Σχέδιο αναδόμησης της εταιρείας, για να καταφέρει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις που προκύπτουν από τις συνεχώς μεταβαλλόμενες συνθήκες στην αγορά, ελέω των επιπτώσεων της οικονομικής κρίσης, θέτει σε εφαρμογή ο ρουμανικός τηλεπικοινωνιακός οργανισμός «Romtelecom».
Αιχμή του δόρατος στο «νοικοκύρεμα» που επιχειρείται στη θυγατρική του ΟΤΕ, αποτελεί η μείωση προσωπικού κατά περίπου 1.400 άτομα, που θα συντελεστεί σε τρεις φάσεις εντός του 2011, αρχής γενομένης από την πρώτη εβδομάδα του Απρίλη, όταν και θα φύγουν περί τα 800 άτομα.
Το επόμενο μεγάλο κύμα θα αποχωρήσει τον Ιούνιο και κάποιοι λίγοι το Νοέμβριο, με αποζημιώσεις που στο μέγιστό τους θα φθάσουν τα 14.000 ευρώ το άτομο.
Μεγάλο βάρος δίδεται επίσης, στις επενδύσεις που θα υπερβούν τα 100 εκ. ευρώ, προκειμένου για την περαιτέρω ανάπτυξη του βραχίονα της ευρυζωνικότητας και της τηλεόρασης, καθώς και στη συνεργασία με την Cosmote.
Ήδη τα δύο σχήματα πωλούν τις υπηρεσίες τους σε νοικοκυριά κι επιχειρήσεις σαν να πρόκειται για μια εταιρεία και μάλιστα με αρκετά θετικά αποτελέσματα. Κάτι το οποίο αποτυπώνεται και στην ανακοπή του νέου κύματος φυγής πελατών που παρατηρήθηκε τα τελευταία 2-3 χρόνια, ιδιαίτερα στο κομμάτι της σταθερής, συνεπεία της κρίσης στη χώρα.
Το φαινόμενο αυτό «στοιχίζει» ακριβά στην εταιρεία, δεδομένου ότι οι αποσβέσεις έχουν συντελεστεί πλέον και ως εκ τούτου η απώλεια «χτυπά» στο μεγαλύτερό της μέρος την κερδοφορία.
«Το 2009 με την έλευση της κρίσης άλλαξε το καταναλωτικό πρότυπο των πελατών μας. Κάποιοι θεώρησαν ότι μπορούν να μειώσουν κόστη εγκαταλείποντας τη σταθερή τηλεφωνία. Έτσι, ξανάρχισε μια απώλεια πελατών -οικογενειών και επιχειρήσεων- που με μεγάλη προσπάθεια το 2009 και προς το τέλος του 2010 μπορέσαμε να συγκρατήσουμε», εξηγεί ο διευθύνων σύμβουλος της Romtelecom.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτει, το 2006 η εταιρεία, έχοντας απολέσει την ελκυστικότητά της, έχανε γύρω στους 100.000 πελάτες το μήνα. «Το 2007 σταδιακά αυτό το περιορίσαμε.
Αλλά παρόλα αυτά, αν θυμάμαι καλά, η εταιρεία πρέπει να έχασε όλη τη χρονιά περίπου 350.000 πελάτες. Το 2008 χάσαμε μόνο 75.000 πελάτες, το 2009, λόγω της κρίσης, υπερέβημεν τις 200.000 και το 2010 ήμασταν γύρω στις 170.000 απώλειες» αναφέρει ο κ. Γιώργος Ιωαννίδης.
Υπογραμμίζει, ωστόσο, ότι πρόβλημα υπάρχει και από τη μείωση της χρήσης της σταθερής τηλεφωνίας με αποτέλεσμα «τα έσοδα αυτά τα περίπου τρία χρόνια, από τη φωνή, μειώνονται μεταξύ 60-70 εκ. ευρώ ετησίως».
Διέξοδο σε άλλα πεδία
Για να αντισταθμιστεί η «αιμορραγία» από τη σταθερή τηλεφωνία η Romtelecom άρχισε να αναζητά διέξοδο σε άλλα πεδία. Έτσι, ξεκίνησε δυναμική είσοδο στην ευρυζωνικότητα και στην τηλεόραση, όπου ήδη έχει «χτιστεί» μια συνδρομητική βάση με περίπου 880 χιλ. και 1 εκ. πελάτες, αντίστοιχα.
Το APRU (μέσο έσοδο ανά υπηρεσία), ωστόσο, καθώς είναι της τάξεως των 4-5 ευρώ δεν αφήνει και πολλά περιθώρια. «Η δομή του κόστους, για παράδειγμα για το τηλεοπτικό μας μπουκέτο είναι περίπου ίδια με το μπουκέτο που παρέχεται από αντίστοιχο πάροχο συνδρομητικής τηλεόρασης στην Ελλάδα, όμως, το έσοδό μας είναι υποδεκαπλάσιο συγκριτικά», διευκρινίζει ο κ. Ιωαννίδης, χωρίς άλλες λεπτομέρειες.
Με δεδομένο, ωστόσο, ότι χονδρικά η κάθε υπηρεσία έχει από σχεδόν 1 εκ. συνδρομητές (στην τηλεόραση εσχάτως αποκτήθηκε και η BoomTV, με περίπου 6,4 εκ. ευρώ, παρέχοντας στη Romtelecom σχεδόν 80.000 νέους συνδρομητές) και το APRU κινείται γύρω στα 5 ευρώ, η λογική ακολουθία δείχνει πως το ετήσιο έσοδο της κάθε μιας υπηρεσίας θα πρέπει να κυμαίνεται στα επίπεδα των 60 εκ. ευρώ.
