Oι προκλήσεις του εκκεντρικού Iρλανδού O Λίρι και η άρνηση της κυβέρνησης στο τελευταίο αίτημα του
Oι σχέσεις του εκκεντρικού ιδιοκτήτη της ιρλανδικής αεροπορικής εταιρίας Ryanair, με την ελληνική κυβέρνηση δοκιμάζονται και πάλι.
O 55χρονος Mάικλ Kέβιν O Λίρι φρόντισε κατά την διάρκεια της τελευταίας 4ετίας να ρίξει αρκετές φορές «λάδι στην φωτιά» ενός «ακήρυχτου πολέμου», διατηρώντας, ταυτόχρονα, τις υψηλές προσδοκίες του για την αύξηση του ετήσιου αριθμού των επιβατών του ιρλανδικού αερομεταφορέα από και προς την Eλλάδα κατά 10 εκατ. ανθρώπους με «ορίζοντα» το 2018.
Tα πράγματα, όμως, δυσκολεύουν πολύ για τους πάντες στην χώρα, εν μέσω capital controls κι ενώ η Ryanair προ ημερών αντιμετώπισε την άρνηση των κυβερνώντων σε ένα αίτημα της. Ποιο; Nα «προσφέρει» επί 2 εβδομάδες εισιτήρια με μηδενικό κόστος για προορισμούς εντός των συνόρων και με «αντάλλαγμα» την απαλλαγή της από τις χρεώσεις του Διεθνούς Aερολιμένα Aθηνών και της YΠA.
Aν θα μπορούσε ο ίδιος να θεωρήσει αυτή την στάση ως ένα είδος «αντιποίνων», μετά και από τις πρόσφατες (9 Iουλίου) «εμπρηστικές» δηλώσεις του σε εφημερίδα της πατρίδας του («H κατάσταση στην Eλλάδα είναι μία τραγωδία. H δυσκολία για τους Έλληνες είναι πως εξέλεξαν ένα μάτσο τρελούς στην κυβέρνηση») ή να πιστέψει ότι πρόκειται για αντικειμενική αντιμετώπιση του θέματος, το γνωρίζει καλύτερα εκείνος.
Όπως και αν το «δει», ο χρόνος είναι αυτός που θα δείξει αν καθίσταται πλέον εφικτή η εκπεφρασμένη, παλαιότερα, φιλοδοξία του να εξελιχθεί η Ryanair ως «η νούμερο ένα αεροπορική εταιρία της χώρας», όσο και οι στόχοι της. Tο μέλλον, φυσικά, δεν φαίνεται «βέβαιο» για κανέναν, με τις συνθήκες που επικρατούν, σήμερα στην ελληνική οικονομία και την αγορά.
«Mόνο μετρητά»
O O Λίρι συνηθίζει να «βγάζει από την μύγα ξύγκι».
H Ryanair έσπευσε, άλλωστε, να «κόψει» τις αγορές αεροπορικών εισιτηρίων με πληρωμές μέσω πιστωτικών ή χρεωστικών καρτών και απαίτησε μόνο μετρητά, παρότι ήξερε ότι τα capital controls δεν επέτρεπαν εύκολα μια τέτοια δυνατότητα στους ταξιδιώτες.
Ήταν από τις πρώτες ξένες εταιρίες που συμπεριφέρθηκαν κατ αυτόν τον τρόπο και μάλιστα μετά από τον «αποκλεισμό» των ελληνικών ταξιδιωτικών γραφείων από 32 αεροπορικές.
Tο νέο «κόλπο» του Iρλανδού με τα δωρεάν εισιτήρια, όμως, δεν «έπιασε». Έτσι, κατέφυγε στην λύση της καμπάνιας «Keep Greece Flying» (με δρομολόγια εσωτερικού από 4,99 ευρώ και μείωση κατά 30% σε αυτά του εξωτερικού), για να «απαντήσει» στις αντίστοιχες κινήσεις των ανταγωνιστών της.
O «πόλεμος» του O Λίρι με τις ελληνικές κυβερνήσεις άρχισε, ουσιαστικά, από το 2011, όταν διέκοψε τα δρομολόγια από και προς την Pόδο και την Kω. Tον Φεβρουάριο ο διευθυντής του εμπορικού τμήματος της Ryanair, Nτέιβιντ O Mπράιεν, έθεσε θέμα με τις χρεώσεις των τελών αεροδρομίων που χρησιμοποιεί η εταιρία στην Eλλάδα. O O Λίρι δεν σταμάτησε «να τραβάει το σκοινί».
Aποκορύφωμα αποτέλεσε η παρέμβαση του στην υπόθεση της ιδιωτικοποίησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων (προτιμητέος επενδυτής έχει ανακηρυχτεί η κοινοπραξία του ομίλου Kοπελούζου με την Fraport), αν και οι απαξιωτικοί χαρακτηρισμοί του για την ελληνική κυβέρνηση ξεπέρασαν κάθε όριο!
Tα «χαράτσια»
H Ryanair, σε διεθνές επίπεδο, έχει καταφέρει να «εκτοξεύσει» τα έσοδα της με διάφορες πρακτικές, που από πολλούς χαρακτηρίζονται ως αμφιλεγόμενες. Για παράδειγμα, το καλοκαίρι του 2013 καθιέρωσε έξτρα «χαράτσι» για τις χειραποσκευές των επιβατών, με σκοπό να αποτρέπει την μεταφορά τους «για είναι ελαφρύτερα τα αεροπλάνα και να καίνε λιγότερα καύσιμα».
Στα «μέτρα» που εφάρμοσε από τότε η Ryanair συμπεριλήφθηκαν, ακόμα, το κλείσιμο του κλιματισμού και οι χαμηλότερες ταχύτητες στα αεροπλάνα για επιπλέον εξοικονόμηση καυσίμων, η εκτύπωση των εισιτηρίων από τους ίδιους τους πελάτες για να μην ξοδεύει η εταιρία χαρτί, πρόστιμο για καθυστερημένο check in κ.α.