Στα 40.000 με 60.000 δολάρια αναμένεται πως θα βγουν στο… σφυρί
Με την έλευση του Fidel Castro στην εξουσία, το 1959, απαγορεύτηκε στην Κούβα η εισαγωγή αυτοκινήτων χωρίς την κυβερνητική έγκριση. Η εντολή αυτή πάγωσε το χρόνο για τα αυτοκίνητα στη χώρα, με αποτέλεσμα η Αβάνα να κατακλύζεται μέχρι και σήμερα από Chevrolets, Studebakers και Buicks των της δεκαετίας του ’50, όπως ακριβώς συνέβαινε και πριν από 50 χρόνια.
Τώρα, με τη σύσφιξη των σχέσεων μεταξύ ΗΠΑ και Κούβας, περίπου 60.000 συλλεκτικά αυτοκίνητα εκτιμάται ότι θα μπορούσαν να καταλήξουν στα χέρια Αμερικανών αγοραστών που αδημονούν να αποκτήσουν ένα κομμάτι της ιστορίας όχι μόνο της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας αλλά και της εξωτικής Κούβας.
Η Κούβα χαλάρωσε κάποιες από τις απαγορεύσεις στον κλάδο των αυτοκινήτων μέσα στο 2014, επιτρέποντας την αγορά και πώληση νέων αυτοκινήτων στο νησί. Με την άρση του αμερικανικού εμπάργκο, τα κλασικά αυτοκίνητα της Κούβας θα μπορέσουν να επιστρέψουν στις ΗΠΑ μετά από πολύ καιρό.
Βέβαια, γνώστες της αγοράς προειδοποιούν ότι εάν κάτι τέτοιο συμβεί, οι αγοραστές δεν θα είναι οι παραδοσιακοί συλλέκτες αυτοκινήτων. Αυτοί ψάχνουν για αυτοκίνητα σε άριστη κατάσταση και με ελάχιστα χιλιόμετρα. Και το σίγουρο είναι ότι τα κουβανέζικα κλασικά απέχουν πολύ από κάτι τέτοιο. Μία ανοιχτή Cadillac, για παράδειγμα, μπορεί να μοιάζει αυθεντική εκ πρώτης όψεως, αλλά όποιος κοιτάξει λίγο καλύτερα θα δει εκτός από εκατοντάδες χιλιάδες μίλια στο κοντέρ και ένα σωρό από αυτοσχέδια μπαλώματα κάτω από το καπό. Δεν αποκλείεται, μάλιστα, να βρει ακόμα και έναν κινητήρα Peugeot από εκεί κάτω.
Ποιοι θα αγοράσουν, λοιπόν, τα κουβανέζικα αυτοκίνητα; Πρώτα από όλα, εκείνοι που είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν κάτι παραπάνω για να αποκτήσουν ένα κομμάτι της ιστορίας της χώρας. «Οι περισσότεροι θα τα θέλουν σαν ένα αντικείμενο τέχνης», λέει ο McKeel Hagerty, επικεφαλής της εταιρίας ασφάλισης αυτοκίνητων Hagerty. Όπως εξηγεί, τα κλασικά αμερικάνικα αυτοκίνητα της εποχής του 1950 δεν είναι εξαιρετικά πολύτιμα, αφού για παράδειγμα μία Chevrolet του 1954 μπορεί να πωληθεί αντί 20.000 δολαρίων. Το ίδιο αυτοκίνητο, εάν προέρχεται από την Κούβα, μπορεί να αγγίξει τα 40.000-60.000 δολάρια, πιστεύει. Πλέον, το μεγάλο ερώτημα είναι πόσοι από τους Κουβανέζους θα είναι διατεθειμένοι να αποχωριστούν τα αυτοκίνητά τους, τα οποία αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της κουλτούρας και της εικόνας τους.