Εν όψει των δημοπρασιών του Νοεμβρίου, κονταροχτυπιούνται για τα έργα- τρόπαια, αλλά και τις καλύτερες θέσεις να τα παρουσιάσουν
Καθώς το πρώτο μεγάλο τεστ για την αγορά της τέχνης μετά τη χρηματιστηριακή αναταραχή του Αυγούστου πλησιάζει, οι οίκοι δημοπρασιών κονταροχτυπιούνται όχι μόνο για τα έργα-τρόπαια που θα βγάλουν στο σφυρί το Νοέμβριο, αλλά και για τις καλύτερες θέσεις για να τα παρουσιάσουν, στη Νέα Υόρκη.
Το αποτέλεσμα είναι να ανατρέπεται ένα πρόγραμμα που εδώ και χρόνια ήταν συγκεκριμένο, με τους Christie’s και Sotheby’s να ανοίγουν πότε ο ένας και πότε ο άλλος τις δημοπρασίες. Ακόμα και τα Σαββατοκύριακα επιστρατεύονται πια, αφότου ο μικρότερος από τους τρεις οίκους, ο Phillips, μετέφερε τη βασική βραδιά του στην Κυριακή, παρότι το πρόγραμμα τον ήθελε πάντα να παρουσιάζει τα έργα του είτε τη Δευτέρα ή την Τρίτη της δεύτερης εβδομάδας της σαιζόν.
«Είναι αδίστακτοι», λέει η Wendy Cromwell, σύμβουλος τέχνης από τη Νέα Υόρκη. «Όλοι κάνουν αυτό που πρέπει να κάνουν για να κερδίσουν τα έργα που θέλουν».
Μια καλή θέση στο πρόγραμμα είναι το νέο όπλο που χρησιμοποιούν οι οίκοι για να υπερισχύσουν έναντι των αντιπάλων τους και να πείσουν τους συλλέκτες να δώσουν σε αυτούς τα καλύτερα έργα τους. Οι εγγυήσεις, οι ειδικοί κατάλογοι και οι παγκόσμιες εκθέσεις παραδοσιακά ρίχνονταν σε αυτή τη μάχη.
Φέτος, άλλωστε, το διακύβευμα στις δημοπρασίες του Νοεμβρίου είναι υψηλότερο παρά ποτέ: Το Μάιο, οι πωλήσεις έργων τέχνης έφτασαν στο ρεκόρ των 2,7 δισ. δολαρίων. Όμως, με τα χρηματιστήρια σε αναταραχή και τις διακυμάνσεις να χτυπούν κόκκινο, οι οίκοι δεν έχουν και πολλές ελπίδες να επαναλάβουν μια τόσο καλή επίδοση.
Σε κάθε περίπτωση, ο αυξημένος ανταγωνισμός μαρτυρά την αναταραχή που επικρατεί μέσα στους οίκους, οι οποίοι λειτουργούν το τελευταίο διάστημα υπό νέα διεύθυνση.
Ο διευθύνων σύμβουλος του Sotheby’s, Tad Smith, που ανέλαβε το Μάρτιο, θέλει να παραγκωνίσει τους Christie’s από την πρώτη θέση της αγοράς στη μεταπολεμική και σύγχρονη τέχνη.
Οι Christie’s, που έρχονται πρώτοι στον κόσμο σε έσοδα, θέλουν να διατηρήσουν την πρωτιά τους και να επαναλάβουν την επιτυχία του Μαΐου, όταν πούλησαν έργα αξίας 1,7 δισ. δολαρίων σε μία μόλις εβδομάδα. Και ο μικρότερος οίκος Phillips θέλει να τα βάλει με τους δύο μεγάλους, υπό την καθοδήγηση του CEO του, Ed Dolman, ο οποίος ήταν επικεφαλής των Christie’s για 10 χρόνια.