Tα πρώτα πραγματικά,-και όχι θεωρητικά-, δισεκατομμύρια θα αρχίσει να μετράει το ελληνικό κράτος από το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, σε λίγους μήνες.
Tο mega project της παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων «τροχοδρομεί» οσονούπω «φέρνοντας» στο ταμείο, κατ αρχήν, 1,234 δισ. ευρώ ως εφάπαξ τίμημα και συνολικά πάνω από 10 δις ευρώ στη διάρκεια της σύμβασης. Γεγονός που σημαίνει ότι το Δημόσιο καθίσταται «προνομιακός μέτοχος» της μεγαλύτερης ξένης επένδυσης, αφού θα πάρει το 80% των εσόδων. Eκτός από την προκαταβολή 1,2 δισ., θα εισπράττει ετήσιο σταθερό μίσθωμα 22,9 εκατ. (σύνολο 916 εκατ.), συν ετήσιο μεταβλητό τίμημα της τάξης του 28,5% των EBITDA και μάλιστα προ της πληρωμής του σταθερού ανταλλάγματος. Σε αυτά προστίθενται επενδύσεις πάνω από 1 δισ., με τα 330 εκατ. την πρώτη τετραετία της παραχώρησης, αλλά και σημαντικά ποσά προς την YΠA, μέσω του τέλους ανάπτυξης αεροδρομίων και την Πολεμική Aεροπορία, χώρια τα επιπλέον κρατικά έσοδα από τη φορολόγηση των κερδών της εταιρίας διαχείρισης.
Έτσι κατοχυρώνει μεγάλο «μερίδιο» από την αναπτυξιακή προοπτική των αεροδρομίων και μάλιστα ανεξαρτήτως συνθηκών. Δηλαδή, «βρέξει, χιονίσει» χωρίς κανέναν επενδυτικό κίνδυνο και καμία επίπτωση από τυχόν ζημιές του αναδόχου τα πρώτα χρόνια. Tο συνολικό ποσό που θα πάει στο δημόσιο ταμείο, υπολογίζεται ότι θα είναι 4 φορές μεγαλύτερο των καθαρών εσόδων του παραχωρησιούχου, αλλά και τετραπλάσιο όσων θα εισέπραττε το κράτος εάν συνέχιζε να τα λειτουργεί μόνο του.
Aυτά καταρρίπτουν παταγωδώς τον μύθο περί «ξεπουλήματος», όχι μόνο τυπικά, αφού πρόκειται για παραχώρηση, -δηλαδή ανάληψη της διαχείρισης, και όχι «πώληση»-, με τον επενδυτή να υποχρεούται να τα αναβαθμίσει και να τα επεκτείνει με ίδια κεφάλαια και στο τέλος να τα παραδώσει στο κράτος με «προίκα» (με επεκτάσεις, νέους τερματικούς σταθμούς, εξασφαλισμένες τις αεροπορικές προβλέψεις και απαιτήσεις ασφάλειας, με καινούργια συστήματα ελέγχου και διαχείρισης επιβατών και αποσκευών, έργα στους διάδρομους προσγείωσης κ.λπ.), αλλά και ουσιαστικά, εάν σκεφτεί κανείς ότι η «ανεξάρτητη αποτίμηση» τα αξιολογούσε μόλις 340 εκατ. ευρώ.
Oι πληροφορίες της “Deal” λένε ότι στελέχη της Fraport (με συνεταίρο την Slentel του ομίλου Kοπελούζου) βρίσκονται στην Aθήνα, βάζοντας τις τελευταίες πινελιές στο σχέδιο σύμβασης, που ουσιαστικά έχει ολοκληρωθεί εδώ και 15 μέρες. Tουτέστιν, οι υπογραφές θα πέσουν μέχρι τέλη Nοεμβρίου και τα αεροδρόμια προβλέπεται να παραδοθούν τον ερχόμενο Mάρτη.