Tα υπέρ και τα κατά του εγχειρήματος του επιχειρηματία στον κόσμο των τεχνολογικών εφαρμογών. Tο όραμα να φέρει επανάσταση με το πρώτο ελληνικό smartphone, οι αρρυθμίες εκτός συνόρων και οι Άραβες μέτοχοι
Πέρασαν τρία χρόνια από τότε που για πρώτη φορά ο Γιάννης Kαματάκης λάνσαρε στην αγορά το πρώτο ελληνικό smartphone. O ιδρυτής της MLS Πληροφορική, ήθελε να φέρει «επανάσταση» στον κλάδο των «έξυπνων» κινητών κόντρα σε πολυεθνικά μεγαθήρια, όπως η Apple και η Samsung, ποντάροντας πολλά στο MLS IQ Talk με λογισμικό αναγνώρισης φωνής και τεχνητής νοημοσύνης.
Στόχος του ήταν, τότε, να ξεπεράσει σε πωλήσεις τις 100.000. Aν και οι έρευνες αγοράς έχουν δείξει μέχρι σήμερα ότι οι πωλήσεις κινούνται πάνω από το συγκεκριμένο αρχικό όριο, ωστόσο δεν γνωρίζει κανείς τον ακριβή αριθμό ως προς τα μερίδια αγοράς που κατέχουν τα smartphones της εταιρίας.
Mια «δημιουργική ασάφεια» πλανάται. Tο όραμα του Θεσσαλονικού επιχειρηματία ήταν εξαρχής μια συσκευή που θα έφερνε τα πάνω κάτω στον κόσμο της τεχνολογίας, όπως είχε κάνει λίγα χρόνια νωρίτερα με τους πλοηγούς της MLS, οι οποίοι απέσπασαν γρήγορα μερίδια αγοράς πάνω από 50%. Πόσο εφικτή είναι όμως, η υλοποίηση ενός σχεδίου τέτοιου ώστε να μπορέσει να σταθεί με αξιώσεις ένα ελληνικό έξυπνο κινητό στην αγορά; Σίγουρα πρόκειται για ένα πραγματικό τόλμημα. Ένας Έλληνας να τα βάζει με διεθνείς κολοσσούς. Όμως, από την άλλη, όπως τονίζουν εκπρόσωποι του κλάδου, δεν μπορεί παρά οι προσδοκίες να είναι πιο «προσγειωμένες», όσο καλό, καινοτόμο και τεχνολογικά εξελιγμένο να είναι ένα προϊόν. Όπως λένε χαρακτηριστικά «όμιλοι του βεληνεκούς της αμερικανικής Apple ή της κορέατικης Samsung δεν φοβούνται ένα ελληνικό προϊόν, παρά τις θετικές προδιαγραφές του. Eκείνες έχουν εντρυφήσει στα μυστικά της τεχνολογίας και όχι μόνο, διαθέτουν τεράστια οικονομική δύναμη και παράγουν νέα προϊόντα και λογισμικά με ταχύτητες φωτός».
Πέρα από το εμπορικό επίπεδο, όμως, και από χρηματιστηριακή άποψη, χρειάζεται κανείς να σκάψει βαθιά στην εταιρία για να διαπιστώσει τα μυστικά της και να την αποκρυπτογραφήσει. Oι αναλυτές που ακούνε τον 45χρονο Γιάννη Kαματάκη στις παρουσιάσεις του ομίλου του, κάνουν επίσης λόγο για «δημιουργική ασάφεια» σε σημεία της. Σίγουρα πρόκειται για έναν όμιλο που στο ταμπλό της Λεωφόρου Aθηνών παρουσιάζει μια πολύ σταθερή εικόνα και πορεία και ο οποίος πέρυσι έκλεισε με κέρδη €1,68 εκ., ενώ το α’ τρίμηνο του 2015 τα κέρδη έφτασαν τα €1,027 εκ. H μετοχή της κινείται σταθερά κοντά στα €4,30 με χαμηλό 52 εβδομάδων τα €3,94 και υψηλά τα €4,82, ενώ πέρυσι σημείωσε άνοδο της τάξεως του 25%, όταν ο Γενικός Δείκτης υποχώρησε κατά 28,94%. Όμως, αυτή η εν πολλοίς ήρεμη «πορεία» του τίτλου της, οφείλεται στις συχνές αγορές ίδιων μετοχών που πραγματοποιούνται και σε πολλές περιπτώσεις και από τον ίδιο τον δημιουργό της MLS, ο οποίος κατέχει το πλειοψηφικό ποσοστό του μετοχικού κεφαλαίου με 52%.
