Ποιοι διαγωνισμοί προχωρούν και ποιοι «κολλάνε»
Η πώληση πλειοψηφικού πακέτου των ΕΛΤΑ και μειοψηφικού ποσοστού της «Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών» (ΔΑΑ) που ελέγχει το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» είναι στα σκαριά του ΤΑΙΠΕΔ για το επόμενο τρίμηνο. Επίσης το Ταμείο τρέχει να μαζέψει τα έσοδα προκειμένου να μην ξεφύγει (πολύ έστω) από τον μεταβαλλόμενο στόχο.
Η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών για τον ΟΛΠ μετατίθεται για τον επόμενο χρόνο, καθώς εκκρεμεί η έγκριση της νέας σύμβασης παραχώρησης (Master Concession) που θα υπογράψει ο οργανισμός με το ελληνικό δημόσιο.
Η επεξεργασία του σχετικού κειμένου αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου.
Με το νέο έτος επίσης θα θα παραδοθεί το νέο επιχειρησιακό σχέδιο (business plan) της ΔΕΠΑ, με βάση τα νέα δεδομένα στην αγορά φυσικού αερίου (άνοιγμα αγοράς λιανικής, κ.λπ.), προκειμένου να ληφθούν απφάσεις σχετικά με τον νέο διαγωνισμό πώλησης της εταιρείας.
Θετικό θεωρείται από το ΤΑΙΠΕΔ το «ζωντανό» ενδιαφέρον τρει ομίλων για τον ΟΛΠ.
Πρόκειται για την κινεζική Cosco, την δανέζικη APN Terminals και την International Container Terminals Services International (ICTSI) από τις Φιλιππίνες. Οι τελευταίοι, που διαθέτουν ισχυρή παρουσία στις αγορές της Ασίας, φαίνεται πως τελικά παραμένουν στο παιχνίδι. Στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού για το 67% του ΟΛΠ είχαν περάσει πέντε όμιλοι, αλλά οι δύο (η νεοζηλανδικών συμφερόντων Utilico και η αμερικανική Port America Group Holdings δεν εμφανίστηκαν κατά τη διάρκεια των παρουσιάσεων.
«Μάχη» για τα έσοδα
Από την εξέλιξη διαγωνισμών που έχουν ολοκληρωθεί, όπως το Ελληνικό και ο ΔΕΣΦΑ, θα κριθεί ο – συνεχώς μεταβαλλόμενος – στόχος εσόδων του Ταμείου για το 2015. Για φέτος τα έσοδα θα βρεθούν μακριά από το 1,5 δισ. ευρώ που είχαν προϋπολογιστεί κυρίως επειδή είχε προβλεφθεί πως θα ολοκληρωθούν διαγωνισμοί που ήταν αδύνατο να προχωρήσουν στη σημερινή συγκυρία.
Σύμφωνα με πληροφορίες είχαν προϋπολογιστεί (για το 2014!) έσοδα 200 – 300 εκατ. ευρώ από πώληση ποσοστού των Ελληνικών Πετρελαίων (ΕΛΠΕ). Είχαν, επίσης, προϋπολογιστεί τα έσοδα (180 εκατ. ευρώ) από την πώληση του μεριδίου του ΤΑΙΠΕΔ στον ΔΕΣΦΑ.
Η πώληση του τελευταίου είναι πλέον μπλεγμένη για τα καλά στις Βρυξέλλες αφού στα μέσα της προηγούμενης εβδομάδας ανακοινώθηκε η διενέργεια έρευνας σε βάθος από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού.
Από τους 19 διαγωνισμούς που έχουν ολοκληρωθεί (αν ευδοκιμήσουν και δεν υπάρξουν εμπόδια από το Συμβούλιο της Επικρατείας ή το Ελεγκτικό Συνέδριο) το ΤΑΙΠΕΔ θα εισπράξει περί τα 5,4 δισ. ευρώ, ενώ για να επιτευχθεί ο στόχος για έσοδα 9,6 δισ. ευρώ από ιδιωτικοποιήσεις πρέπει να εισπράξει άλλα 4,2 δισ. μέσω πώλησης περιουσιακών στοιχείων. Σήμερα βρίσκονται σε εξέλιξη 14 διαγωνισμοί, ενώ με αργούς ρυθμούς προχωρά η υπόθεση αξιοποίησης της κρατικής ακίνητης περιουσίας εξαιτίας των γνωστών αμαρτιών (καταπατήσεις, χωροταξικά και πολεοδομικά προβλήματα, κ.λπ.).
Οσο για τους νέους διαγωνισμούς, το δημόσιο ελέγχει το 90% των μετοχών των ΕΛΤΑ, ενός οργανισμού που παραμένει ζημιογόνος, ενώ αντιμετωπίζει σοβαρό ανταγωνισμό στα “φιλέτα” της ταχυδρομικής αγοράς.
Πολύπλοκη υπόθεση είναι η πώληση τμήματος του ποσοστού (55%) που κατέχει το δημόσιο στην “Αερολιμήν Αθηνών” αν και στο ΤΑΙΠΕΔ υποστηρίζουν πως η κατάσταση δεν είναι και τόσο περίπλοκη. Κρίσιμος παράγοντας θεωρείται, όμως, η επίλυση της εκκρεμότητας με τον ΦΠΑ που έχει κληθεί να καταβάλλει η εταιρεία στο δημόσιο.