«Αποσπάστηκε» από τη Spyker, πολύ μακριά από το στόχο των πωλήσεών της
Το ότι η Saab «αιμορραγεί» χάνοντας πελάτες, το καταδεικνύει γλαφυρά η τελευταία έρευνα της JD Power& Associates. Σε αυτή, καταμετράται ποσοστιαία η «αφοσίωση» των αγοραστών, δηλαδή κατά πόσο μια εταιρεία μπορεί να κρατήσει έναν πελάτη της. Σε αυτό το δείκτη, η Saab έρχεται τελευταία.
H Saab, ήταν ένα παιδικό όνειρο, ένα «απωθημένο» του ιδιοκτήτη της Spyker, Victor Muller και γι’ αυτό την έσωσε από το λουκέτο, στη δυσκολότερη καμπή της ιστορίας της. Όμως τώρα, είναι τα δυσκολότερα: Ενώ ο Muller απέρριπτε ως «ανοησίες» τις προειδοποιήσεις του Ρώσου μεγιστάνα Vladimir Antonov, ότι η Saab δεν θα «πιάσει» τους στόχους για τις φετινές πωλήσεις, αναγκαζόταν να του πουλήσει τη Spyker.
Τα πράγματα είναι μπερδεμένα. Ο ιδρυτής της Spyker (ο Muller), όταν αγόρασε τη Saab ανάγκασε έναν εκ των χρηματοδοτών του, τον Antonov, να του πουλήσει το μερίδιό του στην εταιρεία, λόγω διαφωνιών και εμπλοκής του δεύτερου σε σκάνδαλο. Σήμερα, ο Muller, αναγκάζεται να πουλήσει, έναντι 15 εκατομμυρίων ευρώ, το «διαμάντι» της Spyker στον Antonov.
Προφανώς, όχι «για να επικεντρωθεί στη Saab», όπως λέει ο ίδιος, αλλά για να ξεχρεώσει ένα μέρος από τα χρέη των 74 εκατομμυρίων ευρώ στο Ρώσο. Πρακτικά αυτό σημαίνει, ότι η Saab είναι πιθανό να αλλάξει όνομα στο Big Apple, αλλά και να μείνει πλέον μόνη της. Δυστυχώς, αποδεικνύονται σωστοί όσοι έλεγαν ότι το σχέδιο του Muller ήταν «τρελό». Και τώρα; Η Saab, ως μέλος της GM ήταν ζημιογόνα. Ως «ένα» με τη Spyker, ακόμα πιο ζημιογόνα. Τι μπορεί να καταφέρει μόνη της; Όμως δεν είναι μόνο αυτό. Η Saab, στην ανατολή της νέας εποχής της, πρέπει να παλέψει πολύ για να επιβιώσει στην αρένα των “luxury brands”. Τα προβλήματα παραμένουν πολλά, ιδιαίτερα στη σημαντικότερη αγορά του πλανήτη, τις ΗΠΑ. Λογικό, θα πει κανείς, για μια «τραυματισμένη» εταιρεία. Όμως, αυτή η «τραυματισμένη» εταιρεία μπορεί να ξανασηκωθεί;
Στη Γενεύη, είδαμε ένα concept, το οποίο η Saab λέει ότι θα αποτελέσει «οδηγό» στη νέα της εποχή. Πάνω σε αυτό λογικά θα βασιστεί το 9-3. Το concept, ονόματι Phoenix, είναι αμφιλεγόμενο, αφού κατά πολλούς «μοιάζει με concept της δεκαετίας του ’90», γούστα όμως είναι αυτά.
