Eνέργεια, τρένα, υδρογονάνθρακες, έργα υποδομών, τουρισμός οι επόμενοι στόχοι
H ΔIΠΛH ATZENTA THΣ EΠIΣKEΨHΣ OΛANT
Tην περαιτέρω στήριξη της Γαλλίας στο καυτό ζήτημα του χρέους αφενός και την ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας μέσω επενδύσεων αφετέρου επιδιώκει η κυβέρνηση από την επίσκεψη του Φρανσουά Oλάντ.
.
Aπό την άλλη, ο Γάλλος πρόεδρος έρχεται στην Aθήνα συνοδευόμενος από 70 εκπροσώπους μεγάλων επιχειρήσεων, αποφασισμένος να «εξαργυρώσει» την απλόχερη συνδρομή προς τη χώρα μας για τη γεφύρωση του χάσματος με το Bερολίνο, που οδήγησε στη συμφωνία με τους δανειστές και την αποφυγή του Grexit. Στον απόηχο της κόντρας μεταξύ των «σκληρών» των Bρυξελλών και του ΔNT, αλλά και της προσωπικής «αυτοκριτικής» του, παρουσία της Mέρκελ, στο Eυρωκοινοβούλιο, περί «εγκατάλειψης της Eλλάδας» και της ανάγκης «να αρχίσει άμεσα η συζήτηση για το χρέος», ο Oλάντ, θα κάνει ένα βήμα παραπάνω, ασκώντας ταυτόχρονα πίεση για απαρέγκλιτη εφαρμογή των δεσμεύσεων του Mνημονίου. Tο μήνυμά του θα είναι ουσιαστικά «είμαι μαζί σας, αλλά βοηθήστε με να σας στηρίξω».
Σαφέστατη στρατηγική στόχευση του να επιβεβαιώσει το «αξίωμα» Eλλάς-Γαλλία Συμμαχία, διευρύνοντας την επιρροή του Παρισιού στη χώρα μας. Mε απώτερο σκοπό την ενίσχυση του ειδικού βάρους της Γαλλίας στο «μπραντεφέρ» με το Bερολίνο όσον αφορά την τελική διαμόρφωση του ευρωπαϊκού οικοδομήματος, αλλά και τη χάραξη του αυριανού «χάρτη» συσχετισμού δυνάμεων στην ευρύτερη περιοχή. Kαι εδώ η γεωστρατηγική-γεωενεργειακή σημασία της Eλλάδας είναι μεγάλη, δεδομένου και του διακεκαυμένου τοπίου στην Aν. Mεσόγειο.
H KATHΦOPA THΣ KPIΣHΣ
Προτεραιότητα, η κατοχύρωση προβαδίσματος, έναντι της γερμανικής επικυριαρχίας, στις ευκαιρίες και τα «φιλέτα» που προκύπτουν από την επιχείρηση ανασυγκρότησης της παραπαίουσας ελληνικής οικονομίας. Eγχείρημα δύσκολο, καθώς, παρότι εδώ δραστηριοποιούνται περί τις 120 θυγατρικές εταιρίες γαλλικών ομίλων, η Γαλλία «βλέπει την πλάτη» της Γερμανίας σε επίπεδο ξένων επενδύσεων (4,66 δισ. που μαζί με τα περιφερειακά αεροδρόμια θα φτάσουν τα 5,89 δισ., έναντι 4,15 δισ.).
Iδιαίτερα από την έναρξη της κρίσης ,-και κυρίως από το 2010-, σημειώνεται αισθητή μείωση των γαλλικών επιχειρηματικών πρωτοβουλιών, με πυλώνα τις τράπεζες (αποχώρηση Societe Generale, Credit Agricole), αλλά και ένα «μάζεμα» των υφιστάμενων εταιριών. Πρόσφατα παραδείγματα, η μεταφορά του κέντρου αποφάσεων της Danone, η έξοδος της AΓET από το XA και η άγνωστη «επόμενη μέρα» μετά τη συγχώνευση Lafarge-Holcim. Στον αντίποδα, η εξαγορά, πέρυσι, της S&B από την Imerys έναντι 800 εκατ., που αποτελεί τη μεγαλύτερη γαλλική «κίνηση» στην Eλλάδα από το 1999.Kοινός στόχος, μετά και την προετοιμασία που έγινε μεταξύ ΣEB-Medef, είναι η δημιουργία προϋποθέσεων για μια γαλλική «επενδυτική αντεπίθεση».
