Σε απόγνωση βρίσκονται οι υπηρεσίες ασφαλείας των αεροδρομίων της χώρας, λόγω έλλειψης ειδικευμένου προσωπικού, σε μια περίοδο ραγδαίας αύξησης των αναγκών για μαζικές προσλήψεις.
Η Σχολή Πολιτικής Αεροπορίας (ΣΠΟΑ), η οποία ανήκει στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, έχει πραγματοποιήσει φέτος εκπαιδεύσεις για μικρό αριθμό προσωπικού ασφαλείας, που δεν καλύπτει τις αυξημένες ανάγκες των εταιρειών οι οποίες δραστηριοποιούνται στο χώρο.
Το αποτέλεσμα είναι ότι οι εταιρείες, που με διαγωνισμούς έχουν αναλάβει την παροχή υπηρεσιών ασφαλείας στα αεροδρόμια της χώρας, δεν έχουν διαθέσιμη «δεξαμενή» προσωπικού για να κάνουν τις προσλήψεις που είναι απαραίτητες.
Το πρόβλημα προκαλείται από το γεγονός ότι η νομοθεσία προβλέπει πως η εκπαίδευση του εν λόγω προσωπικού πρέπει να γίνεται αποκλειστικά από την ΣΠΟΑ, η οποία είναι ο μοναδικός φορέας εκπαίδευσης και πιστοποίησης του προσωπικού αεροπορικών υπηρεσιών ασφαλείας στην Ελλάδα.
Το προσωπικό της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, που πραγματοποιεί τις εκπαιδεύσεις αυτές δεν ήταν αποκλειστικής απασχόλησης, δηλαδή δεν είχε ως μοναδικό καθήκον την εκπαίδευση προσωπικού, αλλά ήταν εργαζόμενοι της ΥΠΑ οι ποίοι είχαν και άλλα καθήκοντα και την συγκεκριμένη δραστηριότητα την παρείχαν υπερωριακά. Ωστόσο, αφότου η ΥΠΑ σταμάτησε να πληρώνει, με τον τρόπο που πλήρωνε κατά το παρελθόν την υπερωριακή απασχόληση το προσωπικό που απασχολούνται στην εκπαίδευση παρέχει την εκπαίδευση αφιερώνει πολύ λιγότερες ώρες για τη συγκεκριμένη δραστηριότητα.
Έλλειψη 200 ατόμων
Χαρακτηριστικό είναι ότι κατά την τρέχουσα χρονιά η ΣΠΟΑ έχει εκπαιδεύσει μόνο 6 τμήματα των 25 ατόμων, δηλαδή συνολικά 150 άτομα. Την ίδια στιγμή όμως οι ανάγκες για εκπαιδευμένο προσωπικό είναι πολύ μεγαλύτερες, αφού υπολογίζεται ότι περίπου 200 εργαζόμενοι από τους συνολικά 2.000 που απασχολούνται στις υπηρεσίες αεροπορικής ασφάλειας φεύγουν από το χώρο λόγω συνταξιοδότησης.
Παράλληλα οι ανάγκες των εταιρειών είναι αυξημένες σε σχέση με πέρυσι, κατά περίπου 150 άτομα, λόγω της αυξημένης τουριστικής κίνησης.
Δηλαδή τους τελευταίους μήνες έχουν εκπαιδευτεί μόνο 150 άτομα την ώρα που για να καλυφθούν οι ανάγκες στα αεροδρόμια της χώρας υπολογίζεται ότι χρειάζονται περίπου 350 άτομα. Υπάρχει μια έλλειψη περίπου 200 εκπαιδευμένων εργαζόμενων, οι οποίοι, όμως, δεν μπορούν να εξευρεθούν πουθενά, αφού ο μοναδικός πιστοποιημένος φορέας δεν πραγματοποιεί εκπαιδεύσεις.
Αξίζει να σημειωθεί ότι πηγές του χώρου εκτιμούν ότι το πρόβλημα θα πολλαπλασιαστεί στο άμεσο μέλλον, δεδομένου ότι υπολογίζεται αφενός πως θα συνεχιστεί η έξοδος του προσωπικού, αφετέρου, σύμφωνα με όλες τις προβλέψεις, το 2015 θα αυξηθεί ακόμη περισσότερο η τουριστική κίνηση στους αερολιμένες.
Εισηγήσεις
Η έλλειψη προσωπικού στον τομέα της ασφάλειας στα αεροδρόμια επηρεάζει σαφώς την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, καθώς δημιουργεί καθυστερήσεις στην εξυπηρέτηση, ενώ δεν θα πρέπει να αγνοηθούν ούτε οι πιθανές συνέπειες στην ασφάλεια των πτήσεων.
Προκειμένου να αντιμετωπιστεί σε πρώτη φάση το πρόβλημα οι εταιρείες που παρέχουν τις υπηρεσίες security ζητούν αφενός η Σχολή Πολιτικής Αεροπορίας να πραγματοποιήσει άμεσα εκπαιδεύσεις περίπου 150 ατόμων, ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες που υπάρχουν αυτή τη στιγμή.
Για την οριστική επίλυση του προβλήματος οι εταιρείες ασφάλειας προτείνουν να τους δοθεί η δυνατότητα να λάβουν, όποιες το επιθυμούν, πιστοποίηση από την ΥΠΑ ώστε να πραγματοποιούν οι ίδιες την εκπαίδευση του προσωπικού τους κατά το πρότυπο πολλών χωρών της Ευρώπης.
Η δυνατότητα αυτή υπήρχε παλιότερα και στη χώρα μας, αλλά στην συνέχεια η νομοθεσία άλλαξε καθιστώντας στην ΣΠΟΑ «μονοπώλιο» στην συγκεκριμένη δραστηριότητα.