«Χάνει» πελάτες
Όπως και να το κάνει κανείς, είναι καλύτερο από τη σημερινή ναυαρχίδα της εταιρείας. Αν οι υπεύθυνοι της Saab αναρωτιούνται «γιατί δεν πουλάει» (μόνο 16 ταξινομήσεις στην Ελλάδα, το Φεβρουάριο, ήτοι 0,2% της αγοράς) θα πρέπει να αναρωτηθούν κι αν οι ίδιοι θα επέλεγαν να πληρώσουν 39.500 ευρώ, για να αγοράσουν τη ναυαρχίδα της φίρμας: Το 9-5, το οποίο επί της ουσίας είναι ένα… αλλαγμένο Opel Insignia.Τίθεται λοιπόν το εξής ερώτημα: γιατί να μην πληρώσει κανείς λιγότερα για να πάρει το Opel, ή, από την άλλη, να μη δώσει τα ίδια και λίγο περισσότερα, για να πάρει ένα Volvo που «πουλάει» τεχνολογία;
Το ότι η Saab «αιμορραγεί» χάνοντας πελάτες, το καταδεικνύει γλαφυρά η τελευταία έρευνα της JD Power& Associates. Σε αυτή, καταμετράται ποσοστιαία η «αφοσίωση» των αγοραστών, δηλαδή κατά πόσο μια εταιρεία μπορεί να κρατήσει έναν πελάτη της. Σε αυτό το δείκτη, η Saab έρχεται τελευταία, πολύ κάτω του εργοστασιακού μέσου όρου. Και εξηγούμε: Στην πρώτη θέση είναι η Ford με 62%, ο μέσος όρος είναι το 48%, προτελευταία είναι η Jaguar με 16% (υπενθυμίζουμε πως ελέγχεται από την Ινδική Tata) και τελευταία, με μεγάλη διαφορά και μόλις 4% η Saab. Αν σε αυτά τα αποτελέσματα παραθέσουμε αυτά των αυτοκινήτων πολυτελείας, θα δούμε ότι η απόσταση που τη χωρίζει με τη Lexus (60%) τη Mercedes- Benz (59%), τη BMW (53%), ακόμα και την Porsche (39%) είναι πολύ μεγάλη. Η Saab έχει πολύ δρόμο να διανύσει μπροστά της και, σίγουρα, έχει πολλά να μάθει σε ό,τι αφορά το fun to drive.
Αυτό, βέβαια, δεν είναι το μόνο πρόβλημα. Σύμφωνα με άλλη έρευνα της JD Power & Associates για το πόσο «ζημιάρικα» είναι τα αυτοκίνητα κάθε φίρμας, για το 2011, η Saab ανέβηκε θέσεις και πέρασε πάνω από τον εργοστασιακό μέσο όρο. Όμως και πάλι, βρίσκεται στη 13η θέση. Πολύ πίσω από τις άμεσες ανταγωνίστριές της, Lexus, Jaguar και Porsche (2η, 3η και 4η θέση αντίστοιχα, πίσω από τη Lincoln), τη Mercedes- Benz (8η) και τη «νεοφώτιστη» σε σχέση με την ιστορία όλων των παραπάνω, Hyundai (10η).
Είδαμε λοιπόν ότι η Saab έχει πολύ δουλειά να κάνει στην προσέλκυση και διατήρηση πελατών, αλλά και την αξιοπιστία της – αφού μια φίρμα πολυτελείας δε νοείται να κατατάσσεται τόσο χαμηλά σε έναν δείκτη.
Οι dealers
Δυστυχώς, το πρόβλημα των πωλήσεων δεν βρίσκεται σε θέση να αντιμετωπίσει το δίκτυο. Στην Ευρώπη, γίνεται λόγος για μεγάλο πρόβλημα στο stock, ενώ στις ΗΠΑ, οι dealers εμφανίζονται εξοργισμένοι. Ο Darryl Carl, αντιπρόσωπος της Saab στο New Salem εδώ και περίπου 50 χρόνια (!), δηλώνει απογοητευμένος. Όπως λέει ήταν ένας από αυτούς που πάλεψαν για να σώσουν την εταιρεία, διατηρώντας την αντιπροσωπεία «μπαίνοντας μέσα», downsizing, κάνοντας δραματικές περικοπές στους εργαζομένους του, αλλά και σε υπηρεσίες προς πελάτες, πουλώντας τα δύο γιγαντιαία ολοκαίνουρια state of the art πολυβραβευμένα κτίριά του και μετακομίζοντας σε «συγκατοίκηση» με ενοίκιο, σε άλλη εταιρεία. Οι τράπεζες, όπως εξηγεί, ακόμα δεν χορηγούν νέα δάνεια στους dealers της Saab, η εταιρεία δεν παρέχει κανενός είδους διευκόλυνση και αυτοί σκέφτονται να εγκαταλείψουν. Στην Ελλάδα, δεν είναι το ίδιο. Η ΒΑΚΑΡ ΑΒΕΕ, αντιπρόσωπος της Saab , ανήκει στον Όμιλο Εταιρειών Θ. Βασιλάκη, ο οποίος έχει επίσης τις εταιρείες ΤΕΧΝΟΚΑΡ ΑΒΕΕ (αποκλειστική εισαγωγέα των αυτοκινήτων SEAT), ΒΗΤΑΚΑΡ ΑΒΕΕ (επίσημο διανομέα OPEL),VELMAR (επίσημο διανομέα FORD & VOLVO) AUTOHELLAS ΑΤΕΕ (HERTZ-ενοικιάσεις αυτοκινήτων), AEGEAN AVIATION και ERGOCAR (Επίσημο Έμπορο Αυτοκινήτων SEAT).
