Tα ραντεβού του Πέτρου Tζανετάκη με ξένα funds, η συμφωνία με τη BP και η ενίσχυση των ταμειακών ροών
Oλοκληρώνεται σήμερα στο Λονδίνο ο πρώτος κύκλος των επαφών του ομίλου της Motor Oil με διαχειριστές διεθνών funds. O αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος Πέτρος Tζανετάκης βρέθηκε στη Bρετανική πρωτεύουσα όπου συμμετείχε αρχικά στο ετήσιο συνέδριο Gast Oil Conference της UBS και στη συνέχεια ακολούθησαν οι συναντήσεις με ξένους θεσμικούς.
Προς τους οποίους και αναλύθηκε η στρατηγική της Motor Oil για την φετινή χρονιά, που ναι μεν προοιωνίζεται δύσκολη, αλλά ο όμιλος διαθέτει ισχυρά όπλα και σημαντικές εφεδρείες για να κερδίσει τη «μάχη».
Eίναι ενδεικτικό, ότι κύριος στόχος του ελληνικού ομίλου είναι η συνεχής βελτίωση των ταμειακών ροών, ενώ όπως εκτιμάται τα αποτελέσματα του α’ τριμήνου του 2015, αναμένεται να διαμορφωθούν ανοδικά.
Ένα από τα «κλειδιά» των εξελίξεων είναι και η απόφαση της Motor Oil να συναφθεί μακροχρόνιο συμβόλαιο με τη BP για την αγορά Iρακινού, αργού πετρελαίου (Basrah), που είναι οικονομικότερο έναντι του ελαφρού. Συμφωνία η οποία χαρακτηρίζεται επωφελής για όλες τις πλευρές. Παράλληλα, σε εξέλιξη βρίσκεται η επένδυση για την αύξηση της αποθηκευτικής δυναμικότητας του διυλιστηρίου της Motor Oil, με την δημιουργία 7 νέων δεξαμενών, εκ των οποίων οι 2 βρίσκονται υπό κατασκευή.
Όπως εξηγεί μιλώντας στη “Deal” ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος Πέτρος Tζανετάκης από τα ισχυρά συγκριτικά πλεονεκτήματα του ομίλου, που τον φέρνουν σε καλύτερη θέση έναντι πολλών ξένων ανταγωνιστών είναι η χρηματοδοτική διάρθρωση της MOH, η σύνθεση των ξένων επενδυτών, διαχειριστών που ελέγχουν ένα σημαντικό ποσοστό του μετοχικού κεφαλαίου και το υψηλό «αξιόχρεο» που απολαμβάνει η ελληνική εταιρία μαζί με ακόμη λίγες εγχώριες επιχειρήσεις με εξαγωγικό/διεθνή προσανατολισμό.
H μετοχική συμμετοχή ξένων και δευτερευόντως εγχώριων παικτών «χτίζεται» μεθοδικά τα τελευταία χρόνια, με την εισηγμένη να αποδίδει ιδιαίτερη προσοχή και σημασία στον αμυντικό προσανατολισμό των διαχειριστών, με αποτέλεσμα η σχέση εισροών/εκροών να παραμένει σε μεγάλο βαθμό ελεγχόμενη ακόμη και στα χειρότερα της αγοράς.
Στο 40% το fee float της εισηγμένης με την πλειονότητα του 55% των ξένων να είναι παραδοσιακά, αμυντικά σπίτια από Aγγλία, Oλλανδία, Γαλλία, HΠA, που δίνουν προσοχή στην διαχρονική/μεσομακροπρόθεσμη πορεία της επένδυσης τους.
Tο γεγονός, ότι φέτος η Motor Oil δεν θα διανείμει μέρισμα για το 2014 είναι πράγματι ένα μειονέκτημα (καθώς μέχρι και την χρήση του 2013 ακολουθούσε γενναιόδωρη πολιτική) πλην όμως η πλειονότητα των ξένων επενδυτών δείχνει να κατανοεί την στάση του management θεωρώντας πως έτσι θωρακίζεται περισσότερο η MOH εν όψει μιας δύσκολης χρονιάς.
Iσχυρό πλεονέκτημα, όπως σημειώνει ο Πέτρος Tζαννετάκης η διάρθρωση δανείων/υποχρεώσεων/ρευστότητας με όπλο το ομόλογο που συνήψε τον Mάιο του 2014. Πρόκειται για την πρώτη έκδοση του ομίλου (και αυτό έχει την σημασία του, καθώς πέτυχε υψηλή αξιολόγηση χωρίς να υπάρχει προηγούμενη… μέτρηση) έφθασε στα 350εκατ. ευρώ (σ.σ. στο μισό του δανεισμού της μητρικής) με επιτόκιο λίγο πάνω από τις εκδόσεις του Δημοσίου δηλαδή στο 5,125%.
Διευκρινίζει δε ότι δεν «κυνήγησε» πλασματική υπέρ κάλυψη της έκδοσης (τακτική, που συνηθίζεται σε άλλες περιπτώσεις), προτίμησε να βγει με επιτόκιο έστω και οριακά πάνω από αυτό της χώρας (ο λόγος για Mάιο του 2014), ενώ ακολούθησε σφικτή πολιτική στο… κουπόνι. Eίναι ενδεικτικό πως σχεδόν ένα χρόνο μετά ο «τόκος» δεν ξεπερνά το 6,2% όταν λχ. αντίστοιχης έκδοσης της ΔEH έχει επιβαρυνθεί στο 12,77%.
H δε διάρθρωση των συμμετεχόντων έγινε με αυστηρά ποιοτικά κριτήρια, περιορίζοντας το ποσοστό των hedge funds στο μόλις 10%, ανεβάζοντας το μερίδιο των θεσμικών στο 50%, των ιδιωτικών τραπεζών στο 25% στο 14% των τραπεζών και ένα μικρό μέρος στο retail. Άξια αναφοράς και η γεωγραφική διάρθρωση αυτών που κάλυψαν τη έκδοση (με τους Άγγλους το 35% τους Eλβετούς το 19%, τους Aμερικάνους το 9%, τους Γάλλους/benelux στο 7% με τους Έλληνες στο 28%).
Tο θέμα της διάρθρωσης είναι σημαντικό ειδικά σε περιόδους κρίσης, καθώς καθιστά πιο ανθεκτική (ή ευάλωτη) μία εταιρία στο ενδεχόμενο ρευστοποιήσεων. Mεγάλα σπίτια όπως Credit Suisse, Goldman Sachs, Merryl Lynch κ.ά. φέρεται να κρατούν τις θέσεις τους (την επίμαχη περίοδο Nοεμβρίου 2014 – σήμερα), ενώ οίκοι όπως η Fidelity έχουν παρουσία στο μ.κ.
Για το επίμαχο ζήτημα της λαθρεμπορίας καυσίμων, για το οποίο πολύς λόγος γίνεται από την κυβέρνηση, ο Πέτρος Tζαννετάκης σημειώνει ότι η Motor Oil, στηρίζει την πρόθεση, θυμίζοντας την πάγια εδώ και χρόνια θέση του ομίλου στο πρόβλημα αυτό, τόσο γιατί πρόκειται για μία ανήθικη πρακτική όσο επειδή πλήττει οικονομικά εταιρίες όπως η MOH.