Έρχεται τέλος στην διετή πτωτική τάση για φθηνά ασφαλιστήρια
Μετά το μπαράζ των εκπτωτικών προσφορών και των μειώσεων στα ασφάλιστρα του κλάδου Αυτοκινήτων, που σε πάμπολλες περιπτώσεις άγγιξαν το 40% των παλαιότερων τιμολογίων, στελέχη της ασφαλιστικής Αγοράς θεωρούν πως έφτασε πλέον η στιγμή για παύση των μειώσεων και έναρξη ανατιμήσεων.
Η κρίση μείωσε τις ζημίες των ασφαλιστικών εταιρειών
Κι αυτό επειδή, όπως οι ίδιοι υποστηρίζουν, το επιβάλουν οι περιστάσεις. Πιο συγκεκριμένα, ο βασικός παράγοντας της πτώσης των ασφαλίστρων που προηγήθηκε ήταν ο περιορισμός της κυκλοφοριακής κίνησης στους δρόμους της Ελλάδας, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης. Η μειωμένη κίνηση οδήγησε σε μικρότερο αριθμό τροχαίων ατυχημάτων, άρα σε βελτίωση του δείκτη ζημιών για τις ασφαλιστικές εταιρείες, οι οποίες με τη σειρά τους μετέφεραν -πολλές φορές και με το… παραπάνω- το όφελος στους πελάτες τους.
Αντίθετα, άλλες εξελίξεις (όπως οι συνεργασίες των εταιρειών με συγκεκριμένα συνεργεία αυτοκινήτων, ή επίσης οι επιδράσεις από την προκαταβολή των ασφαλίστρων αυτοκινήτου), επηρέασαν μεν ως ένα βαθμό την κερδοφορία των εταιρειών, αλλά όχι σε τέτοιο βαθμό όσο νομίζουν μερικοί.
Ανατροπή
Η ουσία όμως είναι πως η παραπάνω κατάσταση έχει αρχίσει να μεταβάλλεται. Πρώτα απ’ όλα, η κίνηση στους δρόμους παρουσίασε σταθεροποιητικές τάσεις κατά το πρώτο μισό του 2014 και φαίνεται πως αρχίζει να ανακάμπτει από εκείνο το σημείο και μετά. Επίσης, φέτος -για πρώτη φορά μετά από το 2007- οι πωλήσεις οχημάτων παρουσιάζουν άνοδο, έστω και αν αυτή ξεκινά από μια πολύ χαμηλή πλέον βάση.
Solvency II
Πέραν αυτού όμως, οι περισσότερες ασφαλιστικές εταιρείες αυτή την περίοδο δεν έχουν καμία απολύτως… πολυτέλεια να επιδεινώσουν τους δείκτες φερεγγυότητάς τους, προκειμένου να κερδίσουν κάποια μερίδια αγοράς στον κλάδο αυτοκινήτου (και κάποιες πολύ ισχυρές, που την έχουν, δεν επιθυμούν να δράσουν σε βάρος των συμφερόντων των μετόχων τους).
Και αυτό γιατί από την 1η Ιανουαρίου του 2016 θα αρχίσει η εφαρμογή του Solvency II, εξέλιξη που αναμένεται να υποχρεώσει ορισμένες τουλάχιστον ασφαλιστικές εταιρείες -εκτός των άλλων- σε αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου.
Τέλος, σε αρκετές ασφαλιστικές εταιρείες (και κυρίως στις περισσότερες ελληνικές) πονοκέφαλο έχει προκαλέσει το τελευταίο χρονικό διάστημα η αύξηση των spreads στα ελληνικά κρατικά χρεόγραφα και η νέα πτώση στο Χρηματιστήριο της Αθήνας (συνεπακόλουθη η σημαντική πτώση στις τρέχουσες τιμές των ομολόγων και των μετοχών που κατέχουν στα χαρτοφυλάκιά τους).
Μείωση ανασφάλιστων οχηματων
Θετική εξέλιξη πάντως αποτελεί το ότι τα ασφαλισμένα οχήματα στην Ελλάδα από 5,2 εκατ. το 2012 έχουν αυξηθεί σήμερα στα 5,68 εκατομμύρια.
Προφανώς, δεν αγοράστηκαν τόσα πολλά νέα αυτοκίνητα στη χώρα μας κατά την τελευταία διετία, ούτε και το μέσο νοικοκυριό είδε τα οικονομικά του να βελτιώνονται (μάλλον το αντίθετο συνέβη, αν πιστέψουμε την πορεία του ΑΕΠ).
Άρα λοιπόν το σύστημα on line διασταυρώσεων μεταξύ Τροχαίας, Υπουργείου Μεταφορών και ΚΕΠΥΟ άρχισε να αποδίδει καρπούς και μετά τους πρώτους ελέγχους -βλέπε πρόστιμα- πολλοί οδηγοί ανασφάλιστων οχημάτων έσπευσαν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους.