Απέκτησε το 20% της Genmar δίνοντας 200 εκατ. δολ. σε μετρητά
Τον περασμένο Δεκέμβριο, ο Έλληνας εφοπλιστής προσπάθησε να αντλήσει κεφάλαια από τις αγορές, ύψους 500 εκατ. δολ. αλλά δεν τα κατάφερε
«Σωσίβιο» στο fund Oaktree Capital βρήκε ο Πήτερ Γεωργιόπουλος για την Genmar, η οποία εδώ κι έναν χρόνο έχει βρεθεί στη «δίνη» του κυκλώνα της οικονομικής κρίσης και των προβλημάτων ρευστότητας.
Ο Ελληνοαμερικανός εφοπλιστής, ο οποίος βίωσε το τελευταίο διάστημα τη μετάβαση από τα εγκωμιαστικά σχόλια του διεθνούς ναυτιλιακού Τύπου ως ο άνθρωπος των μεγάλων deals στις επικριτικές βολές ορισμένων ναυτιλιακών συμβούλων, που υποστήριξαν ακόμα και την απομάκρυνσή του από το management, έδωσε το 20% της εισηγμένης στη Wall Street, στο distress fund της Oaktree (βελανιδιά), το οποίο διαχειρίζεται κεφάλαια ύψους 82 δισ. δολαρίων.
Έτσι, βρήκε τα 200 εκατ. δολάρια που χρειαζόταν για να «ανασάνει» η Genmar, η οποία πέρυσι υποχρεώθηκε να πουλήσει έξι πλοία, για να εξασφαλίσει τα απαιτούμενα κεφάλαια, που ήταν απαραίτητα για να καλυφθούν οι βραχυπρόθεσμες δανειακές υποχρεώσεις της που έφταναν στο ποσό των 88 εκατ. δολαρίων.
Η συμφωνία με την Oaktree ανοίγει και τον δρόμο για αναχρηματοδοτήσεις δανείων που εκδόθηκαν το 2005, ύψους 550 εκατ. δολαρίων, ενώ ήδη ο Πήτερ Γεωργιόπουλος φέρεται να έχει εξασφαλίσει συμφωνίες με δύο τραπεζικά ιδρύματα για ποσό 210 εκατ. δολαρίων. Παράλληλα, ο ναυτιλιακός όμιλος προχώρησε και σε διάθεση 23 εκατ. νέων μετοχών στο αμερικανικό χρηματιστήριο με σκοπό να αντλήσει περίπου 43,5 εκατ. δολ. ώστε να μπορέσει να ολοκληρώσει και την χρηματοδότηση για την απόκτηση ενός πλοίου τύπου suezmax που έχει ήδη ανακοινώσει.
Τα προβλήματα
Τα προβλήματα ρευστότητας για την ναυτιλιακή του Γεωργιόπουλου είχαν ξεκινήσει λίγο, αφότου ο Έλληνας εφοπλιστής είχε εξαγοράσει τον στόλο των 13 δεξαμενόπλοιων της Metrostar, ένα deal που έφτασε τα 620 εκατ. δολάρια. Ο Γεωργιόπουλος έπρεπε να πληρώσει για τις δύο αλλεπάλληλες συμφωνίες το τίμημα των 1,165 δισ. δολαρίων, ένα ποσό διόλου ευκαταφρόνητο.
Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με τα προβλήματα στην παγκόσμια οικονομία, την πτώση της αξίας των πλοίων, αλλά και τα χαμηλά ναύλα είχαν ως αποτέλεσμα να βρεθεί η Genmar ένα βήμα πριν από το χείλος του γκρεμού.
Αν και είχε επιδιώξει τον περασμένο Δεκέμβριο να αντλήσει κεφάλαια από τις αγορές, ύψους 500 εκατ. δολ. μέσω νέας πώλησης μετοχών, για να εξασφαλίσει ρευστότητα, δεν τα κατάφερε, επιδεινώνοντας την χρηματοοικονομική της κατάσταση. Σύμφωνα με τους χρηματιστηριακούς αναλυτές, οι δανειακές υποχρεώσεις της Genmar υπερβαίνουν τα 2 δισ. δολάρια. Εκτός από τα 750 εκατ. δολ. που πρέπει να αναχρηματοδοτήσει, έχει ακόμη ένα δάνειο 372 εκατ. που έλαβε την περασμένη χρονιά, χρηματοδοτική πίστωση ύψους 50 εκατ. δολ. που λήγει εντός του έτους, μια έκδοση 300 εκατ. που λήγει μέσα στην επόμενη εξαετία και ακόμα 695 εκατ. που λήγουν το 2012.
