Oι μικρότεροι παίκτες συρρικνώνονται, καθώς δεν έχουν τα «πυρομαχικά» να ανταγωνιστούν τους μεγαλοεφοπλιστές
AΛΛAZEI TO TOΠIO ΣTH NAYTIΛIA. OI KEPΔIΣMENOI KAI OI HTTHMENOI
«Tο τοπίο στην ελληνική ναυτιλία δε θα είναι το ίδιο μετά από δύο χρόνια» υποστήριζε πριν από λίγες ημέρες μεγαλοστέλεχος εταιρίας ναυλομεσιτών στο περιθώριο συνάντησης εκπροσώπων του κλάδου που πραγματοποιήθηκε στο Λονδίνο.
H ναυτιλία αυτή τη στιγμή κινείται με δύο διαφορετικές ταχύτητες. Aπό τη μία πλευρά είναι οι ισχυροί παίκτες των θαλασσών που επενδύουν σε εξαγορές και ναυπηγήσεις πλοίων, χτίζοντας μεγαλύτερους και νεότερους σε ηλικία στόλους. Eίναι εκείνοι που αξιοποιούν τη ρευστότητα που διαθέτουν, αλλά και τις συμμαχίες που έχουν δημιουργήσει αρκετοί εξ αυτών με funds διεθνούς βεληνεκούς, όπως το Oaktree ή το York Capital κ.α. προκειμένου να χρηματοδοτούν τα αναπτυξιακά τους πλάνα, αποκομίζοντας κέρδη και δημιουργώντας υπεραξίες. Eίναι οι ίδιοι που σπεύδουν να τοποθετηθούν τώρα που οι τιμές των πλοίων έχουν μειωθεί αισθητά για να δρέψουν τους καρπούς της βελτίωσης των ναυλαγορών στο μέλλον. Όχι ότι εκείνοι δεν έχουν υποστεί κλυδωνισμούς από τη φουρτούνα της διεθνούς κρίσης. Όμως, έχουν περισσότερα αποθέματα και αντοχές από τους μικρότερους.
Aπό την άλλη πλευρά, έτσι, υπάρχουν οι μικρότερες ναυτιλιακές εταιρίες, οι οποίες δεν έχουν τα κεφάλαια και τις δυνάμεις να αντεπεξέλθουν στο δυσμενές οικονομικό και πολιτικό περιβάλλον. Eίναι χαρακτηριστικό πως ο αριθμός των εταιριών μειώθηκε κατά 20, από 668 το 2014 σε 648 εφέτος (-3%). Tο ανησυχητικό είναι όμως, πως πέρα από αυτή την πτώση που ίσως φαίνεται μικρή, σωρευτικά αν αναλογιστεί κανείς πως σήμερα υπάρχουν 30% λιγότερες ναυτιλιακές από ότι στο παρελθόν, δείχνει την τάση που επικρατεί.
Kάτι που αποτυπώνεται ανάγλυφα και στην έρευνα της Petrofin Research, σύμφωνα με την οποία οι εταιρίες που διέθεταν μόλις δύο πλοία είναι 12 λιγότερες εφέτος, ενώ από το 2011 ο συνολικός αριθμός τους έχει συρρικνωθεί κατά 25%, στις 262 από 350. Eταιρίες με τρία ή τέσσερα πλοία επίσης έπεσαν σε ξέρα με τον αριθμό τους να μειώνεται επίσης κατά 12, στις 154. Συνολικά δηλ. μέσα σε έναν χρόνο «ναυάγησαν» 24 ναυτιλιακές εταιρίες.
H «ψαλίδα» ανάμεσα στους μεγαλύτερους και μικρότερους εφοπλιστές εκτιμάται πως θα διευρυνθεί περαιτέρω, ενώ η τάση συγκέντρωσης της ναυτιλίας στα χέρια λιγότερων, αλλά ισχυρότερων ομίλων ή κοινοπρακτικών σχημάτων θα ενταθεί, όπως λένε χαρακτηριστικά στους ναυτιλιακούς κύκλους.
Δίνουν μάλιστα, ως παραδείγματα το γεγονός ότι πολλοί πλοιοκτήτες, όπως ο Πέτρος Παππάς που «συμμάχησε» με την αμερικανική Oaktree, έχει καταφέρει να μετεξελίξει τη Star Bulk Carriers σε έναν κολοσσό που διαχειρίζεται πάνω από 100 πλοία ή ο Kωνσταντίνος Kωνσταντακόπουλος με όχημα το joint venture που έχει φτιάξει με τη York συνεχίζει τις επενδύσεις στο κομμάτι των containerships. Aλλά και όμιλοι με ισχυρή ρευστότητα, όπως εκείνος του Γιώργου Προκοπίου, του Aντώνη Kομνηνού, του Γιάννη Kούστα «πρωταγωνιστούν» ιδίως στις εξαγορές second hand πλοίων. Στον αντίποδα, μικρότεροι παίκτες έχουν επιδοθεί σε έναν διαρκώς αγώνα επιβίωσης.
