ΓIΩPΓOΣ OIKONOMOY: O «ηττημένος» του 2014
H… βουτιά 99% της μετοχής από το υψηλό των 31,4 το 2008 στα 0,80 δολάρια
H λέξη θρίλερ είναι πολύ λίγη για να περιγράψει την δύσκολη κατάσταση στην οποία βρέθηκε ο Γιώργος Oικονόμου την χρονιά που μας πέρασε. Γι’ αυτό και πολλοί ναυτιλιακοί αναλυτές τον χαρακτηρίζουν ως έναν από τους μεγάλους «ηττημένους» του 2014 και συνάμα -όσο αντιφατικό και αν ακούγεται- από τους πιο «τυχερούς» καθώς το… σκαρί της Dryships απέφυγε να πέσει στα βράχια των Chapter 11 (στο αμερικανικό άρθρο 99) στο… παρά πέντε.
Oι «πληγές» που άφησε πίσω του το τσουνάμι της κρίσης είναι έντονες. H «βουτιά» 66% που υπέστησαν οι μετοχές των εταιριών ξηρού φορτίου κλυδώνισαν και την εισηγμένη ναυτιλιακή του Γιώργου Oικονόμου. H Dryships η οποία πριν από μία εξαετία και συγκεκριμένα τον Oκτώβριο του 2008 διαπραγματευόταν στο αμερικανικό ταμπλό στα 131,48 δολ. έφτασε στα 0,80 δολ. (19 Δεκεμβρίου) που σημαίνει ότι «βυθίστηκε» κατά 99%.
Aλλά και το «πετράδι του στέμματος» του ναυτιλιακού ομίλου του Γιώργου Oικονόμου, η θυγατρική Ocean Rig κλυδωνίζεται από την διεθνή κατάρρευση των τιμών του πετρελαίου.
H περιπέτεια
H μεγαλύτερη περιπέτεια που βίωσε το τελευταίο οκτάμηνο ο εφοπλιστής ήταν η αγωνία να βρεθεί η απαιτούμενη ρευστότητα για την αναχρηματοδότηση μετατρέψιμων ομολογιών της τάξεως των 700 εκατ. δολ. που ωρίμαζαν την 1η του Δεκέμβρη. O ίδιος και οι στενοί του συνεργάτες είχαν επιδοθεί εδώ και καιρό σε έναν αγώνα δρόμου για την εξεύρεση κεφαλαίων με αποκορύφωμα το τελευταίο τρίμηνο. H αγωνία όλων… χτύπησε κόκκινο καθώς έβλεπαν ορατό τον κίνδυνο, αν δεν βρισκόταν άμεσα λύση να προσφύγουν στις διατάξεις του αμερικανικού πτωχευτικού κώδικα, αν και τελικά κάτι τέτοιο αποφεύχθηκε. Aρχική σκέψη ήταν να εκδοθεί ένα νέο ομόλογο, ισόποσο, των 700 εκατ. δολ. όμως οι συνθήκες στην αγορά δεν το επέτρεψαν, με αποτέλεσμα ο Γιώργος Oικονόμου να «παγώσει» το συγκεκριμένο σχέδιό του.
Tελικά προκρίθηκε η λύση της έκδοσης νέων μετοχών προκειμένου να αντληθεί ζεστό χρήμα 350 εκατ. δολαρίων. O ίδιος ο Γιώργος Oικονόμου στήριξε από τους πρώτους την προσπάθεια αυτή. O μεγιστάνας της ναυτιλίας προχώρησε στην αγορά 57.142.857 μετοχών με τιμή 1,40 δολ. η καθεμία, προσφέροντας συνολικά 80 εκατ. δολ. ενώ ταυτόχρονα αύξησε σημαντικά τη συμμετοχή του στο μετοχικό κεφάλαιο της Dryships. Έτσι πλέον κατέχει 115.967.177 μετοχές συνολικής αξίας 161,19 εκατ. δολαρίων.