Η εταιρεία, η οποία αυτή τη στιγμή ελέγχει έναν στόλο από 35 τάνκερ σημείωσε ζημίες ύψους 216,7 εκατ. δολ. το 2010 και EBITDA 92,2 εκατ. δολαρίων. Η μετοχή του ναυτιλιακού ομίλου από το 2007, οπότε και σημείωνε «χρυσές» επιδόσεις, βρίσκεται σε σταθερή πτώση και από τα υψηλά των 40 δολαρίων, πλέον κινείται στα 2 δολάρια.
Το μόνο «φωτεινό διάλλειμα» ήταν λίγο μετά το 2008, που σταθεροποιήθηκε λίγο πάνω από τα 7 δολάρια και κέρδισε ένα ακόμα δολάριο, μετά το deal με την Metrostar του Θεόδωρου Αγγελόπουλου.
Η εταιρεία με την εκτιμώμενη αξία των 11,5 δισ. δολαρίων, έχει τρέχουσα αποτίμηση λίγο πάνω από τα 170 εκατ. δολάρια.
Η πρόταση στον Φωστηρόπουλο
Στην προσπάθειά του να «αιμοδοτήσει» τα ταμεία της ναυτιλιακής του με «φρέσκα» κεφάλαια ο Πήτερ Γεωργιόπουλος, πριν από δύο μήνες περίπου, είχε αναζητήσει χείρα βοηθείας στον Κώστα Φωστηρόπουλο.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της Lloyd’ s list, η διοίκηση της Genmar είχε προτείνει στην Almi Tankers (του Φωστηρόπουλου) να δώσει τα 5 από τα 10 νεότευκτα τάνκερ suezmax, που κατασκευάζει έναντι μετοχών στην εισηγμένη του Ελληνοαμερικανού επιχειρηματία. Όμως, ο Κώστας Φωστηρόπουλος χωρίς δεύτερη σκέψη έδωσε αρνητική απάντηση.
Αν και ο ίδιος ο Γεωργιόπουλος ποτέ δεν επιβεβαίωσε ότι συνέβη κάτι τέτοιο, ο επικεφαλής της Almi Tankers είχε αντίθετη άποψη. Στην ουσία ο Γεωργιόπουλος προσπάθησε να προβάλει την ικανότητά του ως dealmaker, προκειμένου να πείσει τις πιστώτριες τράπεζες να τον στηρίξουν οικονομικά.
Σε κερδοφόρο «ρότα» Genco – Baltic & Trading
Μπορεί η Genmar να έχει δεχτεί τα μεγαλύτερα «χτυπήματα» από τα… κύματα της οικονομικής κρίσης, όμως πιο… ήρεμη είναι η ρότα για τις άλλες δύο ναυτιλιακές του Πήτερ Γεωργιόπουλου.
Η Genco, αν και επηρεάστηκε από την κάμψη της ναυλαγοράς στα φορτηγά πλοία, το 2010 παρέμεινε σε κερδοφόρο τροχιά, αν και τα κέρδη της μειώθηκαν στα 141,2 εκατ. δολ. από 148,6 εκατ. δολ. έναν χρόνο νωρίτερα.
Τα έσοδά της παρόλ’ αυτά αυξήθηκαν στα 446,7 εκατ. δολάρια από 379,4 εκατ. και τα EBITDA της ενισχύθηκαν στα 330,7 εκατ. δολάρια, το ίδιο χρονικό διάστημα. Με κέρδη 8,3 εκατ. δολ., έσοδα 32,6 εκατ. και EBITDA ύψους 17,7 εκατ. δολ. έκλεισε το 2010 και για την Baltic&Trading.
Ο μέσος ημερήσιος ναύλος διαμορφώθηκε στα 19.692 δολάρια, ενώ το μέσο ημερήσιο κόστος λειτουργίας του στόλου στα 5.016 δολάρια.