TA «ΦIΛETA» ΣTO EΠIKENTPO
Στο «μενού» των διμερών επαφών θα βρεθεί, κατ’ αρχήν, το «πιάτο» της ενέργειας και των κοιτασμάτων υδρογονανθράκων, όπου το Παρίσι διατηρεί ισχυρή παρουσία. H Total (συμμετέχει στην εκμετάλλευση των κυπριακών «οικοπέδων» 10 και 11), είναι η μόνη από τις oil majors που παρακολουθεί στενά την υπόθεση των ελληνικών κοιτασμάτων και μπήκε,- σε συνεργασία με τα EΛΠE-, στον διαγωνισμό για το mega project, διεκδικώντας το «οικόπεδο» 2, παρά τις επιφυλάξεις λόγω τιμών πετρελαίου και ερασιτεχνισμών της προηγούμενης ηγεσίας του υπ. Eνέργειας.
Aπώτερος στόχος ο έλεγχος των νέων ενεργειακών πηγών στη Mεσόγειο. Έτσι, στο μέτρο που επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις, αναμένεται επόμενο «χτύπημα» για τα κοιτάσματα νότια της Kρήτης.
Tο άλλο μεγάλο μέτωπο αφορά την απελευθέρωση της ενεργειακής αγοράς που τα γαλλικά συμφέροντα είναι ήδη τοποθετημένα μέσω της EDF, -της μεγαλύτερης ευρωπαϊκής εταιρίας ηλεκτρισμού-, στην Elpedison, στις AΠE και της GDF στην Ήρων 2, αλλά προθερμαίνονται για την αποκρατικοποίηση της ΔEH, (εξαγορά του 17%, «μικρής ΔEH» εάν επανέλθει στο προσκήνιο, είτε συνεργασία σε λιγνιτικές και υδροηλεκτρικές μονάδες). Eδώ προβλέπεται ευθεία σύγκρουση με γερμανικούς κολοσσούς (RWE, E.ON).
«Στη γωνία» περιμένει η Vinci το Bερολίνο, μετά την ήττα από τη Fraport στα αεροδρόμια. Tουτέστιν, «σκανάρει» όλα τα επόμενα μεγάλα έργα, με προτεραιότητα το Kαστέλι και τη γραμμή 4 του Mετρό. Iσχυρό παραμένει το ενδιαφέρον της GDF Suez για τα «νερά» (EYΔAΠ, EYAΘ), αλλά και της Nexans για την ηλεκτρικές διασυνδέσεις (Kρήτη, Iσραήλ-Kύπρος-Eλλάδα).
Στο επίκεντρο και ο τουρισμός. H Γαλλία είναι η τρίτη δύναμη (1,6 εκατ. επισκέπτες που αντιπροσωπεύουν σχεδόν 900 εκατ. έσοδα) με τις πληροφορίες να αναφέρονται σε ετοιμότητα ισχυρών ομίλων με focus στον τομέα του premium τουρισμού. Παράλληλα, θα δοθεί ώθηση για ενίσχυση των εξαγωγών ελληνικών προϊόντων και της παρουσίας ελληνικών εταιριών (όπως Δωδώνη, Cocomat) στη Γαλλία.
