ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΕΙ ΠΩΛΗΣΕΙΣ 337 ΕΚ. ΕΥΡΩ ΕΤΗΣΙΩΣ ΚΟΝΤΡΑ ΣΤΟΝ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟ ΤΩΝ SMARTPHONES
Μπορεί να ζούμε την εποχή του smartphone, που απειλεί να «αποτελειώσει» την αγορά των ψηφιακών φωτογραφικών μηχανών, αλλά ο ιδρυτής μιας μηχανής που χρησιμοποιεί φιλμ 35 χιλ. δεν ανησυχεί. Η Leica Camera AG γιόρτασε πέρυσι τα 100α γενέθλια της πρώτης της φωτογραφικής μηχανής με ένα μοντέλο limited-edition που αποτυπώνει τέλεια την προσπάθειά της να «γεφυρώσει» το παλιό με το καινούργιο: Πρόκειται για μία ψηφιακή μηχανή χωρίς οθόνη, μόνο με το παραδοσιακό σκόπευτρο. Με ρετρό σχεδιασμό και παρά την τιμή των 15.000 ευρώ, έγινε best seller.
Και όλα αυτά, την ώρα που η Eastman Kodak, μια άλλη πρωτοπόρος της φωτογραφίας για τις μάζες, έχει πλέον εγκαταλείψει την αγορά του φιλμ και έχει μπει σε καθεστώς χρεοκοπίας ελπίζοντας στην αναδιοργάνωση. Ενώ η Polaroid, που κάποτε ήταν πολλά υποσχόμενη, δεν παράγει πια μηχανές.
Η αλήθεια είναι ότι και η Leica πέρασε άσχημα χρόνια, αλλά μπόρεσε να βρει μια μικρή, αποκλειστική αγορά, που να της αποδίδει πολλά. Εξακολουθεί να φτιάχνει μικρές φωτογραφικές μηχανές, που μοιάζουν με τα παλιά μοντέλα M. Έτσι, συντηρεί τη σύνδεση με ένα προϊόν το οποίο ευθύνεται για κάποιες από τις πιο θρυλικές φωτογραφίες όλων των εποχών, όπως εκείνη του ναύτη που φιλά μια γυναίκα στην Times Square μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.
Η ιστορία της Leica ξεκινά 39 χρόνια πριν ο George Eastman ιδρύσει την Kodak, με τον οπτικό Carl Kellner και την Optisches Institut Wetzlar. Το 1914, η εταιρία, που πλέον είχε περάσει στην ιδιοκτησία του Ernst Leitz, κατασκεύασε την πρώτη φωτογραφική μηχανή με φιλμ 35 χιλ. ως πιο μικρή εναλλακτική στην τεχνολογία της εποχής.
Xρειάστηκε να περάσει μια δεκαετία πολέμου και πολλές άλλες καθυστερήσεις για να αρχίσει η μηχανή να πωλείται, υπό το όνομα Leica, που προήλθε από τα πρώτα γράμματα του ονόματος του Leitz και εκείνα της λέξης camera. Γρήγορα απογειώθηκε.
Κατά τη δεκαετία του 1930, οι μηχανές αυτές άλλαξαν τη δουλειά των δημοσιογράφων, των παπαράτσι, των κατασκόπων και των φωτογράφων. Έως τη δεκαετία του 1960, ήταν πια ένα κομμάτι της κουλτούρας της εποχής. Τα Vintage M μοντέλα πωλούνται έως και σήμερα αντί χιλιάδων δολαρίων μεταχειρισμένα, ενώ το 2010, ο Steve Jobs είχε παρομοιάζει το νέο -τότε- iPhone 4 της Apple με μια «πανέμορφη παλιά μηχανή Leica».
Σήμερα, οι μηχανές της Leica είναι πια ψηφιακές από μέσα, και δεν περιέχουν φιλμ. Πωλούνται περίπου στα 6.500 δολάρια χωρίς φακούς και δεν αφήνουν κανένα να ξεχάσει τη γερμανική υπεροχή σε θέματα μηχανικής.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Leica, Alfred Schopf, εξηγεί ότι με αυτό τον τρόπο, τα smartphones αποτελούν μικρότερη απειλή για τη δική του εταιρία σε σχέση με άλλες μικρές επιχειρήσεις που φτιάχνουν ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές. «Τα smartphones βγάζουν αρκετά αξιοπρεπείς φωτογραφίες υπό κανονικές συνθήκες. Αλλά όταν ο καιρός αλλάζει ή όταν σκοτεινιάζει, τότε συνήθως αντιμετωπίζουν περιορισμούς».
Παρότι η έλευση της ψηφιακής φωτογραφίας απείλησε για κάποια χρόνια την Leica, έως το 2011, η επιχείρηση ήταν ξανά κερδοφόρος και αρκετά υποσχόμενη ώστε η εταιρία private-equity Blackstone Group να αγοράσει το 44%, αντί άγνωστου τιμήματος. Έκτοτε, οι πωλήσεις της έχουν αυξηθεί κατά 35%, στα 337 εκατ. ευρώ το χρόνο.