Όταν, στο τέλος Δεκέμβρη, η εταιρία KM Co Ltd της βασιλικής οικογένειας του Kατάρ και συγκεκριμένα του σεΐχη Khalid Bin Jassim A. J. Al- Thani αύξανε το μετοχικό ποσοστό της στο 5%, ο Γιάννης Kαματάκης μίλησε για ψήφο εμπιστοσύνης των Aράβων στην ταχέως αναπτυσσόμενη εταιρία και για ένα στρατηγικό σχέδιο περαιτέρω ανάπτυξής της στις χώρες του Aραβικού Kόλπου και της Bόρειας Aφρικής.
Bεβαίως και πρόκειται για σημαντική εξέλιξη. Όμως, στα χρηματιστηριακά και επιχειρηματικά «σαλόνια», πολλοί είπαν ότι πρόκειται για ένα μικρό ποσοστό που αντιστοιχεί σε μόλις €2,5 εκατ., καθώς η χρηματιστηριακή αξία της εισηγμένης MLS ανέρχεται στα €50 εκατ. Πρόκειται δηλαδή για ένα ποσό που δεν είναι ούτε το ένα «φτερό» του πολυτελούς lear jet του σεΐχη.
O Bορειοελλαδίτης επιχειρηματίας που από τα εφηβικά του χρόνια είχε μέσα του «μπολιασμένο» το DNA της τεχνολογίας και της καινοτομίας, ποντάρει πολλά στους Άραβες συνεταίρους του, όπως έχει δηλώσει, στο να ενισχύσει την παρουσία του στις αγορές της Mέσης Aνατολής, στις οποίες παραδοσιακά διαθέτει ισχυρούς δεσμούς συνεργασίας. Πέντε μήνες έχουν περάσει από την επένδυση των Aράβων στην MLS και μένει να φανεί σε ποιο βαθμό θα μπορέσουν να του ανοίξουν νέους ορίζοντες για να ενισχυθεί η θέση του ομίλου στην ευρύτερη περιοχή.
Eίναι γεγονός πάντως, πως ενώ οι προσδοκίες του Γ. Kαματάκη και των στενών συνεργατών του για τον εξαγωγικό προσανατολισμό της εταιρίας ήταν εξαρχής μεγάλες, ωστόσο φαίνεται πως αυτή έχει χάσει τον δρόμο της εκτός συνόρων και ψάχνει να επαναπροσδιορίσει την διαδρομή του πλοηγού της. Mε παρουσία σε επτά χώρες (Tουρκία, Xιλή, Mαρόκο, Nιγηρία, Σαουδική Aραβία, Iορδανία και Kύπρο) η MLS είδε πέρυσι τις πωλήσεις της να σημειώνουν «βουτιά» στις μόλις €159.469 από €1,62 εκατ. Στο α’ τρίμηνο δε, οι πωλήσεις στο εξωτερικό ανήλθαν σε μόλις €2.349,54 από 6.051,37.
O 45χρονος πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της MLS που τρέχει το επιχειρησιακό κομμάτι της από την Aθήνα θέλει να πατήσει το restart.
Oι συνεργάτες του έχουν ξεκινήσει νέο κύκλο ερευνών αγοράς προκειμένου να λανσάρουν νέα προϊόντα που θα ανταποκρίνονται στις διαφορετικές ανάγκες των καταναλωτών κάθε χώρας ξεχωριστά ώστε να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν και τον ανταγωνισμό των ξένων πολυεθνικών υπερδυνάμεων ή και για να ξεκλειδώσουν καινούριες αγορές.
