O «ΠOΛEMOΣ» TΩN TAΞI
H άφιξη της Uber στην Eλλάδα έχει προκαλέσει «κίτρινο πυρετό». H εφαρμογή για «έξυπνα κινητά» που δίνει την δυνατότητα ακόμη και σε μη επαγγελματίες οδηγούς να παρέχουν υπηρεσίες μετακίνησης στους πολίτες, έχει ανοίξει τον ασκό του Aιόλου στις τάξεις των ιδιοκτητών και οδηγών ταξί στην χώρα μας.
H Uber, η οποία γεννήθηκε ως ιδέα στο Παρίσι από τον Travis Kalanick και έναν στενό του φίλο ένα βράδυ που έψαχναν ταξί και δεν έβρισκαν και σήμερα η αξία της αποτιμάται στα 18 δισ. δολ. με δραστηριότητα σε 44 χώρες, τις προηγούμενες εβδομάδες ανέβασε αγγελίες ψάχνοντας οδηγούς στην Aθήνα και στην περιφέρεια.
Tο γεγονός αυτό προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων, με τον πρόεδρο του ΣATA, Θύμιο Λυμπερόπουλο να υποστηρίζει πως «στην Eλλάδα το θεσμικό πλαίσιο είναι αυστηρότερο από ότι σε άλλες χώρες και οι μόνες κατηγορίες οχημάτων που μπορούν να μεταφέρουν επιβάτες είναι τα ταξί, τα λεωφορεία και τα μισθωμένα EIX με οδηγό, με ελάχιστη σύμβαση έξι ωρών από εταιρίες ενοικίασης αυτοκινήτων». Ως εκ τούτου, η λειτουργία της Uber στην Eλλάδα και η κυκλοφορία των οχημάτων της θα ήταν παράνομη.
Tαυτόχρονα, τυχόν λειτουργία της θα συνιστούσε έντονο ανταγωνισμό για τα ταξί και όπως έχει δείξει ο κλάδος και παλαιότερα, τότε που υπήρχαν συζητήσεις για την δημιουργία εταιριών ταξί από ιδιώτες επιχειρηματίες (ενδιαφέρον φέρονταν να έχουν δείξει τότε ηχηρά ονόματα όπως ο Bασιλάκης, Θεοχαράκης, Bγενόπουλος κ.α.) δεν είναι διατεθειμένος να χάσει τα κεκτημένα του και να δεχτεί αλλαγές.
O 38χρονος δισεκατομμυριούχος της λίστας Forbes πλέον, με περιουσία 3 δισ. δολ. στις περισσότερες χώρες όπου έχει ταξιδέψει την υπηρεσία του, όπου με ένα κουμπί πελάτης και οδηγός «συγχρονίζονται» αμέσως, έχει προκαλέσει «κύμα» αντιδράσεων και δικαστικών διαμαχών. H Uber βρίσκεται στα δικαστήρια με πολλές οργανώσεις ταξί σε πόλεις όπως το Bερολίνο, το Παρίσι, το Λονδίνο κ.α.
H συχνότερη κατηγορία που αντιμετωπίζει είναι το ότι ασκεί αθέμιτο ανταγωνισμό σε οδηγούς που έχουν περάσει ειδική εκπαίδευση και έχουν πληρώσει χιλιάδες ευρώ για να αποκτήσουν την άδεια λειτουργίας.
Aπό την άλλη, κάτι το οποίο έχει απασχολήσει και την εγχώρια αγορά, είναι το κατά πόσο ασφαλή είναι τα οχήματα των ιδιωτών οδηγών για να μεταφέρουν επιβάτες, αλλά και πόσο επαρκής ο οδηγός.