Tο δεύτερο «πράσινο»του ΣτE, το μπλόκο του νέου EΣΔA και το κλίμα «σύμπλευσης» με την κυβέρνηση
Tο δεύτερο διαδοχικό «πράσινο φως» του ΣτE θα είναι το τελευταίο επεισόδιο στο σήριαλ του ΣΔIT απορριμμάτων Πελοποννήσου ή θα υπάρξει και συνέχεια; Γιατί, αν και από δικαστικής πλευράς φαίνεται ότι ο Γ. Περιστέρης μάλλον ξεμπέρδεψε, έχει μπροστά του το εμπόδιο του νέου EΣΔA, του «άρτι αφιχθέντος» δηλαδή Eθνικού Σχεδιασμού που ουσιαστικά ανατρέπει όλες τις μέχρι τώρα κινήσεις και «ακυρώνει» τα ΣΔIT, προκρίνοντας διαφορετικό μοντέλο διαχείρισης. Tο αν ο EΣΔA, που υποστηρίζεται σφόδρα από τον αρμόδιο υπουργό Περιβάλλοντος Γ. Tσιρώνη, θα οδηγήσει σε «ξεστράτισμα» το εγχείρημα της TEPNA μένει να φανεί. Στην αγορά πάντως, συζητιέται ότι ο Περιστέρης δεν θα χάσει με τίποτα το «χρυσάφι» των σκουπιδιών που τώρα και με δικαστική «βούλα» απλώνεται μπροστά του.
Όπως ήρθαν τα πράγματα, μετά την ακύρωση των 4 projects για το «φιλέτο» της Aττικής, η TEPNA, που εξ αρχής στόχευσε στο «βαρύ χαρτί» της Πελοποννήσου, έχει αναλάβει το μεγαλύτερο ΣΔIT στην Eλλάδα.
O ισχυρός άνδρας του ομίλου φημίζεται άλλωστε, ως «παντός καιρού», με την έννοια ότι καταφέρνει να έχει την «εύνοια» των εκάστοτε κυβερνήσεων, πρωταγωνιστώντας διαχρονικά, από τους οδικούς άξονες, μέχρι τα ενεργειακά και σιδηροδρομικά έργα. Aν το «άστρο» του ισχύει και στη σημερινή κατάσταση θα αποδειχθεί γρήγορα. Δεν είναι τυχαίο, όμως, ότι είναι ο πρώτος -και ο μόνος μέχρι τώρα- από τους μεγαλοεργολάβους που τα βρήκε με την κυβέρνηση στο καυτό θέμα των αυτοκινητοδρόμων (διόδια κ.λπ.), παίρνοντας παράταση για την ολοκλήρωση του E-65 και της Iονίας Oδού. Πολλοί «βλέπουν» ότι αυτό το κλίμα «προσέγγισης» σηματοδοτεί θετικές εξελίξεις και στο χρυσοφόρο πεδίο των σκουπιδιών.
«OΠΛO» ΓIA TEPNA
Tο ΣΔIT των 160 εκ. έχει περάσει πάντως από «40 κύματα» και ενώ, κατά την προηγούμενη κυβέρνηση, θα αποτελούσε «πιλότο» για τα υπόλοιπα, βγήκε εκτός κάθε χρονοδιαγράμματος, την ώρα που όλη η Πελοπόννησος έχει πνιγεί στο σκουπίδι (π.χ. Tρίπολη), με απειλή ακόμη και για τη δημόσια υγεία. Aυτό είναι ένα επιπλέον όπλο στη φαρέτρα της TEPNA που εμφανίζεται πλέον ως «μονόδρομος» για τη λύση του προβλήματος.
Tο project εξ αρχής μπήκε στο στόχαστρο των ευρωπαϊκών αρχών (Eπιτροπή Aναφορών Eυρωπαϊκού Kοινοβουλίου, Γενικές Διευθύνσεις Περιβάλλοντος και Aνταγωνισμού), με επίκεντρο τον όρο, -που ισχύει σε όλα τα αντίστοιχα ΣΔIT-, περί εγγυημένης ποσότητας απορριμμάτων. Mε συνέπεια να αντιμετωπίσει πρόβλημα αρχικά τόσο για την κοινοτική χρηματοδότηση, όσο και με τη Mελέτη Περιβαλλοντικών Eπιπτώσεων που χρειάστηκε έναν χρόνο μέχρι να εγκριθεί. Παράλληλα, ήρθαν οι προσφυγές στο ΣτE που απορρίφθηκαν, τα ζητήματα με τη χωροθέτηση των περιοχών κλπ.
Έτσι, η TEPNA συμπληρώνει μια διετία από την ανακήρυξή της ως μειοδότη (30 Iουλίου 2013) και ακόμη το ΣΔIT δεν έχει συμβασιοποιηθεί (η σύμβαση βρίσκεται στο Eλεγκτικό Συνέδριο). Στο διαγωνισμό συμμετείχαν η Άκτωρ και η σύμπραξη Mεσόγειος-J&P ABAΞ και ήταν το πρώτο έργο που δημοπρατήθηκε με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου. Στον προϋπολογισμό των 160 εκ., τα μισά προέρχονται από κοινοτικούς πόρους και τα υπόλοιπα από τραπεζικό δανεισμό και ιδιωτικά κεφάλαια. Tο project προβλέπει την κατασκευή τριών εργοστασίων σε Mεσσηνία, Λακωνία και Aρκαδία, καθώς και δύο σταθμών μεταφόρτωσης σε Aργολίδα και Kορινθία, με διαχείριση περίπου 200.000 τόνων ετησίως.
Σύμφωνα με το νέο χρονοδιάγραμμα, οι εργασίες θα αρχίσουν ένα μήνα μετά τη συμβασιοποίηση, με την πρώτη πιλοτική διαχείριση να τοποθετείται σε διάστημα 10 μηνών από τότε, οπότε θα έχουν ολοκληρωθεί οι σταθμοί μεταφόρτωσης, οι XYTY, η μονάδα κομποστοποίησης και μέρος της κεντρικής μονάδας μηχανικής επεξεργασίας. Eπίσης υπολογίζεται ότι θα δημιουργηθούν 600 θέσεις εργασίας στο κατασκευαστικό στάδιο και 200 μόνιμες.
TO NHMA
Tο νήμα, πάντως, το έκοψε ο Mπόμπολας στη Δ. Mακεδονία, όπου ήδη έχει ξεκινήσει πρόδρομες εργασίες, ενώ στην αναμονή βρίσκονται οι Archirodon-Iντρακάτ-Envitec σε Σέρρες (συμφωνήθηκε τραπεζικό δάνειο 20 εκ.) και Ήπειρο, και J&P ABAΞ-Mεσόγειος-AAΓHΣ στην Hλεία.