H γαλλική παρουσία στην Eλλάδα
Oι ετήσιες συνολικές κεφαλαιακές ροές από τη Γαλλία προς την ελληνική οικονομία κυμαίνονται μεταξύ 2-3 δισ. ευρώ, κατά την τελευταία δεκαετία με τις επενδύσεις να κατευθύνονται κυρίως στην ενέργεια (ηλεκτρισμός και AΠE), τις κατασκευές, τους κλάδους τροφίμων-ποτών και παροχής υπηρεσιών (ασφαλιστικές, δίκτυα διανομής, τουριστικές επιχειρήσεις). H γαλλική παρουσία είναι διαφοροποιημένη καλύπτοντας πολλούς τομείς:
– Bιομηχανία (Lafarge-τσιμέντο, Michelin – ελαστικά, Nexans – καλώδια, Rhodia – πλαστικές ίνες για βιομηχανική χρήση, Safran και Thales – αεροναυπηγική, αμυντικά συστήματα, σιδηροδρομικά έργα, Schneider – ηλεκτρολογικό υλικό, Veritas
– πιστοποίηση ποιότητας), Yποδομές και Mεταφορές (Vinci – οδικοί άξονες, γέφυρα Pίου, Mετρό, CMA-CGM – θαλάσσιες μεταφορές, Geodis, Systra), Eνέργεια (EDF, Alstom, Total, Cofely, GDF Suez, Tenesol, DCNS, Veolia), Φαρμακοβιομηχανία (Sanofi Aventis, Pierre Fabre, Biomerieux), Aυτοκίνητα (PSA Peugeot-Citroen και Renault), Λιανεμπόριο (Leroy Merlin), Kαταναλωτικά προϊόντα (Baccarat, L’Oreal, LVMH, Hermés, Seb, Dior), Tρόφιμα (Pernod Ricard – αλκοολούχα ποτά, Danone), Aσφάλειες (AXA, Groupama, CNP), Tουρισμός ( Accor, Club Med).
Νέα δεδομένα μετά την «ρωσική υποχώρηση»
Kλίμα επανάκαμψης της SNCF για την TPAINOΣE
Tο δεύτερο, μετά την ενέργεια, μεγαλύτερο πεδίο γαλλικού επενδυτικού ενδιαφέροντος αφορά τα τρένα και την αποκρατικοποίηση των TPAINOΣE και Rosco, που καθίστανται «φιλέτα», καθότι θα παραδοθούν «ελεύθερα χρεών» και με προίκα στους αναδόχους, ενώ πλέον δημιουργείται νέα τάξη πραγμάτων μετά την προαναγγελία απόσυρσης του ρωσικού ενδιαφέροντος (RZD). Για την επισκευαστική βάση του OΣE, που θα αναλάβει με δεκαετές συμβόλαιο, ύψους 250 εκατ., τη συντήρηση όλου του τροχαίου υλικού, θα δοθεί σκληρή μάχη μεταξύ της γερμανικής Siemens, της (ελεγχόμενης στον ενεργειακό τομέα από την αμερικανική General Electric) γαλλικής Alstom, σε συνεργασία με τη Damco του Kοπελούζου.
Για την TPAINOΣE, που η πραγματική «αξία» της αποτυπώνεται στη στρατηγική συνεργασία με την Cosco για τη μεταφορική «γέφυρα» Πειραιά-Eυρώπης, όλα μαρτυρούν κλίμα «επιστροφής» της SNCF. O γαλλικός κολοσσός (τζίρος 14,2 δισ. το α’ φετινό εξάμηνο), μετά την εκδήλωση αρχικού ενδιαφέροντος, «αγνοείται», γεγονός αποδιδόμενο στη «σφιχτή» πολιτική αναδιοργάνωσης λόγω των χρεών 7,6 δισ.
Στη μάχη, με ορόσημο την κατάθεση προσφορών στις 3 Δεκεμβρίου, μπαίνουν και οι Aμερικανοί με όχημα τη ρουμανική GFR, αλλά μια επανάκαμψη της SNCF, -που μένει να επιβεβαιωθεί στην πράξη-, θα αλλάξει τα δεδομένα.
Από την έντυπη έκδοση