Οι μεγάλες προκλήσεις για τα δύο ξαδέλφια την εποχή των Μνημονίων – O κλοιός ζημιών 50 εκ. ευρώ για τη Leroy Merlin και η κίνηση «ματ» με το χτύπημα στο Kosmopolis – «Αρρυθμίες» και για τον leader IKΕA που «απαντά» με νέες επενδύσεις στην κρίση
Δύο ξαδέλφια από μια επιχειρηματική οικογένεια που επί πολλά χρόνια έχει ταυτίσει το όνομά της με το εμπόριο. Ηλεκτρικά είδη, οικιακός εξοπλισμός, αθλητική ένδυση.
Βασίλης και Παύλος Φουρλής, οι οποίοι ξεκίνησαν από την ίδια αφετηρία, την κοινή επιχείρηση που ίδρυσαν οι πατεράδες τους, “Fourlis Europa”, και πλέον είναι οι «τιμονιέρηδες» δυο εκ των πολυεθνικών θυγατρικών στην αγορά του επίπλου και οικιακών ειδών, των ΙΚΕΑ και Leroy Merlin αντίστοιχα.
Από τότε που ξέσπασε όμως, η «θύελλα» της οικονομικής κρίσης οι προκλήσεις για τους δύο επιχειρηματίες είναι μεγάλες.
Ο κλάδος του επίπλου έχει καταρρεύσει, καθώς οι δαπάνες των καταναλωτών έχουν μειωθεί κατακόρυφα και ο συνολικός του τζίρος έχει υποστεί καθίζηση από τα 2,8 δισ. ευρώ το 2008 στα 900 εκατ. ευρώ σήμερα, βάσει των τελευταίων ερευνών.
Τα δύο ξαδέλφια ακόμη και σήμερα στην εποχή των Θεσμών και των Μνημονίων «κρατούν» στα χέρια τους περίπου το 38% της αγοράς επίπλου με δεδομένο ότι οι συνολικές τους πωλήσεις την περσινή χρονιά διαμορφώθηκαν στα 347 εκατ. ευρώ.
Όμως, η πολύμηνη παράταση της αβεβαιότητας και της αστάθειας έφερε τις δύο αλυσίδες οικιακού εξοπλισμού αντιμέτωπες με σημαντικές «αρρυθμίες». Ζημίες, αναπροσαρμογή της στρατηγικής και αλλαγή πλάνων βρίσκονται στο καθημερινό «μενού» των συσκέψεων με τους στενούς συνεργάτες τους για τους δύο επιχειρηματίες.
Η ΙΚΕΑ πέρυσι σημείωσε ζημίες 1εκατ. ευρώ, «χάνοντας» τα ισόποσα κέρδη του 2013, ενώ στο πρώτο φετινό εξάμηνο παρά την αύξηση πωλήσεων κατά 5,7% (117,5 εκατ.) οι ζημιές «τσίμπησαν» ελαφρά φτάνοντας στα 5,4 εκατ. (από 5,3 εκατ. πέρυσι). Τα Leroy Merlin επίσης, παρέμειναν σε… ζημιογόνο τροχιά πέρυσι με απώλειες 8,9 εκατ. ευρώ.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα αυτή τη στιγμή αντιμετωπίζει η δεύτερη, την αντιπροσώπευση της οποίας στην Ελλάδα έχει η SGB Ελληνική Εταιρία Ιδιοκατασκευών ΑΕ, όπου συμμετέχουν με 60% ο γαλλικός κολοσσός της Leroy και με 40% ο Παύλος Φουρλής.
Και αυτό, γιατί η αλυσίδα, ναι μεν είδε τις πωλήσεις της να αυξάνονται, όμως, η οικονομική της εικόνα είναι «κατακόκκινη»: Συσσωρευμένες ζημίες 50 εκ. ευρώ, αρνητικά ίδια κεφάλαια 7,9 εκατ. ευρώ και βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις 59 εκατ. ευρώ συνιστούν ένα «εύθραυστο σκηνικό».
Ο Παύλος Φουρλής επικεντρώνει αυτή τη στιγμή τη στρατηγική του στο να περιορίσει τις λειτουργικές δαπάνες και να «ψαλιδίσει» τα περιττά κόστη. Ταυτόχρονα σε εμπορικό επίπεδο επιδιώκει να προσελκύσει νέους καταναλωτές στα πέντε καταστήματα Leroy Merlin (4 στην Ελλάδα και 1 στην Κύπρο) μέσω μιας εκτεταμένης διαφημιστικής καμπάνιας, αλλά και με αρκετές προσφορές και εκπτώσεις σε πολλά είδη.
Eπίσης, παρά τις πληροφορίες για «πάγωμα» των επεκτατικών πλάνων μέχρι να περάσει η μπόρα στην αγορά, η διοίκηση αποφάσισε να προχωρήσει σε μια κίνηση «ματ», με το άνοιγμα του 5ου καταστήματος της στην Eλλάδα, στο χώρο του Odeon Kosmopolis που έκλεισε πρόσφατα, στην Kηφισίας (στο Mαρούσι).
Από την άλλη, η ΙΚΕΑ του Βασίλη Φουρλή ναι μεν δεν έχει μείνει ακλυδώνιστη από την οικονομική κρίση και παρουσιάζει «αρρυθμίες», όμως, η σουηδική αλυσίδα εξακολουθεί να παραμένει leader στον κλάδο του οικιακού εξοπλισμού, με το μερίδιο της να υπολογίζεται σε περισσότερο από 20%.
Ο Βασίλης Φουρλής μαζί με τον στενό του συνεργάτη και διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου Φουρλή, Αντώνη Πεταλά έχουν στα… σκαριά για εφέτος να συνεχιστεί το επενδυτικό πρόγραμμα σε όλες τις δραστηριότητες της εταιρίας, το ύψος του οποίου θα ανέλθει στα 13- 14 εκατ. ευρώ.
Όσον αφορά το κομμάτι των ΙΚΕΑ μάλιστα μεταξύ των νέων επενδύσεων συμπεριλαμβάνεται και το νέο pick up point της αλυσίδας στη Βάρνα.
Ο Βασίλης Φουρλής κινείται επιθετικά, απαντώντας με επενδύσεις στην κρίση, καθώς από πέρυσι άρχισε να υλοποιεί ένα εκτεταμένο πλάνο 14,6 εκ. ευρώ για τα ΙΚΕΑ και τα Intersport, ενώ αν ομαλοποιηθεί η κατάσταση στην οικονομία, ο όμιλος θα παρουσιάσει εφέτος αύξηση σε επίπεδο λειτουργικής κερδοφορίας, -που ήδη διαφάνηκε στο A’ εξάμηνο- η οποία τώρα επηρεάζεται σε ποσοστό 50% από την εγχώρια αγορά, που ειδικά στο κομμάτι του οικιακού εξοπλισμού έχει πολλές πληγές.
Τα 7 καταστήματα ΙΚΕΑ, εκ των οποίων τα πέντε στην Ελλάδα και από ένα σε Κύπρο και Σόφια, προσπαθούν να προελκύσουν καταναλωτές με «όπλο» το οικονομικά προσιτό έπιπλο “do it yourself”. Πολλά ποντάρει ο Βασίλης Φουρλής όμως, και στα πέντε σημεία παραγγελιοληψίας προϊόντων ΙΚΕΑ στη Ρόδο, στην Πάτρα, στα Χανιά, στο Ηράκλειο και στην Κομοτηνή, αλλά και στο ηλεκτρονικό κατάστημα της ΙΚΕΑ (e-commerce) που είναι σε πλήρη λειτουργία σε Ελλάδα, Κύπρο, Βουλγαρία.
Ο πρόεδρος του ομίλου αφουγκράζεται τον παλμό της αγοράς γι’ αυτό και θέλησε να αξιοποιήσει τη δυναμική που παρουσιάζει το ηλεκτρονικό εμπόριο και επεκτάθηκε και σε αυτό το κομμάτι εγκαίρως.
Το θετικό για εκείνον, είναι πως, εκτός από τον οικιακό εξοπλισμό έχει επεκταθεί και σε άλλους τομείς, όπως της αθλητικής ένδυσης με την Intersport τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό ακολουθώντας τη φιλοσοφία της διασποράς επιχειρηματικού ρίσκου.
Ξεκίνησαν μαζί, αλλά «χώρισαν» στη συνέχεια
Από τότε που ο πατέρας του Βασίλη Φουρλή Στέλιος και τα αδέλφια του αποφάσισαν να παραχωρήσουν τα «ηνία» της διοίκησης του ομίλου στην επόμενη γενιά, οι διάδοχοι δεν είχαν χωρίσει ποτέ. Ο καθένας είχε τις δικές του αρμοδιότητες, αλλά όλοι μαζί αποφάσιζαν για τη χάραξη στρατηγικής της οικογενειακής επιχείρησης.
Ο Βασίλης και ο Παύλος ξεκίνησαν μαζί και πορεύθηκαν έτσι μέχρι το 2007. Όταν ο δεύτερος αποφάσισε να ακολουθήσει τον δικό του δρόμο, εξαγοράζοντας το 40% του μετοχικού πακέτου της γαλλικής πολυεθνικής Leroy Merlin στην Ελλάδα.
Τότε στους επιχειρηματικούς κύκλους ψιθυριζόταν πως οι άλλοτε συνέταιροι Βασίλης και Παύλος πέρασαν μια περίοδο ψυχρότητας στις σχέσεις τους, καθώς στην αγορά θα ήταν πλέον ανταγωνιστές, ο μεν με τη Leroy Merlin, ο δε με την αλυσίδα ΙΚΕΑ.
Μια πιο προσεκτική ματιά όμως, έδειχνε πως ο «πόλεμος» των δύο ξαδέλφων για τον οποίο μίλησαν πολλοί, δεν υπήρξε ποτέ. Μόλις το 10% των προϊόντων της Leroy Merlin είναι ανταγωνιστικό εκείνων των ΙΚΕΑ, ενώ είναι χαρακτηριστικό πως σε όποιο σημείο, περιοχή ή χώρα ανοίγει εδώ και χρόνια κάποιο κατάστημα ΙΚΕΑ, μετά από λίγο καιρό ακολουθεί και ένα της Leroy Merlin (π.χ. στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών κ.ά.).
Περισσότερο δηλαδή, οι δύο αλυσίδες λειτουργούν συμπληρωματικά, παρά ανταγωνιστικά μεταξύ τους. Στην αγορά υποστηρίζουν δε, πως ένας από τους στόχους τους εδώ και χρόνια, δεν είναι να «επικρατήσει» ο ένας από τους δύο στο λιανεμπόριο και στη μάχη για τα μερίδια αγοράς, αλλά να ανακόψουν τη δυναμική και την πορεία ενός ακόμη ισχυρού πολυεθνικού αντιπάλου τους, των Praktiker που επίσης, όμως, εν μέσω κρίσης παρουσιάζει ζημίες.
Τώρα, τα δύο ξαδέλφια, Βασίλης και Παύλος Φουρλής, θα έχουν να ανταγωνιστούν και να αντιμετωπίσουν έναν ακόμη «αντίπαλο»: Tη δανέζικη Jysk Group, η οποία έκλεισε το 2014 με τζίρους που ζαλίζουν της τάξεως των 3,1 δισ. ευρώ και η οποία σχεδιάζει να… εισβάλει στην ελληνική αγορά.
Ήδη από πέρυσι έχει ανακοινώσει τις προθέσεις της για δημιουργία καταστημάτων σε μητροπολιτικά κέντρα, αλλά προφανώς τηρεί στάση αναμονής μέχρι να ηρεμήσουν τα πράγματα στην εγχώρια οικονομία. Ήδη πάντως, άνθρωποι του δανέζικου κολοσσού του Lars Larsen αναζητούν ακίνητα και συνεργάτες εντός των ελληνικών συνόρων για να υλοποιήσουν τα πλάνα τους. Έτσι, ο ανταγωνισμός θα αυξηθεί σε έναν κλάδο με διαρκώς συρρικνούμενη «πίτα» και οι Φουρλήδες θα πρέπει να ανασυνταχθούν.
Πώς βρέθηκαν στην «αγκαλιά» των Σουηδών και των Γάλλων
Κοινή συνισταμένη, τόσο του Βασίλη όσο και του Παύλου Φουρλή, είναι το ότι κέρδισαν την εμπιστοσύνη δύο πολυεθνικών κολοσσών, με παρουσία σε όλον τον κόσμο, ώστε να αναλάβουν τις business τους και στην Ελλάδα.
Ο Βασίλης Φουρλής ξεκίνησε το «ταξίδι» της ομώνυμης οικογενειακής επιχείρησης με μια βαλίτσα πωλητή.
Σε ένα από τα πολλά ταξίδια του στο εξωτερικό το 2001 βρέθηκε και στο στρατηγείο του Σουηδού «πατριάρχη» των ΙΚΕΑ, Ίγκραντ Κάμπραντ και μετά από αρκετή ώρα συζήτησης, ο τελευταίος πείστηκε να δραστηριοποιηθεί και στη μικρή μέχρι τότε για τη σουηδική κουλτούρα Ελλάδα.
Ο Κάμπραντ εκτίμησε το μυαλό του Βασίλη Φουρλή και το πείσμα του και έτσι το deal δεν άργησε να κλείσει. Ένα deal – σταθμός στην επιχειρηματική διαδρομή του Βασίλη Φουρλή. Μέχρι και σήμερα πάντως, οι σχέσεις του Έλληνα επιχειρηματία με τους Σουηδούς είναι εξαιρετικές, παρά τις δυσκολίες στο εγχώριο περιβάλλον.
Από την άλλη πλευρά, στην περίπτωση του Παύλου Φουρλή τα πράγματα έγιναν λίγο διαφορετικά: Δεν προσέγγισε εκείνος τους Γάλλους της Leroy Merlin αλλά εκείνοι, προτείνοντάς του μάλιστα να ελέγχει εκείνος το 40% της εδώ θυγατρικής.
Μια πρόταση άκρως δελεαστική, καθώς επρόκειτο για μια πολυεθνική δύναμη στον χώρο του οικιακού εξοπλισμού με διεθνή παρουσία.
Στον Παύλο Φουρλή οι Γάλλοι πιστεύουν πολύ. Ακόμη και τα τελευταία χρόνια της οικονομικής «θύελλας». Ωστόσο, κατά καιρούς επανακάμπτουν τα σενάρια που θέλουν τη μητρική εταιρία να επανεξετάζει την παρουσία της στην ελληνική αγορά.
Μέχρι σήμερα τα σενάρια αυτά όχι μόνο δεν επαληθεύτηκαν, αλλά η αλυσίδα επεκτείνεται. Παρ΄όλ’ αυτά υπάρχει προβληματισμός για την οικονομική κατάσταση στη χώρα μας και πώς θα αντιμετωπιστούν οι δυσκολίες.