Κόντρα στο ρεύμα που θέλει τους ξενοδόχους να «κλαίνε» για τα… σπασμένα της προηγούμενης κακής τουριστικής περιόδου, ορισμένοι πιο τολμηροί επιλέγουν τις νέες επενδύσεις, καθώς η οικονομική κρίση «γεννά» ταυτόχρονα και ευκαιρίες.
Ένας από αυτούς και ο Δάκης Ιωάννου, ο μεγαλομέτοχος της J&P Άβαξ, ο οποίος μπορεί να μην διανύει την καλύτερη φάση στον κλάδο των κατασκευών, αφού η ανομβρία νέων δημόσιων και ιδιωτικών έργων έχει επηρεάσει και τα μεγέθη του δικού του ομίλου, όμως, ο Κύπριος επιχειρηματίας δηλώνει «παρών» στις τουριστικές επενδύσεις.
Τα «χαμόγελα» επέστρεψαν στα πρόσωπα των ξενοδόχων μετά και την απόφαση της κυβέρνησης να μειώσει τον ΦΠΑ στο 6, 5%. Έτσι, ο Δάκης Ιωάννου, ο οποίος ανέκαθεν είχε ως φιλοσοφία του το ότι ο ελληνικός τουρισμός «ποτέ δεν θα πεθάνει, γιατί είναι η ατμομηχανή της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας», σκέφτηκε ότι τώρα είναι η κατάλληλη χρονική στιγμή για επενδύσεις.
Έχοντας στο χαρτοφυλάκιο του ομίλου «Yes Hotels & Restaurants» 3 ξενοδοχεία- μπουτίκ στην Κηφισιά και το Κεφαλάρι και ένα στο Κολωνάκι, αλλά και με ναυαρχίδα του το Athenaum Intercontinental, ετοιμάζεται για την επαναλειτουργία του πρώην Olympic Palace στην οδό Φιλελλήνων υπό τη νέα ιδιοκτησία της εταιρείας «Yes» με την επωνυμία New Hotel.
Πρόκειται για ένα από τα ιστορικότερα ξενοδοχεία της Αττικής στην περιοχή της Πλάκας, όπου στο παρελθόν φιλοξενήθηκαν πολλά ηχηρά ονόματα της επιχειρηματικής, καλλιτεχνικής και πολιτικής ζωής. Το Olympic Palace το αγόρασε ο Δάκης Ιωάννου πριν από τρία χρόνια περίπου, όταν επικρατούσε επενδυτικός «οργασμός» στον τουριστικό κλάδο. Όμως, η οικονομική κρίση τον πρόλαβε και συνεχώς ανέβαλε την εκ βάθρων ανακαίνισή του, που θα του δώσει μια νέα ταυτότητα.
Τώρα έφτασε η κατάλληλη στιγμή και η ριζική ανακαίνιση του 5 αστέρων ξενοδοχείου, δυναμικότητας 160 κλινών έχει ήδη ξεκινήσει και το κόστος της θα αγγίξει τα 25 εκατ. ευρώ. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν πως ίσως η κίνησή του αυτή ενέχει και κάποιο ρίσκο, καθώς από τότε που ξέσπασε η οικονομική και κατ’ επέκταση τουριστική κρίση η κίνηση στις ξενοδοχειακές μονάδες της Αττικής είναι πολύ περιορισμένη, σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτει η Ένωση Ξενοδόχων Αττικής, που σε ορισμένες περιπτώσεις φτάνει ακόμη και το 20% η μείωση. Αυτό σημαίνει πως μπορεί να μην κάνει απόσβεση του κόστους της επένδυσης.
Το Intercontinental
Τα μεγάλα ξενοδοχειακά συγκροτήματα της Αττικής, τα οποία «κουβαλούν» την ιστορία πολιτικών ηγετών και ισχυρών επιχειρηματιών που έχουν φιλοξενήσει κατά καιρούς από το εγχώριο και διεθνές jet set, εδώ και δύο χρόνια προσπαθούν με δελεαστικά πακέτα να προσελκύσουν νέους τουρίστες και επισκέπτες. Υποχρεώνονται μάλιστα να λαμβάνουν δάνεια από τις τράπεζες, ώστε να ανταποκρίνονται στις οικονομικές τους υποχρεώσεις, τόσο ως προς τους προμηθευτές τους και τους συνεργάτες τους, όσο και ως προς τους υπαλλήλους που απασχολούν.
