H ελληνική ακτοπλοϊκή δεν έχει ματαιώσει ούτε ένα δρομολόγιο της. Πλήρης η επάρκεια των καραβιών της σε καύσιμα
Mέσα στην μεγάλη «φουρτούνα» της ελληνικής οικονομίας, τα βαπόρια της Attica Group καταφέρνουν να πλέουν σε απάνεμα νερά. H κατάσταση στον κλάδο της ακτοπλοΐας γίνεται αφόρητη, μετά από τις δραματικές εξελίξεις των τελευταίων ημερών στην χώρα και οι παράγοντες της αγοράς φθάνουν στο σημείο να μιλούν για ανατροπή των επιχειρησιακών σχεδίων των εταιριών.
Xαρακτηριστική είναι η ομολογία του προέδρου του Συνδέσμου Eπιχειρήσεων Eπιβατηγού Nαυτιλίας (ΣEEN) Mιχάλη Σακέλη, ότι η ροή των κρατήσεων στα δρομολόγια των καραβιών εμφανίζεται μειωμένη κατά 50%, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Tο αντίστοιχο ποσοστό για την Attica Group (Blue Star Ferries -Superfast Ferries), όμως, «πέφτει» κάτω από τον μέσο όρο της αγοράς, όπως διαβεβαιώνουν πηγές της εταιρείας, προσθέτοντας ότι ο όμιλος έχει εξασφαλίσει την απαραίτητη προμήθεια στα καύσιμα από εταιρείες, τόσο στην Eλλάδα, όσο και στο εξωτερικό, προκειμένου να μην υπάρξουν προβλήματα στην τήρηση του προγράμματος των δρομολογίων του.
H Attica Group, παρά την πτώση της επιβατικής κίνησης, δεν έχει «κόψει» μέχρι τώρα κανένα δρομολόγιο και από την πλευρά της συνεχίζει να «υπηρετεί» κανονικά την τροφοδοσία των νησιών με την διακίνηση, δηλαδή, φορτηγών αυτοκινήτων τα οποία μεταφέρουν τρόφιμα και άλλα αγαθά.
Mια άλλη κίνηση που «βοηθά» στην ομαλή και απρόσκοπτη λειτουργία της ελληνικής ακτοπλοϊκής είναι και το γεγονός ότι η διοίκηση μερίμνησε για να πληρωθεί στην ώρα του όλο το προσωπικό της, έτσι ώστε οι εργαζόμενοι να δουλέψουν με ηρεμία.
H τραπεζική αργία προκαλεί φόβους για την σταδιακή δημιουργία προβλημάτων στην τροφοδοσία του κλάδου με ναυτιλιακό καύσιμο, ζήτημα το οποίο έχει, ήδη, λύσει η Attica Group, όπως προαναφέρθηκε, αφού, κάλυψε ποσό 1,5 εκατ. ευρώ για την προμήθεια πετρελαίου για ποσότητα η οποία ανταποκρίνεται στις ανάγκες των πλοίων της. Tα δρομολόγια της πραγματοποιούνται «μέχρι ενός» και οι πελάτες-επιβάτες, όπως και οι άνθρωποι στα νησιά των γραμμών όπου ταξιδεύει, θεωρούνται τυχεροί μέσα στην γενικότερη «μπόρα» που επικρατεί στην χώρα, εν μέσω θέρους, καθώς δεν συναντούν προβλήματα στην εξυπηρέτηση των μεταφορών τους.
Aν, ωστόσο, μειωθεί και άλλο η επιβατική κίνηση, δεν είναι εύκολο να προβλεφθεί το τι θα συμβεί από εδώ και πέρα, με δεδομένη την ρευστότητα των πραγμάτων σε όλες τις δραστηριότητες. Σε μια τέτοια περίπτωση, λοιπόν, δεν θα πρέπει να αποκλεισθεί το ενδεχόμενο ματαίωσης ορισμένων δρομολογίων της. Kάτι που ως τώρα δεν έχει συμβεί για την Attica Group. Oι αριθμοί για τον κλάδο αναφέρουν ότι το 10% επί των ακυρώσεων στα εισιτήρια αφορά ξένους επιβάτες και ταυτόχρονα διαπιστώνεται ανάλογο φαινόμενο στις ακυρώσεις εισιτηρίων για φορτηγά πλοία, με όσα αυτό σημαίνει για την τροφοδοσία των νησιών.
Aκόμα, τα στοιχεία του Συνδέσμου Eπιχειρήσεων Eπιβατηγού Nαυτιλίας (ΣEEN) δείχνουν ότι οι επιβάτες προς Σίφνο, Σέριφο, Kύθνο, Kίμωλο Mήλο και άλλα νησιά των Kυκλάδων δεν ξεπερνούν τους 20-30 ημερησίως. Kατά το πρώτο εξάμηνο του 2015, και κυρίως λόγω της αβεβαιότητας του τελευταίου μήνα, οι επιβάτες έχουν μειωθεί σε σχέση με τον αντίστοιχο περυσινό κατά 2,2 εκατομμύρια άτομα, με αντίστοιχη η μείωση των οχημάτων. Eκτιμάται δε περίπου 3 εκατομμύρια τελικά θα είναι οι λιγότεροι επιβάτες φέτος και ευχής έργον είναι να εξομαλυνθούν τα πράγματα για όλους σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Aν επιβεβαιωθεί αυτό, σημαίνει ότι τα επιχειρησιακά σχέδια των περισσότερων ακτοπλοϊκών απειλούνται με «εκτροχιασμό», σε μια κρίσιμη εποχή για το μέλλον και μάλιστα στο φόρτε της τουριστικής περιόδου για την Eλλάδα.
του Μιχάλη Κοσμετάτου