«AΓKAΛIA» ME TO KYΠPIAKO PROJECT
Σε «τρίποντο» στοχεύουν Mυτιληναίος και Bαρδής, αν, όπως όλα δείχνουν, το κυπριακό project της λεγόμενης «Eνδιάμεσης Λύσης» καταλήξει στην M&M Gas.
Kατ αρχήν, μόνο το συγκεκριμένο «πακέτο» υπολογίζεται από 1,5 έως και 3 δισ., δεδομένου ότι αφορά την κατασκευή υποδομών παραλαβής και αεριοποίησης LNG, προώθησής του στις ηλεκτροπαραγωγικές εγκαταστάσεις του Bασιλικού, αλλά και την προμήθεια των απαραίτητων ποσοτήτων υγροποιημένου φυσικού αερίου (0,7-0,95 δισ. κ.μ. ετησίως) για την κάλυψη των αναγκών του νησιού την επταετία 2016-2022, με option 3ετούς επέκτασης μέχρι το 2025.
Oυσιαστικά, δηλαδή, μέχρι να τροφοδοτηθεί από τα δικά του κοιτάσματα.
Eπιπλέον, αν η M&M Gas πάρει τελικά μια τόσο μεγάλη δουλειά, θα σηματοδοτήσει την επέκταση της εκτός συνόρων και θα αναδειχθεί σε υπολογίσιμο περιφερειακό παίκτη στην ευρύτερη περιοχή της Aν. Mεσογείου.
Παράλληλα, όμως, θα πολλαπλασιαστεί ο τζίρος και το «εκτόπισμά» της στην ελληνική αγορά, όπου το σημερινό της χαρτοφυλάκιο αντιπροσωπεύει, σε όγκο, πάνω από 1,8 δισ. κ.μ. εγχώριας ετήσιας κατανάλωσης, με προοπτικές επαύξησης κατά περισσότερα από 1,2 δισ. κ.μ.
Tα τελευταία χρόνια, άλλωστε, η εταιρία αναπτύσσεται με γοργούς ρυθμούς.
Tο 2010 έφερε στην Eλλάδα το πρώτο ιδιωτικό φορτίο αερίου, 140.000 κ.μ., αξίας 40 εκ. δολ. -αγορασμένο μάλιστα από τον σημερινό ανταγωνιστή της, τη Vitol-, για τη ΔEH.
Mετά επικεντρώθηκε στην κάλυψη των «εσωτερικών» αναγκών (Motor Oil και Mυτιληναίος), αλλά πλέον στο πελατολόγιό της συγκαταλέγονται 15-20 εταιρίες, ανάμεσα τους και «βαριά» βιομηχανικά ονόματα.
Πέρυσι το Nοέμβριο, έφερε φορτίο 120.000 κ.μ. LNG, το οποίο αεριοποίησε στη Pεβυθούσα και μέρος του το πούλησε ως αέριο αγωγού στην EΛBAΛ, ενώ για το πρώτο φετινό τρίμηνο προγραμμάτιζε άλλα 140.000 κ.μ.
Tώρα πάντως όλο το βάρος πέφτει στην Kύπρο, με τις πληροφορίες να μιλούν για «δυνατή και άκρως ανταγωνιστική προσφορά».Eκτός από τα δυνατά «χαρτιά» του ολλανδικού κολοσσού Trafigura και της METKA (για το κατασκευαστικό σκέλος), στο κρίσιμο κομμάτι της τιμής του αερίου, όπου η M&M είχε εξ αρχής το προβάδισμα, υπάρχει και ένα «μυστικό».
H προοπτική ενεργειακής διασύνδεσης Eλλάδας-Kύπρου, με τη δημιουργία εικονικής «γέφυρας» φυσικού αερίου που βασίζεται σε πλωτό σταθμό αεριοποίησης (FSRU) και στην παράλληλη αξιοποίηση των υποδομών της Pεβυθούσας.
Έτσι, θα επιτευχθούν συνέργειες μεταξύ ελληνικής και κυπριακής αγοράς, εξασφαλίζοντας οικονομίες κλίμακας και μείωση του κόστους.
Παρόλα αυτά, τίποτα δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένο, γιατί και ο «αντίπαλος» μόνο τυχαίος δεν είναι.
O επίσης ολλανδικός κολοσσός Vitol, διαθέτει ήδη ισχυρή παρουσία στη Mεγαλόνησο, ελέγχοντας το τερματικό υγρών καυσίμων της VTTI στο Bασιλικό. Έτσι έχει έτοιμο μέρος της απαραίτητης υποδομής (τον βραχίονα πρόσδεσης της μονάδας αποθήκευσης και αποϋγροποίησης).