H Berkshire ως το τέλος Σεπτεμβρίου είχε εισπράξει μερίσματα άνω των 15 δισ. δολ. από τη σιδηροδρομική εταιρία
Μερικές μέρες αφότου ο Warren Buffett ανακοίνωσε την ύψους 26,5 δισ. δολαρίων της εταιρίας σιδηροδρόμων BNSF, επέμενε ότι είχε πληρώσει ακριβά, προκειμένου να αποκτήσει μια επιχείρηση που θα έβγαζε χρήματα για τον όμιλό του, την Berkshire Hathaway, στον επόμενο αιώνα. «Δεν υπάρχουν ευκαιρίες σε τέτοια deals», έλεγε το Νοέμβριο του 2009 ο γνωστός μεγαλοεπενδυτής. «Δεν ήταν φθηνή», παραδεχόταν.
Πέντε χρόνια αργότερα, η εκτίμησή του αυτή διαψεύδεται. Η BNSF, που κερδίζει από την πετρελαϊκή άνθηση των ΗΠΑ, έχει εξελιχθεί σε πραγματική μηχανή κοπής χρήματος για τον Buffett.
Έως τις 30 Σεπτεμβρίου, η Berkshire είχε εισπράξει μερίσματα άνω των 15 δισ. δολαρίων από την σιδηροδρομική. Με αυτούς τους ρυθμούς, ο Buffett θα έχει κερδίσει όλα τα χρήματα που ξόδεψε για αυτή την εξαγορά – μαμούθ έως τα τέλη του έτους.
Τα ετήσια έσοδα της BNSF αυξήθηκαν κατά 57% και τα κέρδη της υπερδιπλασιάστηκαν στα 3,8 δισ. δολάρια αφότου ο Buffett την εξαγόρασε. Οι πωλήσεις της αυξάνονται παρότι η εταιρία αντιμετωπίζει τις επικρίσεις του κοινού για τις καθυστερήσεις των δρομολογίων της αλλά και για θέματα ασφάλειας.
«Την έκλεψε», λέει ο Jeff Matthews, που είναι μέτοχος της Berkshire και έχει γράψει βιβλία για την εταιρία του Buffett. «Θα πρέπει να νιώθει καλά που την αγόρασε όταν το έκανε, γιατί είναι ένα υπέροχο περιουσιακό στοιχείο και όσο καιρό το έχει στην κατοχή του, αυτό όλο και ανατιμάται».
Δεν συμβαίνει το ίδιο με όλες τις επενδύσεις του Buffett. Τα κέρδη της Berkshire για το τρίτο τρίμηνο μειώθηκαν κατά 8,6%, στα 4,62 δισ. δολάρια, κυρίως εξαιτίας της κακής επένδυσής της στη βρετανική αλυσίδα σούπερ μάρκετ Tesco.
Πού οφείλονται αυτές οι εκπληκτικές επιδόσεις της BNSF; Η απάντηση είναι το πετρέλαιο. Οι ράγες της βρίσκονται ακριβώς στην περιοχή της Β. Ντακότας όπου οι πετρελαιοπαραγωγοί χρησιμοποιούν το fracking και άλλες σύγχρονες μεθόδους για να βγάλουν πετρέλαιο από τη γη σε πρωτόγνωρες ποσότητες και να φέρουν την ενεργειακή επανάσταση στις ΗΠΑ. Με δεδομένο ότι η διασύνδεση της περιοχής με αγωγούς είναι περιορισμένοι, οι πετρελαϊκές εταιρίες στρέφονται στην BNSF για να μεταφέρουν το πετρέλαιό τους στα διυλιστήρια.
Και αυτό, παρότι η ίδια η Berkshire παραδέχεται ότι οι υπηρεσίες της BNSF είναι μάλλον φτωχές. Η εταιρία προχωρά σε προσλήψεις και προσθέτει περισσότερους συρμούς προκειμένου να βελτιώσει τη λειτουργία της, αλλά οι διαμαρτυρίες είναι έντονες.
Φέτος, σκοπεύει να ξοδέψει 5 δισ. δολάρια για την αναβάθμιση του δικτύου της, τη διεύρυνση των εγκαταστάσεών της και την αγορά μηχανημάτων. Όμως, ακόμα και με αυτές τις αυξανόμενες ανάγκες για επενδύσεις, η BNSF καταφέρνει να παράγει κέρδη που κάνουν την αποτίμηση που πλήρωσε ο Buffett για να την αποκτήσει να δείχνει φθηνή. Η Union Pacific, που είναι ο βασικός της ανταγωνιστής, εμφανίζει P/E 12,6. Εάν η BNSF διαπραγματευόταν σε αντίστοιχα επίπεδα, θα άξιζε περίπου τα διπλά από ό,τι έδωσε ο Buffett για να την αγοράσει.
Βέβαια, κάποιοι πιστεύουν ότι αυτή η επιτυχία του Buffett οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην τύχη. Την εποχή που έγινε το deal, τα τρένα χρησιμοποιούνταν για τη μεταφορά μόνο ενός πολύ μικρού ποσοστού της πετρελαϊκής παραγωγής των ΗΠΑ. Και κανείς δεν γνώριζε ότι η BNSF θα έπαιζε τόσο σημαντικό ρόλο στις μεταφορές αυτές.