Ζημιά 3,9 εκ. από την πώληση του Hellenic Horizon, εξετάζει να πουλήσει και το «Hellenic Wind»
ΟΙ «ΦΟΥΡΤΟΥΝΕΣ» ΤΗΣ ΚΑΠΕΤΑΝΙΣΣΑΣ ΤΩΝ ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΔΩΝ
Πριν από ενάμιση μήνα περίπου, από το θεωρείο του προεδρείου της Βουλής η Φωτεινή Καραμανλή παρακολούθησε την ορκωμοσία του αδελφού της Κωνσταντίνου του νεότερου, ο οποίος εξελέγη πρώτος στις Σέρρες με τη Νέα Δημοκρατία. Εκείνος, λίγο πριν από τις εκλογές και έχοντας λάβει την απόφαση να «σαλπάρει» για την πολιτική, πούλησε το μετοχικό ποσοστό του στη Hellenic Carriers στην αδελφή του και τη μητέρα τους Νίκη, οι οποίες πλέον κατέχουν το 49,55% της ναυτιλιακής εταιρίας.
Η 43χρονη Φωτεινή, παρά τη θέληση και τις παροτρύνσεις του πατέρα της Αχιλλέα, δεν προτίμησε μια καριέρα πολιτικού. Η ξαδέλφη του πρώην πρωθυπουργού, Κώστα Καραμανλή, παρά το «βαρύ» επίθετό της, αποφάσισε σχεδόν αμέσως μετά την ολοκλήρωση των σπουδών της στη νομική, να «στρίψει» προς τη θάλασσα. Ακόμη και αν εδώ και τουλάχιστον μια τριετία καλείται να… παλέψει με τα κύματα της κρίσης που έχουν πλήξει κυρίως τον κλάδο του ξηρού φορτίου, όπου δραστηριοποιείται η ίδια.
Από το 2012 μέχρι και το πρώτο μισό του 2014 κινείται σε ζημιογόνο «ρότα». 20,7 εκ. δολ. οι ζημίες το 2012, 14,7 εκ. δολ. το 2013 και 5,3 εκ. τους πρώτους έξι μήνες πέρυσι. Σταθερά μειούμενες μεν, αλλά το αρνητικό πρόσημο παραμένει. Την ίδια ώρα, το συνολικό τραπεζικό χρέος της Hellenic Carriers ανέρχεται στα 98,2 εκατ. δολ., ενώ η καθαρή αξία των πλοίων της την ίδια περίοδο ανερχόταν στα 136,6 εκατ. δολ. (με έξι πλοία ως πέρυσι στον στόλο της).
Μέσα σε αυτό το «ταραγμένο σκηνικό» και με τις προβλέψεις των αναλυτών να προβλέπουν περαιτέρω πιέσεις για τον δείκτη BDI, η Φωτεινή Καραμανλή, πριν από μερικές ημέρες προχώρησε στην πώληση ενός ακόμη πλοίου της. Του «Hellenic Horizon» το οποίο κατασκευάστηκε το 1995 και είχε περάσει στα… χέρια της Ελληνίδας εφοπλίστριας τον Ιούλιο του 2007 έναντι 39 εκ. δολαρίων.
Η εισηγμένη στον δείκτη AIM του Λονδίνου εταιρία το πούλησε αντί 3,8 εκατ. δολ, αναμένοντας ότι θα καταγράψει καθαρή ζημία 3,9 εκ. δολ. επί της πώλησης, αν ληφθεί υπόψη η καθαρή λογιστική αξία του πλοίου και τα έξοδα που σχετίζονται με τη συναλλαγή. Eπρόκειτο για το τρίτο πλοίο μετά τα δύο που είχε πουλήσει το 2012.
Τα έσοδα από την πώληση θα αξιοποιηθούν για την αποπληρωμή τραπεζικού χρέους, αλλά και για να ενισχυθεί ο ισολογισμός της ναυτιλιακής εταιρίας που είναι και προτεραιότητα για τη Φωτεινή Καραμανλή. Μετά από αυτή την απόφαση, ο στόλος της Hellenic Carriers έχει μείνει με τέσσερα πλοία από έξι που είχε μέχρι πέρυσι. Η ισχυρή κυρία της ναυτιλίας πάντως, επιλέγει να βγάζει στο… σφυρί τα παλαιότερα πλοία της- εκείνα που έχουν «χτιστεί» τη δεκαετία του ’90- προκειμένου να ανανεώνει και τον στόλο της με μικρότερης ηλικίας «σκαριά».
