούμενου διαστήματος. Αυτές κυρίως εντοπίζονται στο διάστημα που η κυβέρνηση έδωσε την συγκατάθεσή της για την πώληση του ποσοστού της Hochtief στο καναδικό επενδυτικό κεφάλαιο, χωρίς να ζητήσει οποιοδήποτε αντάλλαγμα, όπως είχε τη δυνατότητα.
«Αγκάθι» το ΦΠΑ της περιόδου 1998 – 2009
Αυτό στο οποίο ερίζουν οι δύο ενδιαφερόμενες πλευρές είναι και η υπόθεση του ΦΠΑ, η οποία παραμένει ανοικτή εδώ και πολλά χρόνια. Η πρόσφατη απόφαση του Διοικητικού Εφετείου της Αθήνας, με την οποία ο ΔΑΑ καλείται να πληρώσει ΦΠΑ ποσού 12 εκατομμυρίων ευρώ για τα έτη 1998 – 2009 έδωσε νέα συνέχεια στην «εμφύλια» κόντρα.
Οι χειρισμοί του Δημοσίου στην υπόθεση αυτή έχουν δυσαρεστήσει τους Καναδούς επενδυτές, που θεωρούν ότι η ελληνική πλευρά αμφισβητεί τα όσα ρητά προβλέπει η σύμβαση -και συγκεκριμένα στο άρθρο 25, που ρυθμίζει τα φορολογικά θέματα.
Σύμφωνα με την πλευρά του ΔΑΑ ο νόμος έδινε την δυνατότητα πλήρους συμψηφισμού του ΦΠΑ, την οποία η εταιρεία του αερολιμένα αξιοποίησε. Κατά κύριο λόγο, σε ποσοστό 80%, η υπόθεση αφορά ΦΠΑ επί του κατασκευαστικού κόστους, ενώ μικρότερα είναι τα ποσά που αφορούν ΦΠΑ εξόδων φιλοξενίας και λειτουργικών δαπανών.
Όμως εκ των υστέρων το Δημόσιο θεώρησε ότι η συγκεκριμένη ρύθμιση αντίκειται σε ευρωπαϊκές οδηγίες για το ΦΠΑ και προχώρησε στον καταλογισμό προστίμων, που είχαν ως αποτέλεσμα η συνολική οφειλή να διαμορφωθεί στα 167 εκατομμύρια.
Η στάση των Κινέζων
Όσο το ζήτημα αυτό παραμένει ανοικτό, θεωρείται απίθανο να προχωρήσει η πώληση μέρους ή του συνόλου της συμμετοχής του Δημοσίου, είτε στους Καναδούς, είτε σε οποιονδήποτε άλλον ενδιαφερόμενο.
Η συναίνεση της PSP είναι απαραίτητη προκειμένου να γίνουν μετοχικές αλλαγές στον αερολιμένα. Ο δεύτερος μεγαλύτερος μέτοχος, με ποσοστό 40%, ασκεί τη διοίκηση της εταιρείας και θα πρέπει να συναινέσει σε κάθε πώληση ποσοστού που υπερβαίνει το 25%.
Ενδιαφέρον για το αεροδρόμιο της Αθήνας έχει δείξει το κινεζικό σχήμα Friedmann Pasific & Shenzhen Airport. Οι Κινέζοι έχουν ξεκαθαρίσει ότι επιθυμούν τη διοίκηση του αερολιμένα. Για να προχωρήσει όμως συμφωνία μαζί τους, ή με οποιονδήποτε άλλον επενδυτή απαραίτητο είναι το «ναι» των Καναδών.