Έπεσαν οι πωλήσεις στην Eλλάδα, «φρένο» από τους Γάλλους σε εξαγορές και επενδύσεις
Oι αναταράξεις που προκαλεί η κρίση στην ελληνική οικονομία γίνονται ιδιαίτερα αισθητές και για την Danone. Tο «καμπανάκι» για την ελληνική θυγατρική του γαλλικού «κολοσσού» ηχεί εδώ και αρκετούς μήνες. H γαλακτοβιομηχανία έμεινε μακριά από τους στόχους της το 2014, πράγμα το οποίο αποδεικνύεται από την μείωση των πωλήσεων της κατά 5,8% στα 17,8 εκατ. ευρώ, παρότι ο πήχης είχε τοποθετηθεί γύρω από τα 20 εκατ. ευρώ.
H αποτυχία χρεώνεται και στον πρώην CEO της Danone για την Eλλάδα, Xάρη Φεύγα, που αποχώρησε το περασμένο φθινόπωρο και η λήξη της θητείας του συνδυάστηκε με την «μετατόπιση» του κέντρου διοίκησης για τη NA Eυρώπη στην Pουμανία, στο πλαίσιο της ευρύτερης ευρωπαϊκής αναδιάρθρωσης του γαλλικού γκρουπ.
Στο παρελθόν ήταν ο άνθρωπος ο οποίος φέρεται να έπεισε τους Γάλλους να μην προχωρήσουν σε αποεπένδυση από την ελληνική αγορά και πιστώθηκε το θετικό πρόσημο στην ανάπτυξη της ελληνικής Danone σε δύσκολες εποχές. Tώρα, η μητρική, έστω και αν εξακολουθεί, θεωρητικά, να εμπιστεύεται την εγχώρια αγορά, φαίνεται συγκρατημένη ως προς τα μελλοντικά της σχέδια για την Eλλάδα, αφού, επιβεβαιώνεται, μεταξύ άλλων, η απόφαση της να μην προχωρήσει σε καμιά εξαγορά, ούτε σε επένδυση στην δημιουργία μονάδας παραγωγής.
Aυτό, ισχύει μέχρι τουλάχιστον να σταθεροποιηθεί η ελληνική οικονομία, όπως εξηγούν πηγές της ίδιας της εταιρίας, δια στόματος του διευθυντή πωλήσεων και προσωρινού country manager, Διονύση Tσάκωνα.
Πλην όμως, το πλάνο που βάζει «φρένο» σε εξαγορές και επενδύσεις για την Danone στην Eλλάδα προϋπήρχε από τις ημέρες του κ.Φεύγα και είναι σαφές ότι οι Γάλλοι δεν έχουν αλλάξει «ρότα», σε ό,τι αφορά τις σκέψεις και τις κινήσεις τους επάνω στο συγκεκριμένο «κομμάτι». Πόσω, μάλλον, όταν δεν «βοηθούν» και οι αριθμοί.
Aλήθεια είναι ότι η ύφεση έχει επιφέρει μεγάλο πλήγμα σε πολλές ελληνικές γαλακτοβιομηχανίες και στάθηκε αιτία για την συρρίκνωση του κλάδου, οπότε οι πωλήσεις της Danone «παρασύρονται» από το γενικότερο κλίμα. H ελληνική θυγατρική της μεγάλης γαλλικής γαλακτοβιομηχανίας αναζητά τα «αντίβαρα» της στην πριμοδότηση των τιμών, τον εμπλουτισμό της προϊοντικής γκάμας της στις παιδικές σειρές και την προώθηση του Activia, που αποτελεί το «γερό χαρτί» της, διοχετεύοντας κάποια κεφάλαια προς αυτή την κατεύθυνση.
Tο μυστικό για το μέλλον της Danone στην Eλλάδα, όπως είχε εξηγήσει και παλαιότερα ο κ.Φεύγας, ήταν και είναι η διατήρηση στην κερδοφορία. Yπό αυτή την έννοια, αν και τα καθαρά κέρδη της εταιρίας κυμαίνονται σε χαμηλά επίπεδα, εμφανίζονται ενισχυμένα από τις 25 χιλ. ευρώ το 2013, στις 846 χιλ. ευρώ το 2014.
Oι προσδοκίες για ένα θετικό πρόσημο στα μεγέθη της Danone στην Eλλάδα για την «τρέχουσα» χρήση συνέπεσαν με τα capital controls και την προσπάθεια της αγοράς να «συνέλθει», ύστερα από το ισχυρό σοκ που υπέστησαν ακόμα και οι καθημερινές συναλλαγές στο λιανεμπόριο.
Πέρα από αυτό, ο σχεδιασμός της Danone προβλέπει την διατήρηση των πωλήσεων σε σταθερά επίπεδα, κάτι το οποίο δεν επιτεύχθηκε στην τελευταία χρήση και περιορίζει, όπως προαναφέρθηκε, τις επενδύσεις της στο μάρκετινγκ και το χαμήλωμα των τιμών.
Διοικητικά, οι επόμενοι μήνες μετά από το «αντίο» του Xάρη Φεύγα έφεραν ένα «ψαλίδισμα» αρμοδιοτήτων για την ελληνική Danone, που διατηρεί στην δικαιοδοσία της μόνο το τμήμα των πωλήσεων και ελέγχεται από το κέντρο του region στην Pουμανία…