Ακόμη και το επιβλητικό Intercontinental στη λεωφόρο Συγγρού, το οποίο ανήκει στον όμιλο Ιωάννου, είδε στο τέλος του 2009 τον κύκλο εργασιών του να υφίσταται κάμψη της τάξεως του 34, 1%, ανερχόμενος στα 25, 1 εκατ. ευρώ. Μια απλή ματιά στις οικονομικές λογιστικές καταστάσεις του 2008 είναι αρκετή για να κατανοήσει κανείς πως και αυτό επηρεάστηκε από την κρίση. Τότε ο κύκλος εργασιών του ανερχόταν στα 33, 7 εκατ. ευρώ, ενώ σημαντικά αυξημένος πέρυσι ήταν και ο δανεισμός του, ο οποίος έφτασε στα 17 εκατ. ευρώ από 6, 2 εκατ. ευρώ έναν χρόνο πριν.
«Μπουτίκ»
Στόχος του Δάκη Ιωάννου είναι η αγορά και η δημιουργία ξενοδοχείων πόλης, προσδοκώντας να επωφεληθεί από την τάση που διαμορφώνεται στην Ευρώπη για σύντομες αποδράσεις στις πρωτεύουσες της Γηραιάς Ηπείρου.
Γι’ αυτόν τον λόγο, έχοντας χτίσει μονάδες στα Βόρεια Προάστια, ήθελε να επεκτείνει την παρουσία του και στο Κολωνάκι, όπου ήδη διατηρεί το «Periscope», ενώ πριν από μια διετία αγόρασε την έκταση που διατηρούσε η Unisystems για να δημιουργήσει ένα ακόμη ξενοδοχείο- μπουτίκ. Μόνο που και σε αυτή την περίπτωση τον πρόλαβε το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης και μετέθεσε τα σχέδιά του γι’ αργότερα.
Οι διαμαρτυρίες για το Semiramis
Το Semiramis είναι ξενοδοχείο- σήμα κατατεθέν για το Κεφαλάρι. Πριν το αγοράσει ο Δάκης Ιωάννου ήταν ένα παραδοσιακό ξενοδοχείο. Όμως, ο κατασκευαστής στα ακίνητα, όπου επενδύει, θέλει να βάζει και μια πινελιά «εκκεντρικότητας», αφού ως ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες συλλέκτες έργων τέχνης, του αρέσει το εκλεπτυσμένο και συνάμα εξεζητημένο.
Στην ανακαίνιση λοιπόν, που έκανε στο ξενοδοχείο πρόσθεσε τόσο χρώμα που οι Κηφισιώτες, επί χρόνια κάτοικοι της περιοχής, έπεσαν… από τα σύννεφα. Οι διαμαρτυρίες ήταν έντονες, καθώς οι πιο συντηρητικοί υποστήριζαν πως δεν προσιδιάζει το στυλ του με την αρχιτεκτονική και την γενικότερη αισθητική της περιοχής και μάλιστα το θέμα είχε φτάσει μέχρι και το Δημοτικό Συμβούλιο. Εκεί πολλοί κάτοικοι ζήτησαν να μάθουν πως του δόθηκαν οι σχετικές άδειες για να προβεί στις εν λόγω παρεμβάσεις, αλλά τελικά το αίτημά τους απορρίφθηκε.
Και αν τις διαμαρτυρίες τις ξεπέρασε, η κρίση άφησε το αποτύπωμά της και στο συγκεκριμένο ξενοδοχείο, καθώς ο κύκλος εργασιών, σύμφωνα με πηγές του ομίλου «Yes» ήταν μειωμένος φέτος σε σχέση με άλλες χρονιές.
Της Εύης Κατσώλη