Στο επίκεντρο τα πολιτικά ρίσκα και οι διαπραγματεύσεις με την τρόικα, στην έκθεση της Fitch για την Ελλάδα, στην οποία διατηρεί αμετάβλητη, στο «Β» την πιστοληπτική αξιολόγηση της Ελλάδας, δίνοντας και σταθερό «outlook».
Ο οίκος υπογραμμίζει μεταξύ άλλων ότι πιθανή πολιτική κρίση ως αποτέλεσμα πρόωρων εκλογών χωρίς αποτέλεσμα ή / και μια αποτυχία να συμφωνήσει η Αθήνα με την τρόικα μπορεί να οδηγήσει σε υποβάθμιση του ελληνικού αξιόχρεου.
Αναλυτικά, στην έκθεση, το “ταβάνι χώρας” της Ελλάδας διατηρείται στο “ΒΒ”. Υπενθυμίζεται ότι στις 23 Μαίου 2014 η Fitch είχε αναβαθμίσει την Ελλάδα σε «Β» από «Β-», με σταθερό “outlook”.
Με την αναβάθμιση η αξιολόγηση της χώρας είχε βρεθεί πέντε βαθμίδες κάτω από την κατηγορία investment grade.
Όπως επισημαίνει η Fitch,οι παράγοντες – κλειδιά της αξιολόγησης είναι:
-Ο προϋπολογισμός είναι σε τροχιά για να πετύχει το στόχο του 2014, σε μια εντυπωσιακή δημοσιονομική προσαρμογή τα τελευταία χρόνια, εν μέσω σοβαρών κυκλικών κλυδωνισμών. Ο οίκος προβλέπει ότι το πρωτογενές πλεόνασμα για εφέτος θα διαμορφωθεί στο 1,5% του ΑΕΠ (με βάση τον τρόπο υπολογισμού της τρόικας). Η πρόβλεψη για το έλλειμμα προϋπολογισμού είναι στο 1,6% του ΑΕΠ και η τροχιά μέχρι στιγμής στο έτος δείχνει ότι είναι πιθανή μια μικρή υπεραπόδοση.
-Η Fitch περιμένει ότι η τελευταία αξιολόγηση από την τρόικα θα έχει ολοκληρωθεί έως τα τέλη του 2014, αλλά όπως επισημαίνει, υπάρχει ρίσκο να «τραβήξει» μέχρι τις αρχές του 2015. Η έκδοση ομολόγου 3 δισ. από την Αθήνα τον Απρίλιο έχει αυξήσει το «μαξιλάρι» ρευστότητας, αλλά η πρόσβαση στις αγορές δεν είναι ακόμη αξιόπιστη. Η Fitch υποθέτει ότι η μεσοπρόθεσμη χρηματοδότηση παραμένει εξαρτημένη από την ευθυγράμμιση της κυβέρνησης με το πρόγραμμα των επίσημων δανειστών.
-Υπάρχει πιθανότητα πρόωρων εκλογών το πρώτο τρίμηνο του 2015 και υπάρχει ρίσκο, η επόμενη κυβέρνηση να στηρίζει λιγότερο τις οικονομικές και δημοσιονομικές μεταρρυθμίσεις. Η πιο επίπονη φάση της ελληνικής αναπροσαρμογής έχει επιτευχθεί και οι ανάγκες χρηματοδότησης της χώρας είναι καλυμμένες έως το β’ τρίμηνο του 2015 χωρίς κεφάλαια από την τρόικα ή τις αγορές. Ωστόσο η επίτευξη και η διατήρηση του μεσοπρόθεσμου στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 4% εξαρτάται από τη συνέχιση της δημοσιονομικής πειθαρχίας και την ανάπτυξη της οικονομίας.
– Η οικονομία έχει φθάσει στο κατώτατο σημείο, με το πραγματικό ΑΕΠ να ενισχύεται οριακά στο εννεάμηνο του 2014. Η Fitch διατηρεί τις προβλέψεις του φετινού Μαϊου για αύξηση του ΑΕΠ κατά 0,5% το 2014 και 2,5% το 2015 – χαμηλότερα από το στόχο της κυβέρνησης στον προϋπολογισμό για ανάπτυξη 2,9%. Ωστόσο, σημειώνει ότι οι πιθανές εγχώριες πολιτικές εξελίξεις και η επιδείνωση των προοπτικών στην ευρωζώνη, αποτελούν ρίσκα για την πρόβλεψη.
– Το ελληνικό εξωτερικό δημόσιο χρέος είναι πολύ μεγάλο αλλά η εξυπηρέτησή του δεν είναι ακριβή λόγω της φύσης του. Η Ελλάδα εμφανίζει πλεόνασμα τρεχουσών συναλλαγών 1%, λόγω και των μειωμένων εισαγωγών και των ισχυρών εσόδων από τον τουρισμό. Η Fitch εκτιμά ότι η ανταγωνιστικότητα στο μέτωπο των τιμών έχει αποκατασταθεί, αν και η εξαγωγική βάση παραμένει περιορισμένη.
– Ο Δείκτης της Fitch για το τραπεζικό σύστημα είναι “b”, υποδηλώνοντας αδύναμο αξιόχρεο. Οι τράπεζες είναι καλά κεφαλαιοποιημένες αλλά η ποιότητα ενεργητικού τους είναι ισχνή. Δεν χρειάζονται περαιτέρω αυξήσεις κεφαλαίων ως αποτέλεσμα του stress test της ΕΚΤ.
Τι θα μπορούσε να επηρεάσει την αξιολόγηση
Το σταθερό outlook αντανακλά την εκτίμηση της Fitch ότι τα ανοδικά και πτωτικά ρίσκα είναι ισορροπημένα. Ωστόσο, μελλοντικές εξελίξεις που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε υποβάθμιση της Ελλάδας είναι:
– Μια εγχώρια πολιτική κρίση, επιδείνωση των σχέσεων με τους πιστωτές και / ή πισωγύρισμα στις δεσμεύσεις πολιτικής. Για παράδειγμα, πρόωρες εκλογές χωρίς αποτέλεσμα, η μη επίτευξη συμφωνίας με την τρόικα ή η αποτυχία επίτευξης των στόχων για το πρωτογενές πλεόνασμα.
– Μια μείωση του ονομαστικού ΑΕΠ το 2015. Κάτι τέτοιο θα οδηγούσε σε αύξηση του ρίσκου κοινωνικών αντιδράσεων, προκαλώντας περαιτέρω άνοδο του δείκτη χρέους/ΑΕΠ και διεύρυνση του ελλείμματος.
Εξελίξεις που θα δικαιολογούσαν αναβάθμιση της Ελλάδας είναι:
– Μια ταχύτερη ανάκαμψη και η βελτίωση των στοιχείων του προϋπολογισμού υποστηρίζοντας το βασικό σενάριο του οίκου για διατηρήσιμο πρωτογενές πλεόνασμα 4% του ΑΕΠ.
– Η διατηρήσιμη πρόσβαση στις αγορές σε ανεκτά επιτόκια, βελτιώντοντας την οικονομική ευελιξία της Ελλάδας.