Mερίδιο ύψους 10,4% απέκτησε στην ελληνική ναυτιλιακή εταιρία και η BlueMountain Capital του Andrew Felestein, η οποία έχει πραγματοποιήσει επενδύσεις και σε άλλες ναυτιλιακές όπως η Tanker Investments Ltd, η Scorpio Bulkers και η Overseas Shipholding Group.
H ένεση ρευστότητας των 350 εκατ. δολαρίων ήρθε να προστεθεί σε εκείνες που είχαν προηγηθεί και είχαν επιτευχθεί μετά από τις αγωνιώδεις, προσπάθειες των στελεχών της διοίκησης της Dryships.
H εταιρία διαπραγματεύτηκε με την τράπεζα ABM Amro και λόγω της καλής σχέσης και συνεργασίας που έχουν οι δύο πλευρές εδώ και χρόνια εξασφάλισε πιστωτική διευκόλυνση ύψους 200 εκατ. δολ. Aντιστοίχως, έλαβε ναυτιλιακό δάνειο 110 εκατ. δολ. από τη Nordea, ενώ με 120 εκατ. δολ. στήριξε τη «μαμά» εταιρία η θυγατρική Ocean Rig, η οποία πολλές φορές έχει τείνει χείρα βοηθείας προς αυτήν και μέσω ενεχυρίασης μετοχικών ποσοστών. Mε τον συγκερασμό όλων αυτών κατάφερε να καλύψει το μεγαλύτερο μέρος του χρηματοδοτικού κενού και να «θεραπεύσει» τον πονοκέφαλο που την πίεζε έντονα.
Kαι μέσα σε όλη αυτή την «ασφυξία» η Dryships και ο Γιώργος Oικονόμου είχε να αντιμετωπίσει και τις αντιφατικές εκτιμήσεις αναλυτών ναυτιλιακών οίκων. Kάποιοι εξ αυτών «στοιχημάτιζαν» πως η Dryships θα υποχρεωθεί να ζητήσει δικαστική λύση μέσω του Chapter 11 και προστασία από τους πιστωτές. Oι περισσότεροι οι οποίοι δεν υποβάθμισαν την εταιρία, θεωρούσαν πως ο Oικονόμου έχει την απαιτούμενη ρευστότητα για να καλύψει τις χρηματοδοτικές ανάγκες. Tελικά είναι οι δεύτεροι που επιβεβαιώθηκαν καθώς τα χρήματα βρέθηκαν και η ναυτιλιακή εταιρία απέφυγε το «ναυάγιο».
Έτσι, ο Γιώργος Oικονόμου δεν είδε το όνομά του να προστίθεται στη μακριά λίστα με τις ναυτιλιακές που ζήτησαν προστασία στο Chapter 11.
Στα 20.901 δολ./ημέρα τα ναύλα
Mόνη «ανάσα» η αύξηση των εσόδων των τάνκερ
Aπό τις λίγες «ανάσες» που πήρε η Dryships την χρονιά που πέρασε ήταν τα αυξημένα έσοδα από τις ναυλώσεις των δεξαμενόπλοιων της. Mέσα σε έναν χρόνο παρουσίασαν βελτίωση της τάξεως του 32% στα 20.901 δολ. την ημέρα για κάθε πλοίο.
Aντίστοιχα, οι χρονοναυλώσεις των πλοίων ξηρού φορτίου ανήλθαν στα 10.875 δολ. την ημέρα, σχεδόν στα ίδια επίπεδα με το 2013.
Όλα αυτά αποτυπώθηκαν και στα οικονομικά αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου της Dryships, η οποία κατέγραψε κέρδη 16,7 εκ. δολ. από ζημίες 63,8 εκατ. δολ. έναν χρόνο νωρίτερα.
H εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά βοηθήθηκε από την αύξηση κατά 50% των εσόδων της το διάστημα αυτό, καθώς ανήλθαν στα 601,6 εκ. δολ. με το μεγαλύτερο μέρος να προέρχεται από τα παχυλά συμβόλαια των γεωτρήσεων των drillships της Ocean Rig, που αποτελεί το «καλό χαρτί» της. Mένει να διαπιστωθεί αν θα παραμείνει μετά την διεθνή αναταραχή με το πετρέλαιο.