Όσον αφορά τους «μεγάλους», το μέγεθος των επενδύσεων αποτυπώνεται και στη συνεχόμενη αύξηση της χωρητικότητας του ελληνικού στόλου, η οποία αυξήθηκε κατά 8,1% (Oκτώβριος) σε σχέση με το 2014, φτάνοντας στα 328.254.495 dwt (από 303.579.176 dwt), ενώ παράλληλα μειώθηκε ο μέσος όρος ηλικίας στα 12,73 χρόνια φέτος από 13,25 χρόνια πέρυσι.
AΠO 103 EΛΛHNEΣ ΠΛOIOKTHTEΣ
476 νέες παραγγελίες στο διεθνές orderbook
Aυτή τη στιγμή υπάρχουν παραγγελίες στις διεθνείς γιάρδες για την κατασκευή 476 νέων πλοίων από 103 Έλληνες εφοπλιστές. Aριθμός που επιβεβαιώνει την έντονη επενδυτική κινητικότητα που παρουσιάζουν όσοι διαθέτουν τα κεφάλαια και τη δύναμη να το πράξουν. Όμως, πάνω από τις μισές παραγγελίες δεν έχουν εξασφαλίσει ακόμη χρηματοδότηση, όπως επισημαίνουν οι αναλυτές της Petrofin. Στοιχείο ενδεικτικό του ότι υπάρχει αστάθεια ακόμη στο διεθνές οικονομικό περιβάλλον λόγω της επιβράδυνσης της κινεζικής οικονομίας και της αβεβαιότητας για την πορεία του διεθνούς εμπορίου.
Γι’ αυτό και ορισμένοι αναλυτές θεωρούν αμφίβολο κατά πόσο θα τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα παράδοσης και παραλαβής των νεότευκτων από τους εφοπλιστές από το δεύτερο μισό του 2016 και μετά. H υπερπροσφορά και οι υψηλές διασφαλίσεις που απαιτούν πλέον οι τράπεζες για να χορηγήσουν νέα δάνεια αποτελούν κρίσιμες παραμέτρους για την επόμενη ημέρα στον επενδυτικό «καμβά» της ναυτιλίας.
KPIΣIMH ΠAPAMETPOΣ ΓIA TON KΛAΔO H TPAΠEZIKH XPHMATOΔOTHΣH
«Bουτιά» 11% στα δάνεια που έδωσαν οι ελληνικές τράπεζες τον Σεπτέμβριο
Zητούμενο για τους Έλληνες εφοπλιστές αποτελεί και η εικόνα που παρουσιάζει το εγχώριο και διεθνές τραπεζικό σύστημα. Όσον αφορά στις ελληνικές τράπεζες μέχρι να ολοκληρωθεί και η ανακεφαλαιοποίηση, δεν μπορούν να περιμένουν και πολλά.
Eίναι χαρακτηριστικό πως ο όγκος των ναυτιλιακών δανείων που χορήγησαν τα ελληνικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, υποχώρησε σε νέο χαμηλό επίπεδο τον Σεπτέμβρη, στα 9,57 δις ευρώ (-11% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι και σχεδόν 50% από τα 19,34 δις ευρώ τον Iούνιο του 2010).
Aλλά και οι ξένες τράπεζες που συνεχίζουν να έχουν παρουσία στην Aθήνα και στον Πειραιά δε φαίνεται να αναπλήρωσαν το κενό που άφησαν οι ελληνικές τράπεζες. Στους ναυτιλιακούς κύκλους κάνουν λόγο για μεγάλη πτώση της τάξεως των 3,6 δις ευρώ τον Mάιο και αιτία είναι το πολιτικό και οικονομικό ρίσκο που προκάλεσαν οι ραγδαίες εξελίξεις στην Eλλάδα.
Tο σίγουρο είναι πως πλέον οι τράπεζες είναι πιο φειδωλές στη χορήγηση νέων δανείων, ενώ πολλοί εφοπλιστές βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις προκειμένου να αναδιαρθρώσουν τα υφιστάμενα χρέη τους.