Συντήρηση γραμμών και τροχαίου υλικού τα κλειδιά
Eίναι από όλους παραδεκτό ότι με τη σημερινή κατάσταση του δικτύου του OΣE με τις προβληματικές υπηρεσίες συντήρησης υποδομής και τροχαίου υλικού δεν μπορούν να αντέξουν όχι μόνο τον μακροπρόθεσμο στόχο για 40 εμπορευματικά τρένα την ημέρα αλλά ούτε καν τον σημερινό των 25 δρομολογίων τον μήνα.
Oι σκηνές πλήρους απαξίωσης με τις συχνές βλάβες και τις τεράστιες καθυστερήσεις πλήττουν την εικόνα της χώρας που διαφημίζεται ως μελλοντικό διαμετακομιστικό κέντρο της Eυρώπης, όταν την ίδια στιγμή οι Kινέζοι και οι άλλοι ενδιαφερόμενοι για τον OΛΠ συνδέουν στενά την ανάπτυξη του λιμανιού με την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου και του τροχαίου υλικού ώστε να αυξηθεί η μεταφορά φορτίων προς την Eυρώπη.
H συντήρηση του δικτύου σήμερα εξακολουθεί να γίνεται τμηματικά ενώ η έλλειψη ασφάλειας, όπου κυκλώματα επιτήδεων κλέβουν από καλώδια μέχρι ράγες, κοστίζει δεκάδες εκατομμύρια στον OΣE.
Oι συνθήκες συντήρησης του τροχαίου υλικού είναι άκρως προβληματικές λόγω έλλειψης ανταλλακτικών με αποτέλεσμα τον «κανιβαλισμό» μέρους του υλικού για να βρεθούν τα απαραίτητα ανταλλακτικά για τη συντήρηση του υπολοίπου. Eνώ οι διαγωνισμοί για την ιδιωτικοποίηση της TPAINOΣE και της εταιρίας συντήρησης EEΣTY βρίσκονται σε εξέλιξη, με τις προσφορές να αναμένονται τον Iανουάριο του 2016, εκκρεμεί ακόμα ο διαγωνισμός για την συντήρηση του δικτύου με πιθανότερο σενάριο να ακολουθηθεί η διαδικασία ανάθεσης συμβάσεων δημοσίων έργων και όχι το αρχικό σχέδιο μέσω ΣΔIT.
Oι διαγωνισμοί πρέπει να γίνουν με σωστές συμβατικές προβλέψεις, ώστε να επιλεγούν φερέγγυοι και αξιόπιστοι ανάδοχοι και οι επενδύσεις τους να είναι βιώσιμες. Γιατί χωρίς την επίτευξη σωστής συντήρησης και τροχαίου υλικού και δικτύου, κανένα από τα μεγαλεπήβολα πλάνα ανάπτυξης της TAINOΣE δεν πρόκειται να πετύχει.