Η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την κατασκευή και 25ετή (τουλάχιστον) εκμετάλλευση της υποθαλάσσιας ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος παρατείνεται μέχρι τις 3 Φεβρουαρίου 2015.
Κανονικά η προθεσμία έληγε αύριο, αλλά η δίμηνη παράταση ζητήθηκε από τον γαλλικό όμιλο Vinci που διαχειρίζεται σήμερα τη ζεύξη Ρίου – Αντιρρίου και ενδιαφέρεται να συμμετάσχει στο διαγωνισμό. Παρατάσεις, μικρότερης διάρκειας είχαν ζητήσει και οι όμιλοι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ΜΕΤΚΑ (όμιλος Μυτιληναίος), οι οποίοι επίσης περιλαμβάνονται στους ενδιαφερόμενους, χωρίς να είναι γνωστοί οι εγχώριοι ή διεθνείς συνεταίροι τους.
Οι συμμαχίες και τα οφέλη
Όλα δείχνουν πως οι Γάλλοι της Vinci θα διεκδικήσουν το έργο σε συνεργασία με τον όμιλο ΕΛΛΑΚΤΩΡ με τον οποίο ετοιμάζονται να καταθέσουν προσφορά για την μελέτη, κατασκευή και εκμετάλλευση του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου. Το ίδιο έργο αναμένεται να διεκδικήσει και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μαζί με την ισπανική ACS και ο όμιλος J&P ΑΒΑΞ με τη γαλλική Bouygues.
Η υποθαλάσσια ζεύξη πρόκειται να αντικαταστήσει ένα από τα πλέον αποδοτικά πορθμεία της Ευρώπης, μεταξύ του Περάματος και της Σαλαμίνας, καθώς, εκτός από τους κατοίκους, εξυπηρετούνται καθημερινά και οι εργαζόμενοι στο ναύσταθμο του Πολεμικού Ναυτικού.
Ο όμιλος που θα κατασκευάσει την υποθαλάσσια σήραγγα θα εισπράττει διόδια για την περίοδο παραχώρησης. Το έργο είχε προκηρυχθεί με αρχική ημερομηνία κατάθεσης προσφορών τον Ιούλιο του 2012, αλλά έκτοτε έχουν δοθεί έξι παρατάσεις και έχει υπάρξει πλήθος αλλαγών στα τεύχη του διαγωνισμού με τελευταίες τις τροποποιήσεις που έγιναν προ δεκαημέρου.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή υποθαλάσσιας σήραγγας µήκους περίπου 1,1 χιλιομέτρου µε τις εκατέρωθεν προσβάσεις της (υπολογίζεται πως το συνολικό μήκος του έργου φτάνει τα τρία χιλιόμετρα) από τον ανισόπεδο Περάµατος µέχρι τoν ανισόπεδο κόμβο Παλουκίων και ενδεχομένως των οδικών τµηµάτων παράκαµψης των πόλεων Περάµατος και Σαλαµίνας, συνολικού µήκους περίπου 14,5 χιλιομέτρων. Το κόστος του έργου εκτιμάται πως αρχίζει από τα 350 – 400 εκατ. ευρώ και το τελικό ποσό θα εξαρτηθεί από τα παράπλευρα έργα που θα αναλάβει ο ανάδοχος. Για την επιλογή του αναδόχου, η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών έχει επιλέξει τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, πράγμα που σημαίνει πως ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί σε τρεις φάσεις.
Στην πρώτη φάση διεξάγεται ο ανταγωνιστικός διάλογος με τους ενδιαφερόμενους που θα προεπιλεγούν ώστε να βρεθεί η βέλτιστη τεχνικά και περιβαλλοντικά λύση (π.χ. η διατομή της σήραγγας για το αν θα υπάρχουν δύο ή τέσσερις λωρίδες, οι οδικές προσβάσεις, αν θα ενταχθούν στο έργο οι παρακάμψεις της πόλης της Σαλαμίνας και του Περάματος, κ.λπ.). Στη δεύτερη φάση οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να προσδιορίσουν τη νοµική και χρηµατοοικονοµική οργάνωση της υλοποίησης του έργου. Στην τρίτη και τελευταία φάση οι διαγωνιζόµενοι θα λάβουν τα τεύχη δηµοπράτησης, τα οποία θα διαµορφωθούν µε βάση τα αποτελέσµατα του ανταγωνιστικού διαλόγου και θα κληθούν να υποβάλλουν δεσμευτικές οικονομικές προσφορές.
Εν τω μεταξύ, σε πολύ σοβαρές αλλαγές του τεύχους δημοπράτησης του οδικού άξονα Ελευσίνα – Θήβα – Υλίκη προχώρησε προ ημερών η ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών, μετά και τις παρατηρήσεις ορισμένων υποψηφίων. Στο διαγωνισμό για το συγκεκριμένο έργο (η προθεσμία εκπνέει στις 27 Ιανουαρίου) αναμένεται να δοθεί και νέα παράταση.