Πιστή εφαρμογή χρονοδιαγραμμάτων και προϋπολογισμού κατά την ολοκλήρωση της σήραγγας της Όθρυς
Αλλαγή πορείας για την ΕΡΓΟΣΕ σηματοδοτεί η επιτυχής ολοκλήρωση, κατά τις προσεχείς ημέρες, ενός από τα πλέον δύσκολα σιδηροδρομικά έργα στην χώρα μας –αυτού της σήραγγας της Όθρυς. Κι αυτό γιατί η εταιρεία είναι έτοιμη να παραλάβει το όλο έργο από τον ανάδοχο χωρίς καμμία απολύτως μεταβολή τόσο ως προς το χρονοδιάγραμμα όσο και ως προς το τελικό κόστος.
Η δίδυμη σήραγγα της Όθρυς αποτελεί κομμάτι της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνας – Θεσσαλονίκης, και ουσιαστικά είναι η δεύτερη μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα της Ελλάδας και ταυτόχρονα μία από τις μεγαλύτερες των Βαλκανίων. Η απόδοσή της σε κυκλοφορία, παράλληλα με την ολοκλήρωση και των υπόλοιπων μεγάλων σιδηροδρομικών έργων που βρίσκονται σε εξέλιξη, θα έχει ως αποτέλεσμα να αποκτήσει η χώρα ένα σύγχρονο βασικό σιδηροδρομικό άξονα.
Έτσι θα μπορέσει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και κάθε άλλος σιδηροδρομικός πάροχος που τυχόν θα δραστηριοποιηθεί στο ελληνικό δίκτυο, να προσφέρει υπηρεσίες υψηλής ποιότητας, με ταυτόχρονη μείωση του λειτουργικού κόστος λόγω ηλεκτροκίνησης.
Το έργο της Όθρυς περιλαμβάνει επίσης, την κατασκευή πέντε σιδηροδρομικών γεφυρών, συνολικού μήκους 1.796 μέτρων, οι οποίες έχουν κατασκευαστεί για διπλή σκυροστρωμένη σιδηροδρομική γραμμή με ηλεκτροκίνηση αλλά και την κατασκευή έργων οδοποιίας. Με την παράδοσή του σε σιδηροδρομική κυκλοφορία, ο χρόνος διαδρομής Αθήνας – Θεσσαλονίκης θα συντομεύει κατά μία ώρα, ενώ θα πολλαπλασιαστεί η μεταφορική ικανότητα του σιδηροδρομικού άξονα.
Με… εκπτωτικό συνολικό κόστος
Με δεδομένο ότι στη χώρα μας οι υπερβάσεις των προϋπολογισμών των εκτελούμενων έργων είναι μάλλον ο κανόνας παρά η εξαίρεση, έχει σημασία να τονιστεί ότι για το συγκεκριμένο έργο ο προϋπολογισμός μελέτης του ήταν 324 εκατ. ευρώ. Κατά το διαγωνισμό η ανάδοχος εταιρεία ΆΚΤΩΡ αναδείχθηκε μειοδότης, προσφέροντας έκπτωση κατά 35,31% και το συμβατικό ποσό της σύμβασης διαμορφώθηκε στα 209,7 εκατ. ευρώ.
Ο τελευταίος Ανακεφαλαιωτικός Πίνακας Έργου (ΑΠΕ) έκλεισε στα 206,9 εκατ. ευρώ, δηλαδή λιγότερα από το συμβατικό αντικείμενο κατά 2,8 εκατ. ευρώ.
Το έργο ολοκληρώθηκε εντός του συμβατικού χρονοδιαγράμματος που ήταν ως το τέλος του τρέχοντος έτους.
Όταν όλα τα έργα τελειώσουν (κάτι που αναμένεται να γίνει σε περίπου δύο χρόνια), η διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη θα καλύπτεται από τα τρένα σε χρόνο 3 ωρών και 15 λεπτών. Με τον τρόπο αυτόν θα γίνει πραγματικότητα το σχέδιο για ένα σιδηρόδρομο σύγχρονο και ανταγωνιστικό ακόμη και με το αεροπλάνο.
Η νέα χάραξή της γραμμής, η οποία σχεδιάστηκε για ταχύτητες 160 χλμ ανά ώρα, ξεκινά από το Σιδηροδρομικό Σταθμό Τιθορέας κατευθύνεται ανατολικά, διασχίζοντας το όρος Καλλίδρομο με δίδυμη σήραγγα μήκους 9,2 χλμ ανά κατεύθυνση, και ακολουθώντας πεδινή διαδρομή, μέσω της πεδιάδας του Σπερχειού ποταμού καταλήγει στο Σιδηροδρομικό Σταθμό Λιανοκλαδίου. Στη συνέχεια, διασχίζει το όρος Όθρυς με δίδυμη σήραγγα, μήκους 6,3 χλμ ανά κατεύθυνση, και ακολουθώντας πεδινή διαδρομή μέσω του οροπεδίου του Δομοκού (αποξηραμένη λίμνη Ξυνιάδας), κατέρχεται τον ορεινό όγκο του Δομοκού καταλήγοντας στην Θεσσαλική πεδιάδα και στον Σιδηροδρομικό Σταθμό Δομοκού.
Πρόκειται για διπλή γραμμή 106 χλμ με τέσσερις σήραγγες μονής γραμμής, συνολικού μήκους 30 χλμ, 12 σήραγγες διπλής γραμμής μήκους 4,4 χλμ, 18 Cut & Cover διπλής γραμμής συνολικού μήκους 2,3 χλμ, 6 Cut & Cover μονής γραμμής συνολικού μήκους 1, 7 χλμ, 49 Σιδηροδρομικές Γέφυρες μήκους 6 χλμ, 32 Ανισόπεδες Διαβάσεις μήκους 2, 7 χλμ και 2 νέους Σιδηροδρομικούς Σταθμούς στο Μώλο και στον Άγιο Στέφανο, καθώς και 2 νέες στάσεις στις Αγγείες και στο Θαυμακό.
Η ολοκλήρωση των έργων
Παράλληλα, η ΕΡΓΟΣΕ έχει αναθέσει και την εργολαβία – σκούπα των υπολειπόμενων εργασιών στην νέα σιδηροδρομική γραμμή Τιθορέας – Δομοκού, προϋπολογισμού 415 εκατ. ευρώ. Τα έργα ξεκίνησαν τον Ιανουάριο του 2013 από την κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ – ΤΕΡΝΑ- J&P ΑΒΑΞ και η ολοκλήρωση τους αναμένεται στα τέλη του 2016.
Με την συγκεκριμένη εργολαβία ολοκληρώνονται τα έργα που είχαν μείνει σε εκκρεμότητα από προηγούμενες εργολαβίες. Ειδικότερα το έργο περιλαμβάνει εργασίες ολοκλήρωσης της υποδομής και των κτιριακών εγκαταστάσεων και κατασκευή της επιδομής, των ηλεκτρομαγνητικών εγκαταστάσεων, της σηματοδότησης, των τηλεπικοινωνιών και της ηλεκτροκίνησης της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων.