Cosco και Maersk διασταυρώνουν τα βέλη τους, εκτιμώντας την σπουδαιότητα του ΟΛΠ στο «σταυροδρόμι» Ευρώπης – Ασίας
H κινεζική Cosco και η δανική Maersk, έχοντας αντιληφθεί την σπουδαιότητα του ελέγχου της θαλάσσιας ροής εμπορευμάτων προς την ηπειρωτική Ευρώπη, τοποθετούνται επενδυτικά στον Λιμένα Πειραιώς με απώτερο σκοπό τον πλήρη έλεγχο στο εμπορικό «σταυροδρόμι» Ευρώπης – Ασίας.
Ειδικότερα, μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου, οπότε και ο ανταγωνισμός για τον έλεγχο του ΟΛΠ θα φτάσει στο ζενίθ, οι δυο κολοσσοί προχώρησαν σε επενδυτικές κινήσεις υψίστης σημασίας.
Η κίνηση της Maersk
Η αρχή έγινε με την Maersk, που πριν από λίγες μέρες ολοκλήρωσε, μέσω της θυγατρικής της APM Terminal, την απόκτηση του πλειοψηφικού πακέτου της εταιρείας Grup Maritim TCB προς ενίσχυση του δικτύου της σε 11 ΣΕΜΠΟ σε Τουρκία, Ισπανία και Λατινική Αμερική. Από τους 11 αυτούς εμπορευματικούς σταθμούς διακινούνται ετησίως περίπου 3,5 εκατ. teu. Μετά την εξαγορά, η ΑΡΜ Terminals θα είναι ο διαχειριστής 74 τερματικών σταθμών σε 40 χώρες.
Το «χαρτί» της Cosco
Χθες η Cosco ανακοίνωσε την συμμετοχή της, με ποσοστό 40%, σε κοινοπραξία που επένδυσε 940 εκατ. δολάρια προκειμένου να αποκτήσει το 64,5% της Fina Liman, στην οποία ανήκει το λιμάνι Kumport του Μαρμαρά. Η ετήσια δυνατότητα διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων του λιμανιού φτάνει τα 1,84 εκατ. teu, ενώ με τις κατάλληλες επενδύσεις μπορεί να φτάσει τα 3,5 εκατ. teu. Οι υπόλοιπες εταιρείες που μετέχουν στη κοινοπραξία είναι οι China Merchants Group με 40% και το China Investment Corp με 20%.
Σε ανακοίνωσή της, η Cosco επισημαίνει ότι το Kumport Terminal έχει πολύ καλές προοπτικές ανάπτυξης, ενώ δίνει βάση και σε πιθανή συνεργασία που μπορεί να έχει η εγκατάσταση στην Τουρκία με το λιμάνι του Πειραιά, αφού βρίσκονται κατά μήκος του «Maritime Silk Road».
Κόντρα για την δυναμική των στόλων
Οι δύο όμιλοι όμως, σύμφωνα με δημοσίευμα της Ναυτεμπορικής, συγκρούονται και στη διαχείριση στόλων, με τη Maersk να έχει το προβάδισμα. Από τις αρχές του χρόνου, η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία τακτικών γραμμών στο κόσμο συνεργάζεται με τη δεύτερη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία, την MSC. Ουσιαστικά οι δύο εταιρείες διαμοιράζουν τα φορτία που μεταφέρουν τα πλοία τους, αφού διαχειρίζονται μαζί έναν στόλο 5,7 εκατ. teu.
Η συμμαχία της Cosco με τις «K» LINE, Yang Ming, Hanjin Shipping και Evergreen Line διαχειρίζεται έναν στόλο συνολικής χωρητικότητας 3,35 εκατ. teu. Ωστόσο, εν αναμονή είναι η ολοκλήρωση της συγχώνευσης των δύο μεγαλύτερων ναυτιλιακών ομίλων της Κίνας. Οι κρατικών συμφερόντων Cosco και China Shipping Group Company. Από τη συνένωσή τους θα δημιουργηθεί ένας στόλος χωρητικότητας 1,56 εκατ. teu. και η συμμαχία της Cosco θα μειώσει περαιτέρω τη διαφορά από τους Δανούς κατά 700.000 teu.
«Ναυμαχία» στα ελληνικά χωρικά ύδατα
Στην Ελλάδα οι δύο όμιλοι θα διασταυρώσουν τα βέλη τους προκειμένου να εντάξουν στο δυναμικό τους για πρώτη φορά μια εταιρεία η οποία προσφέρει το σύνολο των λιμενικών υπηρεσιών. Στον ΟΛΠ η Cosco έχει ήδη ισχυρή παρουσία, αφού διαχειρίζεται τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του ΣΕΜΠΟ, οι οποίοι μόλις ολοκληρωθούν οι επενδύσεις θα έχουν τη δυνατότητα να διακινούν περίπου 6 εκατ. teu ετησίως.
Ο προβλήτας Ι του ΣΕΜΠΟ έχει δυναμικότητα περίπου 1 εκατ. teu που διαχειρίζεται ο ΟΛΠ, ενώ το λιμάνι διαθέτει ένα από τα μεγαλύτερα car terminal της Ανατολικής Μεσογείου, μια τεράστια ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, το μεγαλύτερο ακτοπλοϊκό λιμάνι της Μεσογείου, ενώ ετοιμάζεται να ξεκινήσει επενδύσεις για να επεκτείνει τη βάση κρουαζιέρας, ώστε να έχει τη δυνατότητα να φιλοξενεί κρουαζιερόπλοια τελευταίας γενιάς. Το ΤΑΙΠΕΔ, σύμφωνα με πληροφορίες, αναμένει τουλάχιστον 300 με 400 εκατ. ευρώ μετρητά, καθώς και 500 εκατ. ευρώ σε επενδύσεις από τις προσφορές που θα καταθέσουν οι υποψήφιοι επενδυτές.
Πάντως, σε περίπτωση που η APM Terminal δεν καταφέρει να ελέγξει το λιμάνι του Πειραιά, δεν θα έχει πει την τελευταία της κουβέντα στην Ελλάδα. Ο όμιλος διεκδικεί και το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών του ΟΛΘ, ο οποίος βρίσκεται σε στρατηγική θέση σε ό,τι αφορά το εμπόριο στα Βαλκάνια.