Θετικό βήμα αποτελεί το νομοσχέδιο για τον νέο Αναπτυξιακό Νόμο σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΒΕΠ Β. Κορκίδη, ο οποίος όμως σημειώνει ότι απαιτείται το ολοκληρωμένο κείμενο του ν/σ για να μπορούν να γίνουν αναλυτικές επισημάνσεις από τους φορείς.
Σε αναμονή των απαραίτητων αλλαγών στον Αναπτυξιακό Νόμο, που έχει δρομολογήσει το υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, με την κατάρτιση σχετικού νομοσχεδίου, ώστε το επόμενο χρονικό διάστημα να ξεκινήσει η διαδικασία ανοικτής διαβούλευσης, το ΕΒΕΠ με ανακοίνωσή του σημειώνει ότι εξετάζει θετικά την ανανέωσή του.
Σύμφωνα με την απαντητική επιστολή του προέδρου της ΚΕΕΕ Β. Κορκίδη στο υπουργείο Ανάπτυξης με θέμα «Σχόλια επί προσχεδίου νέου Αναπτυξιακού Νόμου», ορθώς επισημαίνεται ότι απαιτείται το ολοκληρωμένο κείμενο του Νομοσχεδίου για να μπορούν να γίνουν αναλυτικές και λεπτομερείς επισημάνσεις από τους φορείς.
Ωστόσο, σημειώνεται ότι οι βασικοί άξονες των αλλαγών, που φέρνει το υπουργείο, είναι προς τη σωστή κατεύθυνση και συνοψίζονται στα εξής:
• Με στόχο το περιορισμό της γραφειοκρατίας και την απλούστευση των διαδικασιών ένταξης, όλα τα στάδια της υλοποίησης θα περιγράφονται σε μία Υπουργική Απόφαση. Ο υποψήφιος επενδυτής θα γνωρίζει εξαρχής τα ποσοστά ενίσχυσης και το ύψος του επενδυτικού σχεδίου, που μπορεί να καταθέσει, έως τη διαδικασία αξιολόγησης της επενδυτικής του πρότασης.
• Θεσπίζονται διαδικασίες «fast forward» για να μπορούν οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές, να πάρουν άμεσα το «πράσινο φως» από τον Αναπτυξιακό Νόμο, επιταχύνονται, τόσο οι διαδικασίες ένταξης, όσο και αυτές, που αφορούν στην υλοποίηση των επενδυτικών σχεδίων. Βάσει του νομοσχεδίου, λοιπόν, οι απαιτούμενες ενέργειες θα πραγματοποιούνται, μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος Κρατικών Ενισχύσεων του Υπουργείου.
• Στο Πνεύμα της Διαφάνειας θα προβλέπονται, μεταξύ άλλων, η ενίσχυση του ρόλου του Αυτοτελούς Τμήματος Επιθεώρησης Στρατηγικών και Ιδιωτικών Επενδύσεων, η υποχρεωτική εφαρμογή του πληροφοριακού συστήματος κρατικών ενισχύσεων και η δημιουργία μητρώου αξιολογητών.
• Στη λογική της επίσπευσης των διαδικασιών στο σχέδιο νόμου αναφέρεται, πως μόλις ένα τμήμα θα «τρέχει» τον Αναπτυξιακό Νόμο.
• Η καινούργια προσέγγιση, προϋποθέτει ο προϋπολογισμός των ενισχύσεων να προσδιορίζεται ετησίως, ενώ θα υπάρχει εξειδίκευση στους στόχους κάθε θεματικής ενότητας, που περιλαμβάνει ο Νόμος.
• Συμπεριλαμβάνονται ρυθμίσεις «fast track» για τις εξαγωγές, διευκολύνοντας το εξαγωγικό εμπόριο να εξοικονομήσει χρόνο από τις τελωνειακές διαδικασίες. Αναβαθμίζονται τα στοιχεία του ΓΕΜΗ για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις, ενώ η χορήγηση της άδειας εξαγωγής θα πραγματοποιείται ηλεκτρονικά. Κατά τα πρότυπα της Ε.Ε. θα παρέχεται δυνατότητα χρήσης της ψηφιακής υπογραφής, για την έκδοση πιστοποιητικών καταγωγής προϊόντων, ενώ τέλος εισάγεται ο θεσμός του «Εγκεκριμένου Εμπόρου» μεταποιημένων οπωροκηπευτικών.
Ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Β. Κορκίδης, δήλωσε σχετικά: «Οι προωθούμενες βασικές αλλαγές στο προσχέδιο του νέου Αναπτυξιακού Νόμου, φαίνεται να ικανοποιούν τα πάγια αιτήματα των φορέων της αγοράς για ενίσχυση του εξαγωγικού εμπορίου της χώρας, τη μείωση της γραφειοκρατίας και την απλοποίηση των διαδικασιών.
Χαρακτηριστικά, το κόστος της γραφειοκρατίας στην Ελλάδα εκτιμάται ότι, ανέρχεται στο 6,8% του Α.Ε.Π., περίπου, 14 δισ. ευρώ, την ώρα που ο αντίστοιχος μέσος όρος στην Ευρώπη είναι 3,5%, επιβαρύνοντας έτσι κατά πολύ τις ελληνικές επιχειρήσεις.
Στο πλαίσιο ενίσχυσης των εξαγωγών και του διαμετακομιστικού εμπορίου το Ε.Β.Ε.Π. εξακολουθεί να διατηρεί τις καταστάσεις του Ειδικού Μητρώου Εξαγωγέων, τις οποίες προτίθεται να αξιοποιήσει για άδειες εγκεκριμένων εξαγωγέων-μελών του «approved exporters», που αφορούν στους κατασκευαστές-εξαγωγείς και τους εφοδιαστές πλοίων, ώστε να συμπεριληφθούν στις λίστες προμηθευτών «makers list» και «suppliers list» τρίτων χωρών. Επίσης, στοχεύει στην περαιτέρω αναβάθμιση του Γενικού Εμπορικού Μητρώου του, για να διευκολυνθεί η συνεργασία, μεταξύ εξαγωγικών επιχειρήσεων και κράτους.
Επιπλέον επισημαίνουμε ότι το Ε.Β.Ε.Π. θα συνοψίσει εκ νέου όλη τη σειρά των προτάσεων που έχει καταθέσει τον τελευταίο χρόνο στο ΥΠ.Α.ΑΝ., συμμετέχοντας έτσι στη δημόσια διαβούλευση εποικοδομητικά, ενώ σίγουρα θα παρακολουθούμε από κοντά όλα τα στάδια του νόμου, μέχρι την τελική ψήφιση και εφαρμογή του.
Οι διαβεβαιώσεις για την πολυπόθητη ανάπτυξη δεν πρέπει να μείνουν, σε καμία περίπτωση, κενές περιεχομένου, καθώς η κρίσιμη, ιστορική συγκυρία, στην οποία βρίσκεται ο τόπος μας, επιβάλλει τη συνεργασία όλων μας, για την επίτευξη συναίνεσης, χωρίς την οποία δε μπορεί να ευδοκιμήσει καμία προσπάθεια».