Εναλλακτικό σενάριο από το Υπουργειο Εργασίας, σε περίπτωση… εκτροχιασμού των διαβουλεύσεων τρόικας – ΥΠΟΙΚ
Πυρετός στο Υπουργείο Εργασίας, ενόψει της επίσκεψης των εκπροσώπων των δανειστών μας, με τις αρμόδιες υπηρεσίες να εξετάζουν πλέον την περίπτωση υπαναχώρησης όσον αφορά το Ασφαλιστικό – Συνταξιοδοτικό.
Συγκεκριμένα, το υπουργείο φαίνεται πως εξετάζει το ενδεχόμενο αλλαγών τόσο στο ύψος των συντάξεων όσο και στα ηλικιακά όρια, υπό την προϋπόθεση ότι οι εν λόγω αποφάσεις θα ληφθούν στο δεύτερο εξάμηνο του 2015.
Ουσιαστικά πρόκειται για το Plan B που επεξεργάζεται το Υπουργείο Εργασίας, αν και όλοι ξεκαθαρίζουν ότι, με την εφαρμογή των ενοποιήσεων σε οριζόντιο και κάθετο επίπεδο, δεν θα χρειαστούν νέες παρεμβάσεις σε επίπεδο παραμετρικών αλλαγών.
Μιας… ασυμφωνίας μύριες έπονται
Σε περίπτωση που οι πιέσεις της τρόικας για κάλυψη του δημοσιονομικού κενού ενταθούν, αν δεν υπάρξει συμφωνία με το οικονομικό επιτελείο, είναι πολύ πιθανό η πίεση να μεταφερθεί στο Ασφαλιστικό. Για τον λόγο αυτόν οι ιθύνοντες του Υπουργείου Εργασίας ετοιμάζουν ένα εναλλακτικό σενάριο με συνολικά τέσσερις αλλαγές στο υφιστάμενο συνταξιοδοτικό πρόγραμμα.
Οι δύο πρώτες τροποποιήσεις αφορούν:
– Στην ταχύτερη εφαρμογή του νόμου 3863/10, που ορίζει νέο τρόπο υπολογισμού των συντάξεων, από την 1η Ιανουαρίου 2015 και μετά, στην πράξη όμως εφαρμόζεται καθολικά 30 χρόνια μετά.
– Στον περιορισμό, μέσα από την κωδικοποίηση της ασφαλιστικής νομοθεσίας, ειδικών προνομίων και εξόφθαλμων αδικιών στα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης,. χωρίς να θίγονται θεμελιωμένα δικαιώματα.
Εφόσον κριθεί αναγκαίο, μέσω των παραπάνω θα προωθηθούν και οι… διορθωτικές παρεμβάσεις που θα οδηγήσουν και σε παραμετρικές αλλαγές. Η πρώτη αφορά στην ταχύτερη εφαρμογή του νόμου 3863, προκειμένου η πλήρης εφαρμογή του νόμου να επιτευχθεί όχι το 2046, αλλά το 2020 – 2025.
Και αυτό γιατί στην πράξη, με όσα ορίζει ο ισχύων νόμος, η σύνταξη από το 2015 θα αποτελεί άθροισμα δύο κομματιών: το πρώτο κομμάτι, για τα έτη ασφάλισης έως το 2010, θα υπολογίζεται σύμφωνα με το παλαιό σύστημα, ενώ το δεύτερο, για τα έτη ασφάλισης από το 2011 και μετά, θα υπολογίζεται με το νέο αναλογικότερο σύστημα. Βάσει του σχεδίου Β’, από το 2020 ή 2025 θα ισχύει μόνο ο δεύτερος τρόπος υπολογισμού για το σύνολο των ετών ασφάλισης.
Με αυτόν τον τρόπο θα επιτευχθεί η μείωση της συνταξιοδοτικής δαπάνης, καθώς θα περιοριστεί η κρατική συμμετοχή στην κατώτερη σύνταξη, ενώ θα μειωθεί σημαντικά και το ποσοστό αναπλήρωσης της σύνταξης, ως μέρος των συντάξιμων αποδοχών.
Όσο για τα παραθυράκια που επιτρέπουν σε συγκεκριμένες ομάδες ασφαλισμένων να αποχωρούν από την ασφάλιση νωρίτερα, το σχέδιο Β’ του υπουργείου προβλέπει σύμφωνα με πληροφορίες, τη στρογγυλοποίηση των διατάξεων, μέσω της κωδικοποίησης της ασφαλιστικής νομοθεσίας.
Δύο επιπλέον αλλαγές
Στην δεύτερη ομάδα αλλαγών εντάσσονται αφενός η ενοποίηση των Ταμείων και δομών – λειτουργιών, που αναμένεται να νομοθετηθεί εντός του 2014, με τον υπουργό Εργασίας Γιάννη Βρούτση να τονίζει σε όλους τους τόνους ότι δεν ετοιμάζει για το 2014 καμία παρέμβαση εκτός από αυτές που ήδη είναι γνωστές, και η εφαρμογή του νόμου για τη βασική σύνταξη, του γνωστού και ως νόμου Λοβέρδου – Κουτρουμάνη, που ψηφίστηκε το 2010, θα εφαρμοστεί όμως από το 2015, σταδιακά.
Επίσης, ο υπουργός έχει ήδη εξαγγείλει το «τιτάνιο έργο» της κωδικοποίησης της ασφαλιστικής νομοθεσίας, που θα ολοκληρωθεί τον Νοέμβριο του 2015.Στο πλαίσιο της ενοποίησης του συνόλου της νομοθεσίας σε έναν νόμο, συγκεκριμένες διατάξεις θα καταργηθούν. Στόχος του υπουργείου Εργασίας είναι το ασφαλιστικό να κλείσει μέχρι τον Νοέμβριο του 2015 και πλέον να μην απαιτείται καμία άλλη δομική αλλαγή.