Παρά τις… φουρτούνες διαρκείας που περνά ο κλάδος της ακτοπλοΐας, ιδιαίτερα κατά τα τελευταία χρόνια της κρίσης, φαίνεται πως ο ελληνικός εφοπλιστικός κόσμος είναι αποφασισμένος να… επιπλεύσει!
Είτε μέσω της αποπληρωμής δανείων είτε μέσω αναδιάρθρωσής τους, οι δανειακές υποχρεώσεις σημειώνουν μείωση -κάτι που σαφώς αναπτερώνει τις ελπίδες για ανάκαμψη.
Παρ’ όλ’ αυτά, οι δυσκολίες για την ελληνική ακτοπολΐα παραμένουν σε βαθμό σημαντικό.
Ο κεφαλαιακός έλεγχος που επιβλήθηκε στις τράπεζες έχει επιφέρει μείωση του μεταφορικού έργου, αφού κυρίως οι Έλληνες αποφεύγουν να ταξιδέψουν, και η αύξηση του ΦΠΑ στα εισιτήρια χειροτέρεψε ακόμη περισσσότερο την γενική εικόνα.
Παρ’ όλα αυτά οι εταιρείες δίνουν αγώνα να ισορροπήσουν. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η αναδιάρθρωση των δανείων τους που έγινε πριν την κρίση του Ιουλίου.
Σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας οικονομικών συμβούλων XRTC που δημοσιεύθηκε σήμερα οι δανειακές υποχρεώσεις μειώθηκαν κατά 2.7% σε σχέση με το 2013.
Το σύνολο των εταιρειών ΑΝΕΚ, Minoan, Attica, NEL και HSW, έχει προβεί σε αναταξινόμηση των Μακροπρόθεσμων δανείων σε Βραχυπρόθεσμες τραπεζικές υποχρεώσεις, σύμφωνα με την παράγραφο 74 του ΔΛΠ 1.
Το 2014 το σύνολο των δανείων των εταιρειών βρέθηκε κάτω από 1δισ. ευρώ, εξαιτίας:
– Της αποπληρωμής των δανείων
– Αναδιάρθρωσης των δανείων
– Της πώλησης πλοίων που βοήθησαν στη μείωση των δανείων λόγω προπληρωμών
«Ενδεικτικό είναι ότι κατά την εξεταζόμενη περίοδο 2009-2014 τα τραπεζικά δάνεια στο σύνολο των εταιριών μειώθηκαν 21,7% περίπου, όμως αν προσθέσουμε τη ρύθμιση των δανείων της NEL LINES το ποσοστό αυτό γίνεται 13% για τα 6 αυτά έτη.
Εξετάζοντας επιμέρους τις πέντε εταιρίες η MINOAN LINES παρουσίασε μικρή μείωση των συνολικών δανειακών της υποχρεώσεων κατά 2,2% όπως και η ATTICA GROUP παρουσίασε μείωση της τάξης του 2,7%.
Τόσο η ANEK LINES όσο και η HELLENIC SEAWAYS μείωσαν το δανεισμό τους κατά 4,1% και 1,2% αντίστοιχα. Η NEL LINES από την άλλη αύξησε οριακά το δανεισμό της κατά 3% σχεδόν. ATTICA GROUP και ΑΝΕΚ LINES να έχουν το μεγαλύτερο δανεισμό» επισημαίνεται στην έκθεση:
«Είναι γεγονός ότι η μεγαλύτερη δανείστρια τράπεζα της Ελληνικής ακτοπλοΐας, η Τράπεζα Πειραιώς- υπολογίζεται ότι κατέχει περίπου το 50% του συνόλου των δανείων- έχει προβεί σε κινήσεις αναδιοργάνωσης στην HSW και στην ANEK LINES τόσο σε επιχειρησιακό όσο και σε διαχειριστικό επίπεδο, γεγονός που διαφαίνεται ότι έχει θετικό αντίκτυπο στη λειτουργία των εν λόγω εταιριών αλλά και που συμπαρασύρουν τις υπόλοιπες εταιρίες του κλάδου να δρομολογήσουν ανάλογες αναδιαρθρώσεις».