Υπερψηφίστηκε στην Ολομέλεια της Βουλής, η τροπολογία με την οποία επικυρώνεται το ιδιωτικό συμφωνητικό ανάμεσα στον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς και την ΣΕΠ Α.Ε., (την ελληνική θυγατρική της κινεζικής εταιρείας Cosco), για τον δεύτερο και τρίτο προβλήτα του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά.
Η τροπολογία υπερψηφίστηκε από τη Νέα Δημοκρατία και το ΠΑΣΟΚ, καθώς και από τους Ανεξάρτητους Έλληνες, ενώ καταψηφίστηκε από τη Δημοκρατική Αριστερά.
Ο ΣΥΡΙΖΑ, πριν αποχωρήσει από τη συνεδρίαση, είχε αντιταχθεί στην τροπολογία, τόσο επί της διαδικασίας (καθώς παρακάμφθηκε η συζήτησή της στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής), όσο και επί της ουσίας – ενώ με τα ίδια επιχειρήματα και η ΔΗΜΑΡ εκτίμησε πως ο διακανονισμός συνιστά “απίστευτα θετική διάκριση υπέρ της εταιρείας”.
Ο ΣΥΡΙΖΑ (Ν.Συρμαλένιος, Θ.Δρίτσας) και η ΔΗΜΑΡ (Μ.Ρεπούση) επεσήμαναν πως η επέκταση της Cosco στο δεύτερο και τρίτο προβλήτα, συνιστά “απευθείας ανάθεση” αντί να επιλεγεί η διαδικασία του διεθνούς διαγωνισμού. Όπως τόνισαν μάλιστα, οι αγορητές της αντιπολίτευσης, το Ελεγκτικό Συνέδριο είχε καταλήξει στην ίδια εκτίμηση, αλλά αγνοήθηκε.
Δεύτερο επιχείρημα κατά της σύμβασης, υπήρξε η πρόβλεψη, πως η καταβολή του ελάχιστου εγγυημένου ανταλλάγματος που οφείλει να καταβάλει η κινεζική πλευρά, προβλέπεται από τη συμφωνία να καταβληθεί, όταν το ΑΕΠ της Ελλάδας θα φτάσει τα επίπεδα του 2008 συν 2% – κάτι που συνιστά “αναβολή επ’ αόριστον” κατά τον βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Ν. Συρμαλένιο.
“Το 2008 η Cosco κέρδισε τον διαγωνισμό, γιατί έδωσε το υψηλότερο ποσοστιαίο τίμημα: 21% επί του τζίρου, και μετά το 2018, 24,5% του τζίρου της” απάντησε ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης και συνέχισε:
“Εμείς δεν θέλαμε να γίνει διαγωνισμός, αλλά να διατηρήσουμε ακριβώς αυτόν τον πυρήνα του αρχικού διαγωνισμού – τα ποσοστιαία ανταλλάγματα τα οποία είναι αυτά που πληρώνει σήμερα ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά” ανέφερε ο υπουργός, εκτιμώντας πως η διενέργεια διαγωνισμού θα έφερνε χαμηλότερα ποσοστιαία ανταλλάγματα, ιδιαίτερα “μετά την αλλαγή που έχει υπάρξει στα οικονομικά δεδομένα της χώρα, όπου πλέον τα κιβώτια δεν κατευθύνονται στην εσωτερική αγορά όπως το 2008, αλλά προορίζονται μονάχα για μεταφόρτωση”.
Το χαμηλότερο ποσοστιαίο αντάλλαγμα στο τμήμα που θα δημιουργούσε ο ενδεχόμενος ανταγωνιστής της ΣΕΠ Α.Ε., κατά τον κο Βαρβιτσιώτη, θα δημιουργούσε ανταγωνισμό προς τα κάτω. Από την άλλη ωστόσο, ο υπουργός εκτίμησε, πως στη διαδικασία κατασκευής του υπολειπόμενου του τρίτου προβλήτα, “ανταγωνιστικό πλεονέκτημα θα είχε μόνον η Cosco, διότι θα έκτιζε από τη γη προς τη θάλασσα, ενώ ο οποιοσδήποτε άλλος θα έπρεπε αναγκαστικά να κτίσει από τη θάλασσα, πολλαπλασιάζοντας το κόστος κατασκευής”.
“Παραδίδετε μια τεράστιας παραγωγικής ισχύος δραστηριότητα του ελλνικού Δημοσίου” κατηγόρησε τον υπουργό, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, Θ. Δρίτσας.
“Το λιμάνι του Πειραιά ήταν πάντα κερδοφόρο και φιλέτο – πύλη της ανατολής στην Ευρώπη. Και τώρα, το τεράστιο άλμα της δυναμικότητας του λιμανιού, οφείλεται και πάλι σε δημόσια επένδυση της σιδηροδρομικής γραμμής Ικονίου-Θριασίου Πεδίου, που φέρνει όφελος 8 ημερών έναντι της δια θαλάσσης μεταφοράς και μεταφράζεται σε δισεκατομμύρια ευρώ.
Γι’ αυτό έρχονται οι μεγάλες εταιρείες ως πελάτης της Cosco – και εσείς διαπραγματεύεστε ακόμα και την κατάργηση του ελάχιστου εγγυημένου τιμήματος. Δεν διαπραγματεύεστε καθόλου την εγγύηση των δικαιωμάτων των εργατών, που δουλεύουν σε συνθήκες Νταχάου…”
“Για ποιο φιλέτο μιλάτε; Το απαξιωμένο τότε, λιμάνι του Πειραιά” απάντησε ο Μ. Βαρβιτσιώτης. “Το λιμάνι του Πειραιά δεν ήταν κεντρικό λιμάνι στη Μεσόγειο – μετά βίας διακινούσε 1 εκ. κιβώτια και τώρα διακινεί πάνω απ’ τα 3. Με τις διεθνείς συνεργασίες έγινε αυτό που έγινε” συμπλήρωσε ο υπουργός.