ΕΝΑΝ ΧΡΟΝΟ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΞΑΓΟΡΑ ΤΗΣ PRAKTIKER ΑΠΟ ΤΗ FAIRFAX
Nεφελώδες το bussiness plan για την ανάπτυξη της αλυσίδας κόντρα στους αντιπάλους IKEA και Leroy Merlin
Ένας χρόνος έχει περάσει από τότε που η Praktiker Hellas πέρασε στα… χέρια της καναδικής Fairfax, του μεγαλοεπενδυτή Prem Watsa αντί 22 εκατ. ευρώ. Μια εξαγορά που ήρθε μετά την πτώχευση της γερμανικής μητρικής Praktiker AG, η οποία διασφάλισε σε πρώτο επίπεδο τη βιωσιμότητα της αλυσίδας οικιακού εξοπλισμού και ειδών επισκευής σπιτιού. Η μετάβαση στην «εποχή Watsa» ήρθε όμως, σε μια δύσκολη συγκυρία και για την ελληνική αγορά και οικονομία.
Μέσα στην «καρδιά» της οικονομικής κρίσης, με την πτώση της κατανάλωσης στον κλάδο να «ακουμπά» το 15% – 20% από πέρυσι μέχρι εφέτος και τον ανταγωνισμό από άλλες παρεμφερείς αλυσίδες, όπως η Leroy Merlin και τα IKEA σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων να… χτυπά κόκκινο ενώ ο «πόλεμος» τιμών συμπιέζει τα περιθώρια κέρδους, είναι το «σκηνικό» μέσα στο οποίο καλούνται να… ισορροπήσουν τα Praktiker.
Αν και παραμένουν από τις ισχυρότερες αλυσίδες στον τομέα όπου δραστηριοποιούνται, έχουν μειώσει… ταχύτητα ως προς την περαιτέρω επέκτασή τους, ενώ η διοίκηση υπό τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο, Γιάννη Σελαλμαζίδη προσπαθεί μέσω νέων συνεργασιών και εμπλουτισμού της γκάμας των κωδικών προϊόντων να προσελκύσει και νέους πελάτες.
Aπό τότε, ωστόσο, που άλλαξε το ιδιοκτησιακό καθεστώς της επιχείρησης, δεν έχει γίνει γνωστό ένα σαφές επενδυτικό πλάνο με το οποίο θα αντιμετωπιστούν οι αρρυθμίες στην αγορά και ο ανταγωνισμός. Ο αντίκτυπος της κρίσης είναι ορατός και στις πωλήσεις της Praktiker, παρόλο που εξακολουθεί να κινείται σε κερδοφόρο τροχιά. Πέρυσι, οι πωλήσεις της κυμάνθηκαν στα 165 εκατ. ευρώ, όταν το 2012 έφταναν τα 195,8 εκατ. ευρώ και το 2007 που ήταν η καλύτερή της χρονιά έφτασε τα 295 εκατ. ευρώ και ενώ τότε το δίκτυό της μετρούσε εννέα καταστήματα και όχι 14, όπως σήμερα. Έχει χάσει δηλαδή μέσα στην οκταετία 130 εκατ. ευρώ από τις πωλήσεις της και 30,8 εκατ. τα τελευταία τρία χρόνια.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο και η διοίκηση έχει αναβάλλει για την ώρα τα όποια σχέδια για τη δημιουργία νέων σημείων πώλησης. Όπως είχε δηλώσει από τον Οκτώβριο ο κ. Σελαλμαζίδης, στον σχεδιασμό του ομίλου, μετά και τη μεταβατική περίοδο αλλαγής ιδιοκτησιακού καθεστώτος, είναι η ενίσχυση του δικτύου με νέα καταστήματα εντός και εκτός Λεκανοπεδίου και σίγουρα το άνοιγμα ενός δεύτερου Praktiker στη Θεσσαλονίκη, χωρίς όμως περισσότερες λεπτομέρειες για χρονοδιαγράμματα.
Tο ρευστό πολιτικό τοπίο και η οικονομική αβεβαιότητα έχουν «φρενάρει» τα επενδυτικά πλάνα, τα οποία θα μπουν σε τροχιά υλοποίησης μόλις η κατάσταση στην αγορά εξομαλυνθεί, καθώς αυτή τη στιγμή συνιστά ρίσκο ένα μεγάλο άνοιγμα, παρά το γεγονός ότι το Fairfax και ο ίδιος ο Prem Watsa είναι ένας ισχυρός επενδυτής με σημαντική οικονομική δύναμη.
