Σε δεύτερη μοίρα η ιδιωτική ετικέτα παρά την κρίση
Παρά την παρατεταμένη οικονομική κρίση και την κοινωνική εξαθλίωση οι Έλληνες δύσκολα αποχωρίζονται τις αγαπημένες τους συνήθειες. Αυτό ισχύει και για την κατανάλωση επώνυμων προϊόντων, την οποία οι εγχώριοι trendy δύσκολα εγκαταλείπουν.
Σύμφωνα με έρευνα της ΙRI, αν και αυξημένο σε σχέση με λίγα χρόνια πριν, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στην Ελλάδα στους ταχυκίνητους κωδικούς (FMCG) είναι υποπολλαπλάσιο από τον μέσο όρο της Ευρώπης. Συγκεκριμένα πέρυσι διαμορφώθηκε στο 15,4% σε αξία και 20,8% σε όγκο, όταν στην Ευρώπη τα privatel label προϊόντα απολαμβάνουν μερίδιο 38,7% σε αξία και 48,9% σε όγκο.
Οι τιμές αλλά και το promotion της βιομηχανίας αλλά και του λιανεμπορίου, βάζουν εμπόδια στην ιδιωτική ετικέτα να κατακτήσουν τον Έλληνα, παρά την οικονομική ύφεση που δεν δείχνει να υποχωρεί.
Ένας ακόμη λόγος, σύμφωνα με την έρευνα της IRI, είναι το γεγονός ότι οι Έλληνες καταναλωτές δεν δείχνουν μεγάλη εμπιστοσύνη στην ποιότητα των private label, ως εναλλακτικών λύσεων απέναντι στα επώνυμα brands. Χαρακτηριστικά αναφέρεται η περίπτωση της Lidl η οποία σύμφωνα με την IRI εξακολουθεί να βρίσκεται χαμηλά στις προτιμήσεις των καταναλωτών, αν και ενίσχυσε τη θέση της το 2014 όπως σημειώνεται.
Υπάρχουν όμως και άλλοι λόγοι τα private label δεν «περπατάνε» στην Ελλάδα.
Σε ορισμένες κατηγορίες όπως τα αλκοολούχα ποτά, τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και τα αναψυκτικά, η πίστη στη μάρκα είναι τόσο ισχυρή όπου η τιμή μπαίνει σε δεύτερη μοίρα και έχει πολύ λιγότερη βαρύτητα στην απόφαση για την αγορά των συγκεκριμένων προϊόντων.
Το μερίδιο των private label προϊόντων στην κατηγορία των αλκοολούχων ποτών είναι μόλις 4,1% μειωμένο μάλιστα κατά 0,3 μονάδα σε σχέση με το 2013 όταν στην Ευρώπη είναι στο 11%. Στο 4% διαμορφώνεται το μερίδιο στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας με τάσεις υποχώρησης του μεριδίου (-0,3 μονάδες), ενώ στην Ευρώπη είναι στο 11,3% και στο 10,4% στα αναψυκτικά, όταν στην Ευρώπη ξεπερνά το 17%.
Στον αντίποδα βρίσκονται, με βάση τα στοιχεία της έρευνα της IRI, η κατηγορία των τροφών και ειδών για κατοικίδια όπου το μερίδιο των private label διαμορφώθηκε πέρυσι στο 33,4%, αν και έχασε σε σχέση με το 2013 τρεις μονάδες.
Η δεύτερη κατηγορία με ισχυρό μερίδιο των private label είναι τα είδη νοικοκυριού, φτάνοντας στο 31,1%, ποσοστό αυξημένο κατά 2,3 μονάδες σε σχέση με πέρυσι. Με 29,2% ακολουθεί η κατηγορία των κατεψυγμένων τροφίμων (αυξήθηκε το μερίδιο των PL κατά 1,5 μονάδες), ενώ στα κονσερβοποιημένα τρόφιμα το μερίδιο των private label προϊόντων ανήλθε πέρυσι στο 18,9% αυξημένο κατά 1,2 μονάδα σε σχέση με το 2013.
Αύξηση 0,5 μονάδα καταγράφηκε και στα τρόφιμα ψυγείου και νωπά τρόφιμα όπου το μερίδιό τους είναι 13,5% (0,5 μονάδα), ενώ στο 7,9% υποχώρησε το μερίδιο των private label στην κατηγορία είδη ζαχαροπλαστικής, αφού απώλεσε 0,6 μονάδα σε σχέση με το 2013.