Νέο κατασκευαστικό Ελντοράντο η Αλβανία – Κέρδισε διαγωνισμό για τη δημιουργία σήραγγας η «Άκτωρ»
Από το περασμένο καλοκαίρι, σε συνάντηση του Αλβανού πρωθυπουργού με τον Δ. Κούτρα είχε εκδηλωθεί επενδυτικό ενδιαφέρον.
Σε νέο «Ελντοράντο» του κατασκευαστικού τομέα εξελίσσεται η Αλβανία. Οι μεγάλες ανάγκες της χώρας για την υλοποίηση έργων υποδομής, με το μεγαλύτερο μέρος των υφιστάμενων οδικών αξόνων και σιδηροδρομικών αξόνων να είναι σε κακή κατάσταση, έχουν προκαλέσει το επενδυτικό ενδιαφέρον και των Ελλήνων επιχειρηματιών.
Η ανάληψη της κατασκευής έργου – φιλέτου από την «Άκτωρ» του Γιώργου Μπόμπολα, κατά πολλούς ήταν αναμενόμενη, αφού η ελληνική εταιρεία ήταν αποφασισμένη να υποβάλει την καλύτερη προσφορά, σε σχέση με τις υπόλοιπες επτά εταιρείες, που συμμετείχαν στον διαγωνισμό. Σύμφωνα με τα ΜΜΕ της γείτονος, ο Γιώργος Μπόμπολας τοποθετήθηκε με 59 εκατ. ευρώ για την κατασκευή της σήραγγας, που θα μειώσει τη διαδρομή Τίρανα – Ελμπασάν κατά 20 – 25 λεπτά, ένα project, στρατηγικής σημασίας, όπως το έχει χαρακτηρίσει ο Αλβανός πρωθυπουργός Σαλί Μπερίσα.
Οι συζητήσεις
Οι προθέσεις του Γιώργου Μπόμπολα, να διεκδικήσει έργα σε διαγωνισμούς του αλβανικού Δημοσίου, φάνηκαν από το περασμένο καλοκαίρι. Τότε, ο επικεφαλής της «Άκτωρ» και υπεύθυνος για τα επενδυτικά project του εξωτερικού, Δημήτρης Κούτρας είχε συναντήσει τον κ. Σαλί Μπερίσα και είχαν συζητήσει για τα μεγάλα έργα, που πρόκειται να δημοπρατηθούν, όπως ο Νότιος Άξονας, ο περιφερειακός δρόμος των Τιράνων, η δημιουργία οργανωμένου δικτύου μέσων μεταφοράς και εγκαταστάσεων διαχείρισης υδάτινων πόρων.
Είναι χαρακτηριστικό πως ο φετινός προϋπολογισμός της Αλβανίας προβλέπει τις υψηλότερες δαπάνες για έργα υποδομής στην ιστορία της χώρας, ενώ μόνο για οδικά έργα θα δαπανηθούν τη φετινή χρονιά περίπου 500 εκατ. ευρώ.
Στη συνάντηση αυτή, ο κ. Κούτρας είχε εκφράσει το ενδιαφέρον της «Άκτωρ» για τους διαγωνισμούς αυτούς, γεγονός που ικανοποίησε τον Μπερίσα, ο οποίος φέρεται να του είπε πως οι ελληνικές επενδύσεις στην χώρα του είναι πολύ σημαντικές για την ανάπτυξή της. Μην ξεχνάμε άλλωστε, πως την «πόρτα» της γείτονος έχουν διαβεί και έχουν παρουσία στην κατασκευαστική της αγορά πολλοί ελληνικοί όμιλοι, όπως – μεταξύ άλλων – η ΤΙΤΑΝ του Ανδρέα Κανελλόπουλου, η ΑΕΓΕΚ του Γιάννη Μαρούλη και η ΤΕΡΝΑ, θυγατρική της ΓΕΚ Τέρνα του Γιώργου Περιστέρη, η οποία έχει κατασκευάσει το νοσοκομείο «Υγεία» στα Τίρανα.
Στρατηγικής σημασίας
Η σήραγγα, την οποία αναλαμβάνει να κατασκευάσει η «Άκτωρ», μέσα σε χρονικό διάστημα 18 μηνών από την υπογραφή της σύμβασης, είναι έργο στρατηγικής σημασίας, σύμφωνα με τον Αλβανό πρωθυπουργό, Σαλί Μπερίσα, αφού θα δημιουργηθούν σημαντικά οφέλη για τους κατοίκους των γειτονικών πόλεων, που συνδέονται με τον οδικό άξονα Τίρανα- Ελμπασάν. Το μήκος της σήραγγας θα φτάνει τα 4,2 χλμ. και αποτελεί την αρχή της υλοποίησης του κυβερνητικού προγράμματος επενδύσεων. Όσον αφορά στον αυτοκινητόδρομο – στον οποίο εντάσσεται το τούνελ – θα είναι 31 χλμ. και εκτιμάται πως η κατασκευή του θα ολοκληρωθεί σε διάστημα δύο χρόνων. Αποτελεί στην ουσία την πρώτη φάση του Νότιου Άξονα, που θα συνδέει τις πόλεις Τίρανα – Ελμπασάν – Μπεράτ – Τεπελένι. Η κατασκευή του, υπολογίζεται πως θα κοστίσει συνολικά 440 εκατ. ευρώ, ενώ για τη χρηματοδότηση του έργου το αλβανικό Δημόσιο έχει συνάψει δάνειο 247 εκατ. ευρώ με την Ισλαμική Τράπεζα Ανάπτυξης.