Το νέο σχέδιο για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις, που προκρίνει το Υπουργείο Παιδείας και αναμένεται να ανακοινωθεί εντός της ερχόμενης εβδομάδας, κατά τα φαινόμενα περιλαμβάνει τέσσερα μαθήματα συν ένα επιπλέον μάθημα εν είδει… μπαλαντέρ.
Ταυτόχρονα, λόγω στενών χρονικών περιθωρίων, η διδασκαλία των μαθημάτων θα ολοκληρωθεί από τα διαθέσιμα σχολικά βιβλία.
Πάντως θεωρείται βέβαιο ότι, από την επόμενη χρονιά, οι μαθητές θα εξετασθούν σε τέσσερα μαθήματα αντί για έξι, ενώ η προσθήκη ενός πέμπτου προαιρετικού μαθήματος θα τους εξασφαλίσει μία «γέφυρα» μεταξύ των πεδίων, προκειμένου να διευρυνθούν οι επιλογές τους. Το σύστημα προσομοιάζει με το σύστημα των δεσμών, ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες, θα υπάρχουν και σχολές μπαλαντέρ, όπως οι Παιδαγωγικές που θα τις δηλώνουν οι υποψήφιοι απ΄ όλα τα επιστημονικά πεδία.
Με το σύστημα αυτό το Υπουργείο παιδείας στοχεύει στην αύξηση των προς επιλογήν τμημάτων, προκειμένου ο υποψήφιος να έχει στην διάθεσή του περισσότερες επιλογές σπουδών κοντά στην μόνιμη κατοικία του -κάτι που θα μειώσει ασφαλώς τον αριθμό των μετεγγραφών, ώστε αυτές να μην ξεπερνούν το 10% – 15% των επιτυχόντων σε κάθε τμήμα φοιτητών.
Το πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας θα περιλαμβάνει και ρύθμιση για την αναδιαμόρφωση των αναλυτικών προγραμμάτων του λυκείου. Όπως δήλωσε ο αναπληρωτής υπουργός Παιδείας Τάσος Κουράκης: «Στο πολυνομοσχέδιο θα δώσουμε ένα σχέδιο, όπου διευρύνεται η δυνατότητα των μαθητών που βρίσκονται τώρα στη Β’ και θα πάνε στη Γ’ Λυκείου να απευθύνονται σε περισσότερες σχολές, μέσω ενός συστήματος, χωρίς να διαταράσσουμε αυτή τη στιγμή το στάτους στο οποίο βρίσκονται και προετοιμάζονται οι μαθητές. Επίσης, θα φροντίσουμε για τη μείωση της ύλης, γιατί πραγματικά η υπερβολική ύλη δεν βοηθάει κανέναν. Σε πάρα πολλά μαθήματα, η ύλη του πρώτου έτους του πανεπιστημίου είχε μεταφερθεί στην Γ’ Λυκείου, με αποτέλεσμα να εξοντώνονται τα παιδιά».
Σε ό,τι αφορά τον συνολικό αριθμό των εισακτέων, αναμένεται σταθερότητα στα περσινά επίπεδα, με πτωτική τάση, δηλαδή ένα αριθμός λίγο πάνω από τους 69.000 -από τις περίπου 70.500 που ήταν ο αντίστοιχος περσινός.
Βαρύτητα στις Ανθρωπιστικές Σπουδές
Aλλαγή αναμένεται στον αριθμό των εισακτέων στις θεωρητικές σχολές, οι οποίες κατά τα τελευταία χρόνια παρουσίαζαν σταθερή μείωση σε σχέση με τις πολυτεχνικές. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην ανάγκη ενίσχυσης των Ανθρωπιστικών Επιστημών στην εκπαίδευση εστίασε ο υπουργός Πολιτισμού Παιδείας και Θρησκευμάτων Αριστείδης Μπαλτάς, κατά την διάρκεια του άτυπου Συμβουλίου των Ευρωπαίων ομολόγων του που πραγματοποιήθηκε, στο Παρίσι.
