Κυβερνητικές πιέσεις για να επιτραπούν «ειδικά» δρομολόγια
H 48ωρη απεργία της ΠΝΟ, που αναμένεται να λάβει τέλος αύριο το πρωί, όχι μόνο συντελεί στον εγκλωβισμό χιλιάδων μεταναστών – προσφύγων στα νησιά, εφόσον αδυνατούν να κατευθυνθούν προς το λιμάνι του Πειραιά, αλλά δημιουργεί και προβλήματα στην εκτέλεση των προγραμμάτων των κρουαζιερόπλοιων.
Ως εκ τούτου, η κυβέρνηση κάνει έκκληση προς τους συνδικαλιστές να επιτρέψουν την πραγματοποίηση «ειδικών» δρομολογίων στα πλοία που μεταφέρουν πρόσφυγες.
Κατά την συνάντηση του υπουργού Ναυτιλίας Θοδωρή Δρίτσα και του αναπληρωτή υπουργού αρμόδιου για την Μεταναστευτική Πολιτική Γιάννη Μουζάλα με τους επικεφαλής της ΠΝΟ, ζητήθηκε από τους τελευταίους να λάβουν υπόψη τους την τραγική κατάσταση που επικρατεί στα νησιά λόγω της αθρόας προσέλευσης μεταναστών, ώστε να επιτρέψουν τον απόπλου των τριών πλοίων που μεταφέρουν αποκλειστικά και μόνον μετανάστες.
Εάν αυτό δεν γίνει αποδεκτό, τουλάχιστον να επιτρέψουν την χρησιμοποίηση αυτών των τριών πλοίων ως χώρων φιλοξενίας μεταναστών – προσφύγων, στα νησιωτικά λιμάνια όπου αυτά βρίσκονται.
Ο κ. Μουζάλας τόνισε πως σε καμία περίπτωση δεν θέλει να παρέμβει στις απεργιακές τους επιλογές.
Το υπουργείο θα μπορούσε να κάνει χρήση της νομοθεσίας για την έκτακτη δρομολόγηση, με βάση διάταξη που ψήφισε η Βουλή τον Απρίλιο του 2014 (ν. 4256/14), η οποία δίνει τη δυνατότητα στον υπουργό Ναυτιλίας, μετά από εισήγηση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ), το οποίο συγκαλείται εκτάκτως μετά την παρέλευση τριών ημερών από τη διακοπή της τακτικής ακτοπλοϊκής σύνδεσης, να καθορίσει δρομολόγια έκτακτης ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας.
Ωστόσο, πρόκειται την λύση αυτή δεν προκρίνει ο κ. Δρίτσας ο οποίος άλλωστε αναγνώρισε ανοικτά την νομιμότητα των κινητοποιήσεων [βλ. σχετικά: Δρίτσας: Νόμιμη η απεργία της ΠΝΟ].
Στη χθεσινή πολύωρη συνάντηση, στην οποία συμμετείχαν επίσης και ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Γιάννης Θεοτοκάς και ο αρχηγός του Λιμενικού Σώματος αντιναύαρχος Αθανάσιος Αθανασόπουλος, συζητήθηκαν όλα τα θέματα που απασχολούν τους ναυτικούς.
Ο κ. Δρίτσας τόνισε πως η κυβέρνηση μελετά με σοβαρότητα και προσοχή τα επείγοντα και επίκαιρα αιτήματα των απεργών, λαμβάνοντας υπόψη όλα τα δεδομένα και τις θέσεις των σωματείων.
Για το ασφαλιστικό – συνταξιοδοτικό και την αυτοτέλεια του ΝΑΤ και του ΚΕΑΝ, δήλωσε ότι σε συνεργασία με τους αρμόδιους υπουργούς Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης Γιώργο Κατρούγκαλο και Αναστάσιο Πετρόπουλο και την κυβέρνηση η συζήτηση είναι ακόμα ανοικτή, δεν υπάρχουν ακόμα οριστικές αποφάσεις και στο τραπέζι παραμένει, παρά τις δυσκολίες, τόσο το ζήτημα της αυτοτέλειας του ΝΑΤ όσο και το ζήτημα του ποσοστού αναπλήρωσης και εν γένει οι ιδιαιτερότητες του ναυτικού επαγγέλματος και του ΝΑΤ.
Για το ζήτημα της ρύθμισης των συνθέσεων των πληρωμάτων της ακτοπλοΐας, ο υπουργός δήλωσε ευθέως ότι αυτή η ρύθμιση, αν και αποτελεί συμβατική δέσμευση, ανήκει στην κατηγορία εκείνη των επιλογών που δεν είναι σύμφωνες με τη φιλοσοφία της σημερινής κυβέρνησης.
Γι’ αυτό, λαμβάνοντας υπόψη τις πολλαπλές και άμεσες κοινωνικές επιπτώσεις που θα προκαλέσει αυτό το μέτρο, η κυβέρνηση καταβάλλει κάθε προσπάθεια ώστε να πειστούν οι πάντες για την ανάγκη επανεξέτασης της λύσης αυτής. Πρόσθεσε μάλιστα πως σ’ αύτη την κατεύθυνση είμαστε σε καλό δρόμο και πως ελπίζουμε ότι αποτέλεσμα θα είναι θετικό.
Συνομολογώντας, τέλος, για την αναγκαιότητα συνέχισης του διαλόγου και των προσπαθειών για την αντιμετώπιση των σοβαρών ζητημάτων των ναυτικών με κύριο ζήτημα αυτό της ανεργίας,
Ο κ. Δρίτσας, αναγνωρίζοντας την ανάγκη συνέχισης του διαλόγου για την επίλυση όλων των βασικών ζητημάτων που απασχολούν τους ναυτικούς, με κορυφαίο το πρόβλημα της ανεργίας στον κλάδο, κατέληξε στο ότι συνηγορεί στα όσα ζητήματα έθεσε στην αρχή ο αναπληρωτής υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής κ. Μουζάλας, επαναλαμβάνοντας την κατηγορηματική διαβεβαίωση ότι αυτή η ενημέρωση και η πρόταση δεν ενέχει ούτε κατ’ υπόνοια απόπειρα εκβιασμού ή ενθάρρυνσης συμπεριφορών κοινωνικού αυτοματισμού.
Προβλήματα και στα κρουαζιερόπλοια
Προβλήματα προέκυψαν και με ορισμένα κρουαζιερόπλοια τα οποία υποχρεώθηκαν να τροποποιήσουν τα δρομολόγιά τους. Το υπουργείο ξεκαθάρισε χθες ότι τα κρουαζιερόπλοια δεν μπορούν να δέσουν χωρίς πλοηγό, οι οποίοι απεργούν και αυτοί μαζί με την ΠΝΟ.
Κύκλοι προσκείμενοι στον κ. Δρίτσα ανέφεραν ότι δεν μπορεί τα κρουαζιερόπλοια να δένουν με ευθύνη του πλοιάρχου και τα λιμεναρχεία πρέπει να μεριμνήσουν έτσι ώστε η απεργία να ολοκληρωθεί χωρίς να τεθεί σε αμφισβήτηση η ασφάλεια των πλοίων και των επιβατών.