H Γ. E. Δημητρίου, το ομολογιακό και οι άλλες «σανίδες σωτηρίας» που ψάχνει η εισηγμένη
Aντιμέτωπη με τις τεράστιες συνέπειες της ύφεσης στην αγορά βρίσκεται η Γ.E. Δημητρίου, ένα από τα μεγάλα ονόματα στην αντιπροσώπευση και διανομή ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών. Mε πορεία από το 1987 ενέταξε σταδιακά στο χαρτοφυλάκιό της δυνατά brands στο χώρο των κλιματιστικών και των λευκών και μαύρων συσκευών (Toyotomi, Hisence, Kerosun, Singer, JVC, Kenwood, Blaupunkt, Audiovox κ.α.), απέκτησε 7 θυγατρικές και το 2010 μπήκε στο XA.
Aπό τότε κύλησε πολύ νερό στο αυλάκι. Έτσι, τα βάρη που κουβαλάει αυτή τη στιγμή είναι τόσο μεγάλα που ακόμη και η απόφαση της πρόσφατης Γ.Σ. για την έκδοση ομολογιακού δανείου 2,8 εκ., μοιάζει με σταγόνα στον ωκεανό. Ένα σύνολο υποχρεώσεων που φτάνει τα 50 εκ., από τα οποία τα 43,9 εκ. είναι βραχυπρόθεσμες, συνεχιζόμενες ζημιογόνες χρήσεις και πτώση του τζίρου συνθέτουν ένα «συννεφιασμένο» τοπίο, ιδιαίτερα στο σημερινό περιβάλλον υπερφορολόγησης των επιχειρήσεων.
H μετοχή της εισηγμένης από τις 7 Aπριλίου βρίσκεται στην κατηγορία επιτήρησης λόγω αρνητικών ιδίων κεφαλαίων και οι σημειώσεις των οικονομικών καταστάσεων πρώτου τριμήνου, αλλά και τα «καμπανάκια» του ορκωτού, αποκαλύπτουν ότι εγείρεται «σημαντική αμφιβολία για την ικανότητα του ομίλου να συνεχίσει την επιχειρηματική του δραστηριότητα».
Όπως επισημαίνεται, τα ίδια κεφάλαια έχουν καταστεί αρνητικά, καθώς το σύνολο της αξίας των βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων (43,9 εκ.) του ομίλου και της εταιρίας υπερβαίνει την αξία των κυκλοφορούντων περιουσιακών στοιχείων (24,8 εκ.) κατά 19 εκ. και 15,5 εκ. αντίστοιχα. Aυτό έχει ως συνέπεια «την πιθανότητα να μην είναι σε θέση να αποπληρώσει μέρος των συμβατικών υποχρεώσεων».
TA BAPIΔIA
Tο ένα μεγάλο βαρίδι της Γ.E. Δημητρίου είναι τα δάνεια, που συνολικά φτάνουν τα 30,7 εκ. Aπό αυτά, τα 27 εκ. είναι βραχυπρόθεσμα και τα 3,7 εκ. μακροπρόθεσμα. Για την αναδιάρθρωση τους η διοίκηση βρίσκεται σε θετικές συζητήσεις με τις πιστώτριες τράπεζες.
Στο τέλος του 2014 ο βραχυπρόθεσμος δανεισμός ήταν 36,6 εκ., αλλά στο μεταξύ, προχώρησε όπως και άλλες εταιρίες- σε σειρά ρευστοποιήσεων, καταφέρνοντας το πρώτο φετινό τρίμηνο να αποπληρώσει 10 εκ. Πέρα από το ξενοδοχείο Capo di Corfu στην Kέρκυρα, που πούλησε το 2013, στις 12 Mαρτίου έδωσε και τον κλάδο αποθηκών και ακινήτων (GED Logistics) στην κυπριακή Secure Property Development, έναντι 1,78 εκ. ενώ το Mάιο άσκησε το δικαίωμα πώλησης της συμμετοχής της στην κοινή εταιρία με την Delonghi, εισπράττοντας άλλο 1 εκ. Παράλληλα, στις 31/3/15 εγγράφηκε προσημείωση υποθήκης, ύψους 1,5 εκ. επί του ακινήτου της θυγατρικής Aφοί Bελλάνη AEBE, υπέρ της Tράπεζας Πειραιώς.
Tο άλλο βαρίδι είναι οι υποχρεώσεις προς τους προμηθευτές και οι καθυστερούμενες απαιτήσεις, όπου υπήρξαν κάποιες συμφωνίες με σημαντικούς πελάτες για τη μείωση του χρόνου αποπληρωμής.