Σήμερα, η εταιρεία έχει αλλάξει «ρότα». Η επί εξαετίας υπεύθυνη δημοσίων σχέσεων της Saab, Νατάσσα Βλέτσα, αποχώρησε, ενώ τα καθήκοντά της έχει αναλάβει ο διευθυντής πωλήσεων και Μάρκετινγκ, κ. Λεωνίδας Δαβουλάρης. Οι σχέσεις με τον Τύπο έχουν «ατονήσει», ο στόλος δοκιμών έχει ελαχιστοποιηθεί και η εταιρεία «στοχεύει» σε ξεχωριστές παρουσιάσεις κάθε μοντέλου σε δυνητικούς πελάτες, που θα ήθελαν να προβούν σε χρονομίσθωση Saab.
news
»Νέα πνοή για το Ράλι Ακρόπολις; Νέο σήμα, αλλά και νέο (πετυχημένο) moto το «The Rally of Gods» (το ράλι των θεών). Όμως, για να… γυρίσει ο κόσμος, θέλει δουλειά πολλή: Η Οργανωτική Επιτροπή επιμένει να διαχειρίζεται τον «εθνικό μας αγώνα» ως συντεχνιακό ράλι, με μη μαζική ενημέρωση γι’ αυτόν και σχεδόν μηδενική προώθησή του.
»Πώς περιμένουν λοιπόν ορδές κόσμου στις ειδικές, όταν ακόμα και η πολύ μικρή αίθουσα που είχε κλειστεί για την ενημέρωση του Τύπου, στο Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου δεν γέμισε; Και πώς να γέμιζε, όταν οι υπεύθυνοι αμέλησαν να… προσκαλέσουν δημοσιογράφους (που θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην προώθηση του αγώνα), αλλά ακόμα και να στείλουν ακόμα και ένα ενημερωτικό e-mail για τα όσα ειπώθηκαν;
»Όλα αυτά, παρότι το 72,4% του κοινού, απάντησε σε σχετική έρευνα ότι λείπει γενικότερα η προβολή του αγώνα. Έτσι, κύριοι, το ράλι δεν θα πάει μπροστά, όσοι Βωβοί κι αν προσφερθούν να βοηθήσουν…
»Ήρθε και στην ελληνική αγορά το μικρότερο και πιο οικολογικό μοντέλο στην ιστορία της Land Rover, το Evoque, με τιμή που ξεκινά από τα 48.950 ευρώ. Το Evoque διατίθεται με τρίθυρο (Coupι) και πεντάθυρο αμάξωμα, ενώ προσφέρει την επιλογή συστήματος τετρακίνησης ή μόνο κίνησης στους δύο τροχούς.
»Δεν… πρόλαβε να αποκαλύψει την 4C η Alfa Romeo και ετοιμάζει νέα έκπληξη: Την κάμπριο έκδοσή της.
»Με τιμές που ξεκινούν από τα 21.480 ευρώ, διαθέσιμο στην ελληνική αγορά είναι το νέο πολυχρηστικό μοντέλο της Chevrolet, το Orlando. Το μήκος του μεσαίου MPV φθάνει τα 4,652 μέτρα, με το χώρο αποσκευών να κυμαίνεται από 454 έως 727 λίτρα, ανάλογα με τη διάταξη των καθισμάτων. »Την τελευταία στιγμή, λόγω του σεισμού που έπληξε την Ιαπωνία, ακύρωσε την παρουσία του στο εορταστικό δείπνο της Nissan και της Νικ. Ι. Θεοχαράκης για τα 50 χρόνια συνεργασίας τους, ο διευθύνων σύμβουλος της Nissan Motor Co., Carlos Ghosn. Το δείπνο έγινε στο Μέγαρο Μουσικής και έλειπαν από εκεί τα τιμώμενα πρόσωπα: Οι χιλιάδες πελάτες που έχουν το μεγάλο μερίδιο της ευθύνης, γι’ αυτή την 50ετή πορεία…