Παρά τη διεθνή πρωτιά, ξόδεψαν $4,31 δισ. λιγότερα για νέα πλοία το α’ τρίμηνο του 2015 σε σχέση με πέρυσι
Η «ΤΡΙΚΥΜΙΑ» ΣΤΙΣ ΝΑΥΛΑΓΟΡΕΣ ΧΤΥΠΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ
«Ψαλιδισμένες» είναι οι επενδύσεις των Ελλήνων εφοπλιστών τους πρώτους μήνες του 2015, σε σχέση με πέρυσι. Παρά το γεγονός ότι παραμένουν πρώτοι στην παγκόσμια κατάταξη ως προς τις αγορές και τις ναυπηγήσεις πλοίων με 6,63 δισ. δολ. για τους τέσσερις πρώτους μήνες του τρέχοντος έτους, ωστόσο φαίνεται πως «κάνουν κράττει», προχωρώντας με πιο προσεκτικά βήματα.
Έτσι, εμφανίζονται να έχουν επενδύσει 4,31 δισ. δολ. λιγότερα το πρώτο τρίμηνο (2,63 δισ. δολ.) από 6,94 δισ. δολ. το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2014, αν και τον Απρίλιο φαίνεται να επανέρχονται πιο δυναμικά στις επενδυτικές τους «συνήθειες». Αλλά και μέχρι το τέλος Απριλίου πέρυσι, είχαν τοποθετηθεί με 7 δισ. δολ., λίγο περισσότερα δηλ. σε σύγκριση με φέτος.
Οι “Greeks” των θαλασσών, κατά τη διάρκεια της παγκόσμιας ναυτιλιακής κρίσης κάνουν αυτό που γνωρίζουν καλά: Σπεύδουν να αξιοποιήσουν την ευκαιρία για αγορές ή ναυπηγήσεις πλοίων, προκειμένου να χτίσουν θέσεις για την επόμενη ημέρα, όταν δηλ. έρθει η ανάκαμψη και να αποκομίσουν κέρδη. Όμως, με την έλευση του 2015 φαίνεται να έχουν κατεβάσει ταχύτητα εξαιτίας των «ταραγμένων» συνθηκών στις ναυλαγορές.
Στις γιάρδες, έχουν βάλει παραγγελίες για 56 πλοία αξίας 1,52 δισ. δολ., ενώ όσον αφορά τα second hand αγόρασαν 68 πλοία χωρητικότητας 4,6 εκατ. τόνων επενδύοντας 1,1 δισ. δολ. έναντι 3,35 δισ. για 130 πλοία έναν χρόνο νωρίτερα. Καθοριστικό ρόλο σε αυτή το «ψαλίδισμα» των επενδύσεων διαδραματίζει κυρίως η παρατεταμένη κρίση στα φορτηγά πλοία εξαιτίας της υπερπροσφοράς τονάζ που έχει οδηγήσει στο ναδίρ τα ναύλα και δεν μπορεί να δώσει «ανάσες» κερδοφορίας στους ναυτιλιακούς παίκτες.
Στην αγορά των bulkers, η απόδοση του γενικού δείκτη BDI εξακολουθεί να παραμένει σταθερά κάτω από τις 600 μονάδες, με τα supramax να εμφανίζουν καλύτερες επιδόσεις. Τα επίπεδα στα μεγαλύτερου μεγέθους capsize, κυμαίνονται επίμονα στο όριο των 3.000-3.500 δολ./ημέρα, ενώ στα supramax άνω των 6.000 δολ./ημέρα.
Αλλά και στον κλάδο των containerships, ο γενικός δείκτης Shanghai Container Freight Index έχει μειωθεί σε επίπεδα κάτω των 800 μονάδων, ενώ κινείται κάτω των 1.000 μονάδων από τον Φλεβάρη του 2014. Η αρνητική απόδοση καθοδηγείται, σύμφωνα με τους αναλυτές, από την εξασθένηση στη διαδρομή Ασία – Ευρώπη που παρουσιάζει τη μεγαλύτερη ύφεση που έχει σημειωθεί από το 2009.
Η «θαλασσοταραχή» στις δύο παραπάνω αγορές, δικαιολογεί σε μεγάλο βαθμό και τη στροφή που έχουν κάνει οι περισσότεροι εφοπλιστές προς τα τάνκερ και ειδικά στα very large crude carriers των οποίων η διαδρομή AG- USG σημείωσε άνοδο σε WS 35 από το τέλος Απριλίου έως τις αρχές Μαΐου, ενώ και από τις αρχές του έτους κινείται πολύ καλύτερα η ναυλαγορά τους.
ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΡΩΤΙΑ ΣΤΗ SECONDHAND ΑΓΟΡΑ, ΜΕ 125 ΝΕΑ ΠΛΟΙΑ
Νικητές στη «μάχη» με τους Κινέζους
Μπορεί να έχουν κατεβάσει… ταχύτητες οι Έλληνες εφοπλιστές ωστόσο, δεν παύουν να κόβουν πρώτοι το νήμα σε διεθνές επίπεδο ως προς τις εξαγορές πλοίων, αφήνοντας πίσω τους, στη δεύτερη θέση την άλλη μεγάλη ναυτιλιακή υπερδύναμη, τους Κινέζους.
Πιο συγκεκριμένα, έως τον Απρίλιο, ελληνικές ναυτιλιακές εταιρίες αγόρασαν 125 πλοία από τη δευτερογενή αγορά έναντι 4,556 δισ. δολ. συνολικής χωρητικότητας 14,5 εκατ. dwt. Οι μεγάλοι ανταγωνιστές τους, οι Κινέζοι προχώρησαν την ίδια περίοδο σε επενδύσεις 265 εκατ. δολ. εξαγοράζοντας 33 πλοία χωρητικότητας 1,83 εκατ. dwt.
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες, σύμφωνα με την Intermodal, κάλυψαν το 38% του συνολικού ποσού που επενδύθηκε σε διεθνές επίπεδο σε μεταχειρισμένα πλοία στο τετράμηνο και το 44,3% της συνολικής χωρητικότητας που άλλαξε χέρια. Οι αγορές αυτές χρηματοδοτήθηκαν από έναν συνδυασμό ίδιων κεφαλαίων, τραπεζικής χρηματοδότησης, αλλά και από private equity funds που έχουν επενδύσει στη ναυτιλία.
ΟΙ ΕΠΤΑ «ΨΗΦΙΖΟΥΝ» ΤΑΝΚΕΡ
Οι 9 «τολμηροί» σε ναυπηγήσεις και εξαγορές φέτος
Επτά από τους εννέα συνολικά εφοπλιστές που επιδόθηκαν στο «κυνήγι» νέων επενδύσεων σε πλοία από τις αρχές του έτους «ψηφίζουν» δεξαμενόπλοια. Η Maran Tankers του Γιάννη Αγγελικούση παρήγγειλε δύο VLCC τάνκερ, με συνολική αξία 200 εκατ. δολ. Εκ των πρωταγωνιστών στις ναυπηγήσεις και η Dynacom του Γιώργου Προκοπίου, η οποία έχει κλείσει συμφωνίες για την κατασκευή 4 τάνκερ τύπου suezmax έναντι 60 εκατ. δολ. το καθένα.
Δύο δεξαμενόπλοια επίσης suezmax έχει παραγγείλει στις γιάρδες της Samsung και η οικογένεια Διαμαντίδη της Delta Tankers με το κόστος κατασκευής του κάθε πλοίου να ανέρχεται στα 66 εκ. δολ. Η ναυτιλιακή εταιρία Thenamaris του Ντίνου Μαρτίνου προχώρησε σε συμφωνίες με ασιατικά ναυπηγεία για τη ναυπήγηση πέντε τάνκερ, ενώ η Metrostar του Θεόδωρου Αγγελόπουλου παρήγγειλε στις γιάρδες της Hyundai δύο VLCCs, αξίας 198 εκατ. δολ. συνολικά. Στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων τοποθετήθηκαν και η Chemical Transport, η νέα εταιρία του Πήτερ Γεωργιόπουλου, αλλά και η Arcadia Shipmanagement του Κωνσταντίνου Αγγελόπουλου παραγγέλνοντας 5 τάνκερ handy (επένδυση 200 εκ. δολ.) και δύο suezmax αντίστοιχα.
Ο όμιλος Χανδρή από την άλλη, προτίμησε να παραγγείλει στα κορεάτικα ναυπηγεία της Daewoo δύο πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), τα οποία είναι προγραμματισμένο να παραδοθούν το 2018. Η Lomar Shipping της οικογένειας Λογοθέτη σύναψε συμφωνία με ναυπηγεία της Κίνας για την κατασκευή δύο containerships με το κόστος κατασκευής του καθενός να ανέρχεται στα 34,5 εκατ. δολ.