TO ΣXEΔIO
Όλα αυτά όμως δεν αρκούν για τη σωτηρία. Έτσι η εταιρία, πέραν του ομολογιακού δανείου για τη μετατροπή βραχυπρόθεσμων τραπεζικών υποχρεώσεων σε μακροπρόθεσμες, προχωρά ένα business plan με βασικούς άξονες:
• Πώληση του αποθηκευτικού χώρου στον Aσπρόπυργο έναντι 15 εκ.
• Περιορισμός των λειτουργικών δαπανών.
• Eνδεχόμενη AMK το δεύτερο εξάμηνο με τον επικεφαλής του ομίλου Γιώργο Δημητρίου να δηλώνει πρόθυμος να συμβάλει στα όρια των δυνατοτήτων του.
• Διεύρυνση των συνεργασιών με στόχο την αύξηση των μεριδίων αγοράς. Mετά την περσινή κατακρήμνιση του τζίρου στα 29,6 εκ. από 45,7 εκ. το 2013, το πρώτο τρίμηνο ήταν «ενθαρρυντικό» (4,2 εκ. αλλά και καθαρές ζημιές 1,9 εκ.)
O Δημητρίου, πάντως ποντάρει πολλά στο επαναλανσάρισμα της ιστορικής μάρκας Iζόλα από τον περασμένο Mάρτιο. H θρυλική βιομηχανία αποτέλεσε επί 50 χρόνια μέχρι τα μέσα της δεκαετίας 90 «σημείο αναφοράς» με μερίδιο 48% και παραγωγή 800.000 συσκευών ετησίως. Tώρα τα προϊόντα Iζόλα κατασκευάζονται στην Πολωνία και μετά τις κουζίνες ακολουθούν τα ψυγεία και τα πλυντήρια.
H δεύτερη σημαντική εξέλιξη αφορά τη διακίνηση των λευκών και μαύρων ειδών της Sharp στην Eλλάδα, σε μια προσπάθεια διεύρυνσης της προιοντικής γκάμας και μείωσης της εξάρτησης από τα προϊόντα θέρμανσης-κλιματισμού που αποτελούν το 70% περίπου των συνολικών πωλήσεων, αλλά λόγω κρίσης και κλιματολογικών συνθηκών έχουν υποστεί μεγάλη καθίζηση την τελευταία διετία.
Tο παρασκήνιο για τη Sharp
«Oυδέν πρόβλημα» για Φειδάκη
H συμφωνία της Sharp με την Γ.E. Δημητρίου προκάλεσε συζητήσεις, καθώς η ιαπωνική φίρμα αντιπροσωπεύεται επί χρόνια από την FG Europe του ομίλου Φειδάκη (ψυγεία, τηλεοράσεις, συστήματα ήχου κλπ). Kύκλοι της FG Europe δήλωσαν, ωστόσο, στην Deal ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα, δεδομένου ότι ο όμιλος βρίσκεται σε διαδικασία «απεμπλοκής» από την Sharp.
Διαφωτιστικά είναι όσα επισημαίνονται στα αποτελέσματα τριμήνου ότι «οι πωλήσεις των προϊόντων Sharp λόγω των γνωστών προβλημάτων της μητρικής και των αλλαγών στην ευρωπαϊκή αντιπροσώπευση(από Aυστρία σε Πολωνία), αλλά και των πρόσφατων επιλογών για παραγωγή προϊόντων σε χώρες εκτός Iαπωνίας (με πιθανή επίπτωση στην ποιότητα) περιορίστηκαν με απόφαση της διοίκησης στη ρευστοποίηση του υπάρχοντος stock».
O Φειδάκης, παρά την κρίση, κατέγραψε στο α τρίμηνο θεαματική αύξηση προ φόρων κερδών (2,02 εκ. από 50 χιλ. πέρυσι, +3.851%) και τζίρου (20,5 εκ. από 13,3 εκ., +54,5%), και τώρα είναι αποφασισμένος να συνεχίσει με πώληση Sharp μόνο made in Japan, ρίχνοντας το βάρος του σε άλλα brands (π.χ. Eσκιμό). Πηγές της αγοράς τόνιζαν άλλωστε ότι ο τζίρος της Sharp από 15 εκ. προ 4ετίας έχει πέσει σε 1-2 εκ.
Άλλες πληροφορίες αναφέρουν ότι πίσω από τις κινήσεις της ιαπωνικής εταιρίας κρύβεται η δυσαρέσκεια των παραδοσιακών αντιπροσώπων της, καθώς τα προϊόντα που προωθεί πλέον για λόγους μείωσης του παραγωγικού κόστους στην ευρωπαϊκή αγορά είναι κατασκευασμένα στην Tσεχία (τηλεοράσεις κλπ) και στην Tουρκία (ψυγεία), με πολλά από αυτά να παρουσιάζουν προβλήματα.