Όσα εξοικονομούν από τη βενζίνη, μετά την κατάρρευση στις τιμές του πετρελαίου, τα διοχετεύουν αλλού
Με… φοροαπαλλαγή ύψους 125 δισ. δολάρια παρομοιάζει η Goldman Sachs τον αντίκτυπο της κατάρρευσης στις τιμές του πετρελαίου για εκατομμύρια Αμερικανών. Πρόκειται ασφαλώς για καλά νέα για μια σειρά από επιχειρήσεις που απευθύνονται στη μαζική αγορά, οι οποίες περνούσαν δύσκολες εποχές, και μάλιστα την ώρα που οι εταιρείες της πολυτέλειας ευημερούσαν.
Αλυσίδες όπως οι Family Dollar Stores, Popeyes Louisiana Kitchen και McDonald’s διαπιστώνουν ήδη οφέλη από τη μείωση στην τιμή της βενζίνης ή εκτιμούν ότι θα αρχίσουν να τα βλέπουν στις αγοραστικές συνήθειες των πελατών τους από το δεύτερο μισό του έτους.
Ήδη, οι έρευνες δείχνουν ότι οι Αμερικανοί έχουν αρχίσει να ταξιδεύουν περισσότερο, να βγαίνουν συχνότερα έξω για φαγητό και να πυκνώνουν τις επισκέψεις τους στα εμπορικά κέντρα. Βέβαια, βοηθά και το γεγονός ότι η απασχόληση αυξάνεται με τους μεγαλύτερους ρυθμούς που έχουν καταγραφεί από το 1999, με αποτέλεσμα τα νοικοκυριά να έχουν πια αρκετή εμπιστοσύνη στα οικονομικά τους ώστε να αρχίζουν να ξοδεύουν πιο ελεύθερα.
Οι ωφελημένοι έχουν ήδη αποτυπωθεί στο χρηματιστηριακό ταμπλό, καθώς τις τελευταίες εβδομάδες, οι μετοχές εταιρειών που σχετίζονται με την κατανάλωση, όπως οι Wal-Mart Stores, Walt Disney και American Airlines Group φλερτάρουν με τα ιστορικά υψηλά τους.
Ωστόσο, παρότι η τιμή της βενζίνης έχει πέσει στα περισσότερα μέρη των ΗΠΑ κάτω από τα 2 δολάρια το γαλόνι, η συνολική επίδραση σε μία οικονομία ύψους 17,8 τρισ. δολαρίων αναμένεται να αργήσει να φανεί. Τον περασμένο μήνα, ο επικεφαλής της Family Dollar, Howard Levine, αναγνώρισε ότι η φθηνότερη βενζίνη «είναι ένα μεγάλο θετικό για τους πελάτες μας», αλλά πρόσθεσε ότι η επίδραση «είναι δύσκολο να φανεί ακόμα».
Έχοντας ζήσει τα τελευταία σκαμπανεβάσματα της οικονομίας τους, κάποιοι Αμερικανοί διστάζουν να ξοδέψουν ελεύθερα. Έτσι, κάποιοι επιλέγουν να βάλουν στην τράπεζα όσα εξοικονομούν από την πτώση στην τιμή της βενζίνης.
Συνήθως, διαπίστωσε η Goldman Sachs, χρειάζεται να περάσουν 12 μήνες προτού οι καταναλωτές αρχίσουν να ξοδεύουν όσα κερδίζουν από τη φθηνή βενζίνη στα μαγαζιά. Αυτό σημαίνει ότι το λιανεμπόριο ίσως να χρειαστεί να περιμένει έως τον Ιούλιο για να δει το πραγματικό όφελος.
Μέχρι στιγμής, πολλοί Αμερικανοί εκμεταλλεύονται τη φθηνή βενζίνη για να χρησιμοποιήσουν το αυτοκίνητό τους συχνότερα και για περισσότερο. Το Νοέμβριο, οι Αμερικανοί οδήγησαν 241 δισ. μίλια, τα περισσότερα για το συγκεκριμένο μήνα από το 2007. Η κίνηση στους δρόμους του Λας Βέγκας αυξήθηκε κατά το τελευταίο τρίμηνο του 2014, παρότι κινούνταν πτωτικά στους έξι από τους προηγούμενους εννέα μήνες.
Σύμφωνα με την Barclays, οι επιχειρήσεις που θα ωφεληθούν περισσότερο είναι τα εστιατόρια και τα μαγαζιά λιανικής.