ΔΕΥΤΕΡΟ ΠΛΟΙΟ
Τη Φωτεινή Καραμανλή συνοδεύει η φήμη μιας δραστήριας asset player. Ξέρει πότε να αγοράζει και να πουλάει πλοία. Η αλήθεια είναι πως με τις ναυλαγορές του ξηρού φορτίου να έχουν καταρρεύσει κατά 60%, η εφοπλίστρια «αναδιατάσσει» τις κινήσεις στρατηγικής της.
Σύμφωνα με τη ναυτιλιακή επιθεώρηση Tradewinds, ετοιμάζεται να κρεμάσει πωλητήριο και στο τελευταίο πλοίο της δεκαετίας του ’90 που της έχει απομείνει, το «Hellenic Wind», το οποίο είχε αγοράσει επίσης το 2007 αντί 70 εκατ. δολ. Η ξαδέλφη του πρώην πρωθυπουργού, όπως έχει αποδείξει μέχρι σήμερα, στην «καρδιά» της κρίσης συνηθίζει να πουλά, αντλώντας ρευστότητα. Το ίδιο είχε κάνει και στις αρχές του 2012, εισπράττοντας συνολικά 15,4 εκ. δολ. τα οποία αξιοποίησε για νέες επενδύσεις.
Από την άλλη, όταν η κατάσταση δείχνει να εξομαλύνεται προχωρά σε νέες ναυπηγήσεις ή εξαγορές. Όπως το 2010 όταν παρήγγειλε δύο bulkers αντί 26,3 εκατ. δολαρίων το καθένα, τα οποία παρέλαβε το 2013 και το πρώτο μισό του 2014 αντίστοιχα. Μια κίνηση που απέφερε στην Hellenic Carriers αύξηση εσόδων την περσινή χρονιά λόγω της ναύλωσης τους.
Θετικό σημείο ήταν και η στήριξη που έχει η εταιρία από τις πιστώτριες τράπεζες, καθώς οι δανειακές της υποχρεώσεις ωριμάζουν τον Αύγουστο του 2019, τον Μάιο του 2020 και τον Ιούνιο του 2021.
«ΑΝΑΤΑΡΑΞΕΙΣ» ΚΑΙ ΣΤΟ ΤΑΜΠΛΟ
36% χαμηλότερα κινείται η μετοχή
Τη «ρότα» των ναυλαγορών του ξηρού φορτίου ακολουθεί η Hellenic Carriers και στο χρηματιστηριακό ταμπλό του Λονδίνου. Η μετοχή της εισηγμένης ναυτιλιακής εταιρίας διαπραγματεύεται -36% χαμηλότερα από τις αρχές του χρόνου, με την τιμή της να βρίσκεται στις 17 στερλίνες , όταν στο τέλος Δεκεμβρίου κινείτο στην τιμή των 27,10 και το υψηλό 52 εβδομάδων ήταν και στις 40 λίρες. Η κεφαλαιοποίηση της εταιρίας ανέρχεται στις 7,56 εκατ. λίρες.
Ακολουθεί και εκείνη την πορεία και άλλων ναυτιλιακών εταιριών του ξηρού φορτίου που έχουν υποστεί σημαντικές απώλειες από τη «βουτιά» του δείκτη BDI. Πάντως, όπως έχει δηλώσει η ίδια η Φωτεινή Καραμανλή πριν από μερικούς μήνες «η ναυλαγορά θα διορθωθεί και οι λιγότερες παραγγελίες που έχουν τοποθετηθεί στο ξηρό φορτίο σημαίνει πως έως το 2016 πιθανότατα η προσφορά δεν θα ξεπερνά τη ζήτηση», όπως συνέβη τα προηγούμενα χρόνια.