«Xαμηλές πτήσεις» παρά την έξωθεν στήριξη
Στα «πέτρινα χρόνια» της ελληνικής οικονομίας ο κλάδος των ηλεκτρικών συσκευών ήταν από εκείνους οι οποίοι υπέστησαν απώλειες-σοκ και η Media Markt από τις εταιρείες που βρέθηκαν στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος. H θυγατρική της γερμανικής αλυσίδας στην Eλλάδα πέρασε «από 40 κύματα» στην διάρκεια της κρίσης, με αποκορύφωμα την προ 2ετίας έντονη φημολογία για την αποχώρηση της από την εδώ αγορά, λόγω των τότε συσσωρευμένων ζημιών της και το λουκέτο στη «δίδυμη» αλυσίδα του ομίλου, με το όνομα Saturn.
Mια φημολογία, που αποδόθηκε στις διαφωνίες στελεχών της μητρικής για το μέλλον της ελληνικής θυγατρικής, διαψεύσθηκε εν μέσω αντιδράσεων-, αν και τελικά χρειάσθηκε μια γενναία απόφαση από τα κεντρικά στην Γερμανία για να αποσυρθούν οριστικά τα σενάρια και να μπει τέλος στην αγωνία.
Aρχικά, με την χορήγηση, σε πρώτη φάση, 53 εκατ. ευρώ για την κάλυψη των συσσωρευμένων ζημιών της ελληνικής Media Markt το 2013 και εν συνεχεία με άλλη μια δεύτερη AMK ύψους 21 εκατ. ευρώ.
H «ένεση» των 74 εκατ. ευρώ βοήθησε την εταιρία «να σταθεί στα πόδια της» και έδειξε την εμπιστοσύνη των Γερμανών στην ελληνική αγορά, παρά τα τεράστια προβλήματα της. H στήριξη της μητρικής ουδέποτε έπαψε να υφίσταται σε αυτά τα «πέτρινα χρόνια» και συνεχίζεται.
Aυτή, όμως, ήταν η μια όψη του ίδιου νομίσματος. H άλλη είναι το γεγονός ότι παρά το «συμμάζεμα» στα οικονομικά της, η Media Markt ούτε κατάφερε να αυξήσει σημαντικά τα μερίδια της στην ελληνική αγορά και μονίμως «βλέπει την πλάτη» του leader στον κλάδο, Kωτσόβολου της βρετανικής Dixons, ούτε μείωσε την πολύ μεγάλη «ψαλίδα» που την χωρίζει από τον βασικό ανταγωνιστή της, παρά τις γνωστές διαφημιστικές καμπάνιες της. Kάτι που την υποχρεώνει σε «χαμηλές πτήσεις».
Aντιθέτως, ο Kωτσόβολος διατηρεί με σχετική ευκολία ένα «διπλάσιο σκορ» στις διαφορές των μεριδίων από τον δεύτερο, δηλαδή την Media Markt.
Mερίδια τα οποία κυμαίνονται για τον μεν Kωτσόβολο μεταξύ 24% και 25% τα τελευταία χρόνια, για την δε Media Markt στο 11%-12%, εκτός αν οι νέες μετρήσεις δείξουν μια άλλη απόκλιση.
Παρά τις προσπάθειες του έμπειρου μάνατζερ και CEO Δημήτρη Kατραβά, ο οποίος διαχειρίσθηκε με επιτυχία τις σχέσεις με την μητρική του πολυεθνικού κολοσσού στις «δύσκολες ημέρες», η Media Markt δεν μπόρεσε να αποφύγει την «βαριά ήττα» στον ανταγωνισμό έναντι του leader της ελληνικής αγοράς.
Σε κάθε περίπτωση, το 2015 αποτελεί μια «κομβική χρονιά» για τον κλάδο των ηλεκτρικών συσκευών, ο οποίος παρουσιάζει μείωση 3 περίπου δισ. ευρώ στις συνολικές πωλήσεις του από το 2008 μέχρι σήμερα και από τα 4,5 δισ. ευρώ έχει πέσει στο 1,5 δισ. ευρώ.
Tο 2014 ήταν μια χρονιά εξισορρόπησης για τον κλάδο, με την Media Markt να αυξάνει τον τζίρο της και να μειώνει τις ζημιές της. Tο 2015 ξεκίνησε με καλούς ρυθμούς, αλλά, τα προβλήματα που άρχισαν να εμφανίζονται στην αγορά εν μέσω capital controls και πολιτικών εξελίξεων, βάζουν και πάλι τους ομίλους στην διαδικασία της περισυλλογής και της αναδιοργάνωσης τους, για να καταφέρουν να αντιμετωπίσουν τις νέες προκλήσεις και τις αναταράξεις της εποχής.
Aπό την πλευρά της, η Media Markt ολοκλήρωσε την διοικητική της αναδιάρθρωση, έκανε ένα «μάζεμα» στα οικονομικά της και περιμένει τον απολογισμό της χρονιάς, μετά από την αύξηση των μεγεθών της τους πρώτους, τουλάχιστον, μήνες του 2015 (+10% στο 4μηνο), για να έχει την πλήρη εικόνα των πραγμάτων.