Οι υποψήφιοι, σύμφωνα με το σχέδιο του υπουργείου, από την επόμενη χρονιά αναμένεται να εξετάζονται σε τέσσερα μαθήματα. Στην περίπτωση που επιθυμούν να διευρύνουν τον αριθμό των σχολών από τις οποίες θέλουν να διεκδικήσουν μία θέση θα έχουν δικαίωμα να εξετασθούν σε ένα επιπλέον μάθημα. Οπότε όποιος επιθυμεί να εισαχθεί στα Παιδαγωγικά Τμήματα, που φαίνεται ότι «κλείδωσαν» ως σχολές από περισσότερα πεδία, θα εξετάζεται υποχρεωτικά σε πέντε μαθήματα. Η γκάμα των σχολών που αναμένεται ότι μπορούν να δηλώσουν από την επόμενη χρονιά οι υποψήφιοι αναμένεται να φθάσει τις 250 σχολές.
Με βάση το σχέδιο του υπουργείου, διατηρούνται οι προσανατολισμοί στην Γ’ Λυκείου που αφορούν στους τομείς Ανθρωπιστικών, Θετικών και Οικονομικών-Κοινωνικών Σπουδών. Ωστόσο μέχρι στιγμής δεν έχει ανακοινωθεί τίποτε σχετικά με τον συντελεστή αυξημένης βαρύτητας των μαθημάτων και το αν θα ισχύσει για όλες τις σχολές.
Τα μαθήματα των εξετάσεων
Σε ό,τι αφορά τα μαθήματα στα οποία θα εξετασθούν οι υποψήφιοι από τη σχολική χρονιά 2015-2016, αυτά αναμένεται να κινηθούν ως εξής:
1. Νεοελληνική γλώσσα, Αρχαία, Ιστορία και Λατινικά για εισαγωγή στις σχολές Ανθρωπιστικών και Νομικών Σπουδών.
2. Νεοελληνική γλώσσα, Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία στη θετική κατεύθυνση.
3. Νεοελληνική γλώσσα, Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής, Πληροφορική και Αρχές Οικονομικής θεωρίας στις Οικονομικές Σπουδές.
Σύμφωνα με πληροφορίες από το Υπουργείο Παιδείας, τα μαθήματα μπαλαντέρ είναι η Φυσική, η Βιολογία, τα Μαθηματικά, η Ιστορία και οι Αρχές Οικονομικής Θεωρίας.
Η Βιολογία αναμένεται να «ξεκλειδώνει» τις επιστήμες Υγείας, ενώ τα Μαθηματικά αναμένεται να αποτελέσουν την «γέφυρα» για τις Παιδαγωγικές σχολές.
Η Φυσική θα είναι ο «μπαλαντέρ» για τα πολυτεχνεία και τις Θετικές Επιστήμες, ενώ οι Αρχές Οικονομικής Θεωρίας θα είναι το «εισιτήριο» για τις Πολιτικές, Οικονομικές και Κοινωνικές Επιστήμες.
Οι φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις θα ξεκινήσουν στις 18 Μαΐου και θα είναι η τελευταία χρονιά που οι μαθητές θα εξεταστούν σε έξι μαθήματα. Eπίσης, ήδη από φέτος, το Υπουργείο Παιδείας έχει ανακοινώσει ότι θα προχωρήσει στις ακόλουθες αλλαγές:
– Στις συνολικές μονάδες των υποψηφίων για την εισαγωγή στα AEI δεν θα υπολογίζονται οι βαθμοί προαγωγής στην A’ και B’ Λυκείου.
– Καταργείται η Τράπεζα Θεμάτων και τα θέματα των προαγωγικών εξετάσεων στην A’ και B’ Λυκείου θα επιλέγονται από τους διδάσκοντες.
– Eπανέρχεται ως βαθμός προαγωγής ο γενικός μέσος όρος 9,5. Μέχρι σήμερα, υπήρχε η βάση του 10 σε Γλώσσα και Mαθηματικά και ο μέσος όρος του 8 στα υπόλοιπα μαθήματα.