Επισφαλείς οι μακροπρόθεσμες εκτιμήσεις, λόγω αστάθειας στο παγκόσμιο οικονομικό κλίμα
Καθόλου ευοίωνα τα αποτελέσματα επταμήνου 2015 για την παγκόσμια ναυτιλία, καθώς ότι παραγγελίες για bulk carriers σημείωσαν πτώση της τάξεως του 74% (μόλις 283 πλοία), Να σημειωθεί ότι, κατά το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, οι παραδόσεις έφτασαν τα 390 πλοία, ενώ προς διάλυση στάλθηκαν 290.
Σε κλίμακα πενταετίας, η αύξηση του στόλου των bulk carriers ήταν πολύ μικρότερη. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς, για το τρέχον έτος προβλέπεται αύξηση κατά 5% στον παγκόσμιο στόλο, ανάλογη για το επόμενο έτος, και κατά 2% – 2,5% για το 2017 όταν το 2010, 2011 και το 2012 ο στόλος αυξήθηκε κατά 17%, 14% και 11% αντίστοιχα.
Ο ελληνικός ναυλομεσιτικός οίκος G. Moundreas εκτιμά ότι, βραχυπρόθεσμα, δεν θα καταγραφούν μεγάλες αλλαγές στα παραπάνω ποσοστά, τονίζοντας ωστόσο ότι κάθε μακροπρόθεσμη εκτίμηση είναι παρακινδυνευμένη, λόγω της αστάθειας και της ρευστότητας της παγκόσμιας Οικονομίας. Πάντως, η ναυλαγορά ξηρού φορτίου, ιδιαίτερα για τα µεγαλύτερου τονάζ πλοία, αναμένεται να παραμείνει σταθερή, ενώ για τα µικρότερα, λόγω της αυξηµένης δραστηριότητας στα αγροτικά προϊόντα και τα ορυκτά, η αγορά αναμένεται να κινηθεί θετικά.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της Ναυτεμπορικής, στα τέλη της προηγούμενης εβδομάδας, οι ναύλοι στα capes έφτασαν τα 8.614 δολάρια την ημέρα, στα panamax τα 5.878 δολάρια την ημέρα, στα supra ανήλθαν στα 8.473 δολάρια την ημέρα και στα handy στα 6.679 δολάρια την ημέρα.
«Ύστερα από µία ανοδική πορεία κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, όπου στις 5 Αυγούστου ο BDI έφτασε σε υψηλό έτους στις 1.222 µονάδες, άρχισε και πάλι η πτωτική του πορεία και δεν θα µας προκαλέσει εντύπωση αν σε σύντοµο διάστηµα βρεθεί και κάτω από τις 800 µονάδες. Να υπενθυµίσουµε ότι, φέτος, ήταν η χρονιά που ο BDI σηµείωσε ιστορικό χαµηλό, καθώς τον Φεβρουάριο βρέθηκε στις 509 µονάδες», υπογραμμίζει ο οικονομικός αναλυτής της G. Moundreas Γιώργος Λογοθέτης.
Καθώς βρισκόµαστε µία ανάσα από το τελευταίο τρίµηνο του έτους και δεδοµένων των οικονοµικών εξελίξεων παγκοσµίως και ιδιαίτερα στην Κίνα, αρκετοί προσπαθούν να «προβλέψουν» το πώς θα κινηθεί η ναυλαγορά το αµέσως επόµενο διάστηµα και πότε θα αρχίσει η ουσιαστική ανάκαµψη.
Είναι γεγονός, τονίζει ο κ. Λογοθέτης, πως η τεράστια οικονοµική µεταβλητότητα σε παγκόσμιο επίπεδο δεν επιτρέπει και δεν αφήνει πολλά περιθώρια για τεκμηριωμένες προβλέψεις. «Αυτό όµως που θα πρέπει να συγκρατήσουµε είναι ότι, µε την υπάρχουσα προσφορά πλοίω,ν ο BDI κατά τη διάρκεια του Αυγούστου έφτασε στις 1.200 µονάδες», σημειώνει ο κ. Λογοθέτης.
Κίνα και ΗΠΑ διαμορφώνουν τις μεταβλητές
Η πιο δύσκολη µεταβλητή, η οποία θα κρίνει την πορεία της ναυλαγοράς, είναι η ζήτηση, η οποία δεν είναι εύκολο να υπολογιστεί, ιδιαίτερα µε τις τελευταίες εξελίξεις στην Κίνα και την επερχόµενη αλλαγή νοµισµατικής πολιτικής από τις ΗΠΑ, όπου θεωρείται ότι θα επηρεάσει τις Οικονοµίες και τα νοµίσµατα των αναδυόµενων χωρών, άρα κατ’ επέκταση την παγκόσµια Οικονοµία και το παγκόσµιο εµπόριο.
Το πρώτο τρίµηνο του έτους, ο όγκος συνολικά του παγκόσµιου εµπορίου µειώθηκε κατά 1,5%, και το β΄τρίμηνο κατά 0,5%, εξέλιξη που καταγράφηκε και στην πορεία του BDI.
«Εντονος προβληµατισµός επικρατεί µε την επιβράδυνση της Κίνας, καθώς εικάζεται ότι η Κίνα θα προβεί σε σηµαντική µείωση των εισαγωγών, κάτι που όμως δεν έχει, ακόµη τουλάχιστον, πραγµατοποιηθεί. Μόνη εξαίρεση είναι οι εισαγωγές σε coal, όπου η µείωση όµως οφείλεται σε διαφορετικούς κυρίως περιβαντολογικούς λόγους», επισημαίνει χαρακτηριστικά ο κ. Λογοθέτης.
Και προσθέτει: «Θεωρούµε ότι είναι πρώιµο να προβούµε σε προβλέψεις για την επήρεια της επιβράδυνσης της Κίνας στη ναυλαγορά. Δεν υποστηρίζουμε πως δεν θα είναι αρνητικές, αλλά κάποιοι έχουν σπεύσει ήδη σε καταστροφικά σενάρια. Για παράδειγµα, κάποιοι εικάζουν ότι λόγω της υποτίµησης του γιουάν, οι εισαγωγές θα καταστούν ακριβότερες και θα µειωθούν δραστικά.
Σε αυτό το σηµείο, να επισηµάνουµε ότι από τις αρχές του χρόνου το νόµισµα έχει υποτιµηθεί σχεδόν κατά 4%, αλλά επίσης και η τιµή του Iron Ore από τον Ιανουάριο έχει µειωθεί κατά µέσο όρο 15%».