Παρά τα χαμηλά, συγκριτικά, έσοδα από τις υπηρεσίες παροχής internet και συνδρομητικής τηλεόρασης –για μια εταιρεία με κύκλο εργασιών της τάξης των περίπου 750 εκ. ευρώ- η Romtelecom ακολουθώντας τις τάσεις της αγοράς και για να προηγείται του ανταγωνισμού, συνεχίζει τις επενδύσεις.
Το πρόγραμμα του 2011 σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις θα είναι κατά τι μικρότερο του περυσινού, όταν επενδύθηκαν γύρω στα 130 – 140 εκ. ευρώ. Τα κεφάλαια αυτά θα εστιαστούν κυρίως στον κλάδο της ευρυζωνικότητας. «Συνειδητοποιήσαμε ότι το ADSL μπορεί να καλύψει μόνο ένα κομμάτι της αγοράς, καθώς η ζήτηση για μεγάλες ταχύτητες αυξάνει. Αυτή τη στιγμή έχουμε γύρω στους 60.000 πελάτες υψηλών ταχυτήτων με VDSL και στοχεύουμε να το σπρώξουμε πολύ αυτό το κομμάτι» τονίζει ο κ. Ιωαννίδης.
Διευκρινίζει, επίσης, ότι η εταιρεία έχει δημιουργήσει υποδομή με περίπου στις 300.000 πόρτες διαθέσιμες και «στόχος μας είναι με πωλήσεις πόρτα – πόρτα να πλησιάσουμε τους πελάτες μας και να τους περάσουμε στις υψηλές ταχύτητες για να μη μας φύγουν και πάνε σε κάποιον ανταγωνιστή»
.
Όσο για το πού μπαίνει ο πήχης το 2011; «Θέλουμε όλες τις πόρτες μας να τις καλύψουμε. Αν μπορέσουμε να φθάσουμε στις 200- 250.000 θα είναι μεγάλη επιτυχία» αναφέρει και προσθέτει ότι «σε περιοχές όπου πλέον δεν συμφέρει να φθάνουμε καλωδιακά χρησιμοποιούμε την τεχνολογία CDMA και ήδη έχουμε γύρω στους 60.000 πελάτες. Αυτό μας έχει βοηθήσει και σε ορισμένες περιοχές μέσα στις πόλεις όπου ο πελάτης έχει adsl, αλλά θέλει και μια κινητικότητα γιατί μπορεί να είναι φοιτητής».
Συστηματική συνεργασία
Με τις ανταγωνιστικές πιέσεις στην αγορά να εντείνονται η συνεργασία με την Cosmote προέβαλε σαν μια εκ των ων ουκ άνευ προϋπόθεση για την ανάπτυξη της Romtelecom.
«Έχουμε ξεκινήσει εδώ και ένα χρόνο κι έχουμε συστηματική συνεργασία. Έχουμε κοινά προϊόντα και κοινές δράσεις», λέει ο κ. Ιωαννίδης και τονίζει πως «το πιο χαρακτηριστικό που κάναμε ήταν να ανακοινώσουμε ότι τα δίκτυά μας γίνονται ένα πλέον και όποιος είχε δωρεάν λεπτά ομιλίας στο σταθερό δίκτυο, αυτό μπορούσε να το επεκτείνει και προς κλήσεις στο δίκτυο της Cosmote.
Ομοίως ο πελάτης της Cosmote μπορούσε να το επεκτείνει προς το δίκτυο της Romtelecom». Η κίνηση αυτή είχε πολύ θετική απήχηση και όπως λέει ο επικεφαλής του ρουμανικού τηλεπικοινωνιακού οργανισμού, «βοήθησε αρκετούς να πάρουν κινητό της Cosmote αντί για κάποια άλλη επιλογή κινητής τηλεφωνίας, γιατί ήθελαν να κρατήσουν και το σταθερό τους».
Η συνεργασία των δύο εταιρειών, ωστόσο, δεν εξαντλείται μόνο σε αυτό το επίπεδο. «Έχουμε και άλλες κινήσεις. Οι ομάδες μας δουλεύουν πολύ στενά και συστηματικά. Έχουμε καταφέρει από κοινού να πάρουμε σημαντικές μεγάλες εταιρείες και μεγάλες τράπεζες.
Τις μεγαλύτερες θα έλεγα τράπεζες και αυτό έχει ανησυχήσει πολύ τους ανταγωνιστές μας. Ενώ παλαιότερα εμείς, μόνη ως Romtelecom, δίναμε αγώνα στο σκέλος των δικτύων data, σήμερα μπορούμε και δίνουμε μια ολοκληρωμένη πρόταση. Δίκτυα data, υπηρεσίες σταθερής φωνής, αλλά και υπηρεσίες κινητής και αυτό μας δίνει μια άλλη δυνατότητα την ώρα που πάμε και επισκεπτόμαστε τον πελάτη για να τον πείσουμε.
Όλα αυτά είναι καλές ενδείξεις σε μια πολύ – πολύ δύσκολη αγορά», αναφέρει χαρακτηριστικά. Όσον αφορά, τέλος, για το αν ο ΟΤΕ θα αυξήσει ή όχι τη συμμετοχή του στη Romtelecom, από το 54% που είναι σήμερα, ο κ. Ιωαννίδης δεν θέλει να τοποθετηθεί και παραπέμπει στην Αθήνα, στη διοίκηση του ελληνικού τηλεπικοινωνιακού οργανισμού.