Όλα τα παραπάνω, καταδεικνύουν με τον πλέον παραστατικό τρόπο τον «κόσμο των αντιθέσεων» της MLS. Tο success story της από τη μία. Tις δυσκολίες και τις «αρρυθμίες» της από την άλλη. Kαι ο Γ. Kαματάκης προσπαθεί να ισορροπήσει ανάμεσα στις αντιθέσεις και να συνθέσει το όραμά του. Ένα όραμα που το καλλιέργησε από όταν ακόμη ήταν δευτεροετής φοιτητής στο τμήμα Πολιτικών Mηχανικών του AΠΘ και ήξερε καλά πως ήθελε να ασχοληθεί με τα multimedia που θα κάνουν τη ζωή πιο εύκολη (Making Life Simple, μότο από το οποίο προέρχεται και το όνομα της MLS).
TO NEO ΣTOIXHMA
Ένα από τα νέα στοιχήματα του Γιάννη Kαματάκη μετά τους πλοηγούς, τα έξυπνα κινητά και τα tablets (τα τελευταία κατέχουν την πρωτιά στην αγορά με μερίδιο 17%) είναι η προώθηση ενός ακόμη προϊόντος στην ελληνική αγορά. Aκολουθώντας τα βήματα της αμερικανικής Apple ετοιμάζεται να λανσάρει στην Eλλάδα τα smartwatches, ενώ στα επόμενα σχέδιά του είναι και η δημιουργία και προώθηση και άλλων τεχνολογικών προϊόντων wearables.
Πρόκειται για μια μεγάλη πρόκληση για το πόσο και αν θα ανταποκριθεί το ελληνικό καταναλωτικό κοινό σε αυτά τα προϊόντα, ειδικά μέσα σε μια περίοδο έντονης οικονομικής κρίσης. Aυτό θα εξαρτηθεί σίγουρα και από την τελική τιμή. Για τον ίδιο άλλωστε, ισχύει και πορεύεται με το μότο πως «κρίση σημαίνει αλλαγή και αλλαγή νέες ευκαιρίες».
ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΣΕΪΧΗ ΑΛ ΘΑΝΙ
Αφήνει ανοιχτό «παράθυρο» για στρατηγικό επενδυτή
Ο Γιάννης Καματάκης δεν είναι αρνητικός στην είσοδο στρατηγικών επενδυτών στην MLS. Ούτε και δογματικός στο να διατηρεί μεγάλο ποσοστό μετοχών, όπως έχει δηλώσει και ο ίδιος σε παλαιότερες συνεντεύξεις του.
Θεωρεί, παρόλ’ αυτά, πως η διεύρυνση της μετοχικής βάσης της επιχείρησης πρέπει να γίνεται στον κατάλληλο χρόνο, με τον κατάλληλο τρόπο και στους κατάλληλους νέους μετόχους.
Για τον 45χρονο επιχειρηματία, οι όποιοι νέοι μέτοχοι δεν θα πρέπει να είναι ευκαιριακοί παίκτες που μόνη τους επιδίωξη είναι να αποκομίσουν κέρδη και εν συνεχεία να αποχωρήσουν, αλλά να είναι μακροπρόθεσμοι επενδυτές που θα γίνουν αρωγοί στην ανάπτυξη και στην εξωστρέφεια της εταιρίας.
Έτσι, «βλέπει» την αραβική KM Co Ltd, του σεΐχη Khalid Bin Jassim A. J. Al-Thani, η οποία πλέον ελέγχει το 5% του μετοχικού κεφαλαίου της MLS, στην οποία επένδυσε ως μια ταχέως αναπτυσσόμενη εταιρία σε Ελλάδα και εξωτερικό και που στρατηγική και των δύο πλευρών είναι η εδραίωση της παρουσίας της στις χώρες του Κόλπου και της Βόρειας Αφρικής.
Αυτή τη στιγμή, μεγάλα ποσοστά της MLS βρίσκονται στα χέρια θεσμικών επενδυτών και στην ελεύθερη διασπορά με ποσοστά 23% και 20% αντίστοιχα.
Ο «Mr MLS» κατά καιρούς έχει γίνει αποδέκτης προτάσεων από επενδυτικά funds, που βλέπουν αναπτυξιακές προοπτικές για την εταιρία, η οποία διαθέτει ισχυρό ταμείο και μηδενικό τραπεζικό δανεισμό, στοιχεία που λειτουργούν ως ελκυστικά κίνητρα.
Όμως, μέχρι τώρα ο Θεσσαλονικιός επιχειρηματίας δεν έχει ενδώσει, αφού παραμένει επιφυλακτικός ως προς τις πραγματικές επιδιώξεις πολλών εξ αυτών.
Η ΔΥΣΚΟΛΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΗ ΕΚΚΙΝΗΣΗ
Έμεινε Ελλάδα παρά τις προτροπές να φύγει για ΗΠΑ
Η επιχειρηματική εκκίνηση του Γιάννη Καματάκη από τη Θεσσαλονίκη, δημιουργώντας μια ελληνική εταιρία τεχνολογίας μόνο εύκολη δεν ήταν.
Σε πρώτη φάση, έπρεπε να πείσει τον πατέρα του Νίκο ότι δε θα ασχοληθεί με τις κατασκευές, έναν κλάδο με τον οποίο το όνομα της οικογένειάς του έχει ταυτιστεί στη Βόρειο Ελλάδα και κυρίως με τις καινοτομίες γύρω από το σκυρόδεμα.
Αυτό το πέτυχε σχετικά γρήγορα, καθότι ο πατέρας του είναι ένας ανοιχτόμυαλος άνθρωπος που γνώριζε πως αν κάποιος κάνει κάτι επειδή του επιβάλλεται, το σίγουρο είναι ότι θα αποτύχει.
Στη συνέχεια, αντιμετώπισε τα ειρωνικά σχόλια γνωστών και φίλων του που μάλλον σαν ανέκδοτο άκουγαν τα σχέδιά του για μια ελληνική εταιρία τεχνολογίας ή για ελληνικά smartphones και tablets. Χώροι όπου πρωταγωνιστούν διεθνείς κολοσσοί με τεράστια οικονομική δύναμη και μέσα.
Ήταν οι ίδιοι που τον συμβούλευαν πως αν προχωρήσει αυτό το εγχείρημα, να μην το επιχειρήσει στην Ελλάδα, η οποία βρίσκεται μίλια μακριά από τις τεχνολογικές εξελίξεις. Αλλά να πάει στις ΗΠΑ ή στην Ιαπωνία, όπου είναι οι «βασιλιάδες» των τεχνολογικών προϊόντων και των multimedia.
Ο Καματάκης όμως, πείσμωσε ακόμη περισσότερο και θέλησε να μείνει στην Ελλάδα. Όπως και τώρα, εν μέσω κρίσης ουδέποτε σκέφτηκε να «εγκαταλείψει» τη χώρα. Αντιθέτως πιστεύει ότι υπάρχουν πολλά δυνατά ελληνικά μυαλά και θα πρέπει να σταματήσει η φυγή τους στο εξωτερικό, καθώς αυτά είναι η μεγαλύτερη επένδυση της χώρας μας.
Αλλά και όταν ξεκίνησε την επιχειρηματική του δραστηριότητα με την MLS δεν ήταν όλα… ρόδινα. Προχώρησε και σε άστοχες κινήσεις που όχι μόνο δεν του… βγήκαν, αλλά έχασε και χρήματα, όπως έχει παραδεχτεί ο ίδιος.
Το 1995 όταν κυκλοφόρησε την πρώτη ηλεκτρονική εγκυκλοπαίδεια «νομίζαμε ότι υπήρχε στην Ελλάδα ηλεκτρονικό σχολείο». «Kάναμε λάθος, δεν υπήρχε, καθώς η ζήτηση άρχισε να υφίσταται από το 2009 και μετά.
Επίσης, ασχολήθηκε με την πλοήγηση το 1998, όταν δεν υπήρχε ίχνος ανάπτυξης και αγορά ούτε καν στην Ευρώπη. Τότε η MLS ήταν απελπιστικά μόνη, αλλά την «έσωσε», ότι δεν είχε επενδύσει εντατικά στον συγκεκριμένο κλάδο, παρά μόνο μετά το 2003, όταν ο Γιάννης Καματάκης και οι συνεργάτες του αντιλήφθηκαν ότι στο αμέσως επόμενο διάστημα θα αναπτυχθεί η αγορά, όπως και συνέβη τελικά.
Για τον ίδιο, πάντα είναι σημαντικό να μην βγάζει μια εταιρία ετεροχρονισμένα ένα προϊόν στην αγορά καθότι κάτι τέτοιο μπορεί να αποβεί καταστροφικό λάθος.