Απόρροια της κρίσης και των «αρρυθμιών» που αυτή προκαλεί, ήταν και οι μειώσεις μισθών σε εργαζόμενους της εταιρίας στον Βόλο τον Φλεβάρη σε ποσοστό από 15% έως 20%, όπως είχε καταγγείλει η συνδικαλιστική παράταξη ΜΕΤΑ. Τότε, σε απάντησή της, η Praktiker είχε τονίσει ότι επρόκειτο για μεμονωμένες περιπτώσεις που αφορούσαν σε έναν μικρό αριθμό επί του συνόλου των 1.300 εργαζομένων που απασχολεί συνολικά η επιχείρηση πανελλαδικά και οι οποίες πραγματοποιήθηκαν στα πλαίσια οργανωτικών αλλαγών στα 14 καταστήματά της βάσει της μισθολογικής πολιτικής της.
ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ
Εν τω μεταξύ, μπορεί και οι δύο μεγάλοι αντίπαλοί της, η Leroy Merlin και τα ΙΚΕΑ του ομίλου Φουρλή να αντιμετωπίζουν δυσκολίες εντός συνόρων λόγω της κρίσης, όμως, ο ανταγωνισμός είναι έντονος δεδομένου ότι έχουν επιδοθεί στο λανσάρισμα νέων κωδικών προϊόντων και τιμολογιακής αντεπίθεσης, κερδίζοντας έτσι σημαντικά μερίδια αγοράς από την ήδη συρρικνωμένη «πίτα» των 0,8 δισ. ευρώ για το 2014, αλλά και ενισχύοντας την πελατειακή τους βάση.
Είναι χαρακτηριστικό πως τα ΙΚΕΑ κατάφεραν πέρυσι να σταθεροποιήσουν τις πωλήσεις σε like for like βάση, αλλά και το μικτό περιθώριό τους στο 40% περίπου. Από την άλλη, μπορεί η Leroy Merlin να έχει ζημίες, όμως, έχουν χτίσει επίσης μια σταθερή πορεία και ισχυρό πελατειακό χαρτοφυλάκιο. Αυτή τη στιγμή, η Praktiker Hellas βέβαια, έχει ορισμένα ισχυρά «όπλα» στα χέρια της για να αξιοποιήσει: αφενός την προϊοντική της γκάμα μέσω και συνεργασιών, όπως εκείνη με την Αθηναϊκή Στρωματοποιία για την διάθεση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας μέσω των καταστημάτων της και αφετέρου τη σημαντική της ακίνητη περιουσία, με τρέχουσα αξία που υπερβαίνει την τιμή αγοράς της. Η Praktiker μάλιστα, αποτελεί και έναν από τους βασικούς μισθωτές της Grivalia εταιρία όπου επίσης έχει επενδύσει η Fairfax.
ΟΙ ΠΡΟΣΔΟΚΙΕΣ ΑΠΟ ΤΟ E-SHOP
Μόλις 1,5% του συνολικού τζίρου οι on-line πωλήσεις
Σε χαμηλά επίπεδα κινούνται όμως, και οι πωλήσεις μέσω του ηλεκτρονικού καταστήματος των Praktiker προς το παρόν. Σήμερα αντιπροσωπεύουν το 1,5% των συνολικών πωλήσεων, αλλά η διοίκηση της εταιρίας θεωρεί πως υπάρχουν περαιτέρω προοπτικές ανάπτυξης, από τη στιγμή που τρέχουν με ρυθμούς +75% σε σχέση με το 2013. Θετικό σημάδι είναι και το ότι οι επισκέψεις που δέχεται φτάνουν ακόμη και τις 1.500.000 τον μήνα, ενώ συγκαταλέγεται ανάμεσα στα 5 προτιμότερα sites από τους Έλληνες χρήστες. Μάλιστα, στα σχέδια της εταιρίας είναι η περαιτέρω ενίσχυσή του και η αναβάθμισή του, καθώς και στο κομμάτι του ηλεκτρονικού εμπορίου πλέον ο ανταγωνισμός είναι ισχυρός. Ήδη, πολλές αλυσίδες έχουν επεκταθεί και σε αυτόν τον τομέα, ανταποκρινόμενοι στην ολοένα και πιο αυξημένη τάση των καταναλωτών για αγορές μέσω του διαδικτύου. Χαρακτηριστικό είναι πως και το on line κατάστημα των ΙΚΕΑ πραγματοποιεί πωλήσεις άνω του 4% του συνολικού κύκλου εργασιών της αλυσίδας.