Με ΑΕΠ που… παραπαίει, η Ελλάδα κάνει και πάλι πρωταθλητισμό στην φορολόγηση
Στην 4η υψηλότερη θέση βρίσκεται η Ελλάδα, μεταξύ των 28 χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όσον αφορά τον ειδικό φόρο κατανάλωσης βενζίνης, καθώς, εκτός από την ΦΠΑ 23%, ο Έλληνας πληρώνει 0,679 ευρώ για κάθε λίτρο αμόλυβδης.
Αυτό το συμπέρασμα προκύπτει με βάση τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Να σημειωθεί ότι στην υπόλοιπη ΕΕ οι συντελεστές ΦΠΑ είναι κατά πολύ μικρότεροι απ’ ό,τι στην χώρα μας, ακόμη και σε χώρες με πολύ πιο ισχυρό κατά κεφαλήν ΑΕΠ, όπως η Γερμανία, η Γαλλία το Βέλγιο, το Λουξεμβούργο, η Αυστρία και η Κύπρος.
Δεν μπορεί να εκμεταλλευτεί την διεθνή μείωση τιμής του πετρελαίου ο Έλληνας
Με τιμή διυλιστηρίου (για την αμόλυβδη) στα 0,341 ευρώ ανά λίτρο, η μέση τελική τιμή στην αντλία διαμορφώνεται σε περίπου 1,35 ευρώ, ενώ οι φόροι αντιστοιχούν στο 66,7% ή 0,90 ευρώ το λίτρο. Αυτός είναι και ο βασικότερος λόγος για τον οποίο η πτώση των τιμών του αργού πετρελαίου και των προϊόντων του δεν γίνονται ιδιαίτερα αισθητές στον τελικό καταναλωτή.
Επιπλέον φόροι και κυκλώματα
Ο φόρος που επιβάλλεται στην Ελλάδα για την βενζίνη, ο οποίος περιλαμβάνει και μια σειρά άλλων επιβαρύνσεων υπέρ του Δημοσίου, όπως ΔΕΤΕ κ.λπ. (οι επιπλέον επιβαρύνσεις ανέρχονται σε περίπου 9 ευρώ ανά 1.000 λίτρα) είναι κατά 30% υψηλότερος από τον μέσο όρο φορολόγησης στις 28 χώρες της ΕΕ, που είναι 0,52 ευρώ το λίτρο.
Ως αποτέλεσμα, η μέση τιμή λιανικής 1,398 ευρώ στην Ελλάδα, με βάση τα επίσημα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις 12 Ιανουαρίου, είναι υψηλότερη κατά 7,3% από το μέσο όρο της ΕΕ των 28 και κατά 5,82% από το μέσο όρο των 19 χωρών της Ευρωζώνης. Εκτός όμως από την υπερφορολόγηση, η τιμή των υγρών καυσίμων επιβαρύνεται και με τις υψηλότερες τιμές, σε σχέση με άλλες χώρες, οι οποίες διαμορφώνονται από εμπορικό κύκλωμα.
Σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η μέση τιμή λίτρου, εκτός από φόρους (τιμή διυλιστηρίου + εμπορικά περιθώρια) στην ΕΕ και στην Ευρωζώνη είναι για την αμόλυβδη βενζίνη 95 οκτανίων 0,447 και 0,453 ευρώ αντίστοιχα, ενώ στην Ελλάδα 0,457 ευρώ. Υπάρχουν μάλιστα χώρες (Αγγλία, Γαλλία, Γερμανία, Ολλανδία Σουηδία, Αυστρία) στις οποίες η τιμή του λίτρου (προ φόρων) είναι χαμηλότερη έως πολύ χαμηλότερη από το μέσο όρο στην ΕΕ των 28 ή στην Ευρωζώνη.
Η ανεπίσημη αιτιολογία για την υψηλότερη τιμή προ φόρων έχει να κάνει κυρίως με το υψηλό κόστος διαχείρισης στη διακίνηση καυσίμων, λόγω των πολλών νησιών, αλλά και της έλλειψης αποθηκευτικών χώρων (δεξαμενών) στα νησιά, με αποτέλεσμα ο εφοδιασμός να επιβαρύνεται υπέρμετρα.